طراحی مدل رهبری تحول آفرین با نقش میانجی اعتماد در سازمانهای دولتی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمینا جمشیدی 1 , مریم کردآبادی 2
1 - استادیار. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
2 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
کلید واژه: رضایت شغلی, رهبری تحول گرا, اعتماد, عملکرد تیمی,
چکیده مقاله :
هدف این مطالعه، تعیین الگوی نقش چندجانبه اعتماد در تاثیر رهبری تحول گرا بر رضایت و عملکرد سازمانهای دولتی است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 5 شهر تهران به تعداد 265 بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول نمونه گیری کوکران، تعداد 157 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه براون و همکاران (2013) بوده است. روایی هر دو پرسش نامه توسط صاحبنظران تایید شد و پایایی پرسشنامه با توجه محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد تأئید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری) استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که درک افراد از رهبری تحولی سرپرستان بر رضایت شغلی تأثیر معنی داری ندارد. نتایج نیز نشان داد که درک تیم از رهبری تحولی سرپرستان بر عملکرد تیمی و رضایت شغلی کارکنان شهرداری منطقه 5 شهر تهران تأثیر مثبت و معنی داری دارد. نتایج همچنین نشان از نقش میانجی اعتماد به سرپرستان و اعتماد در تیم بر رابطه بین درک افراد از رهبری تحول گرا و درک تیم از رهبری تحول گرا با رضایت شغلی و عملکرد تیمی دارد. نتایج نیز نشان داد که درک افراد از رهبری تحولی سرپرستان بر رضایت شغلی با نقش میانجی اعتماد به سرپرستان تأثیر مثبت و معنی داری دارد.
The purpose of this study is to determine the role of multilateral trust in the impact of transformational leadership on the satisfaction and performance of government agencies. The research method is descriptive of survey type. The statistical population of the study consisted of all the staff of the municipality of the 5th district of Tehran in 265 cases. Using simple random sampling method, 157 individuals were selected as the sample by Cochran sampling formula. The data gathering tool was a questionnaire of Brown and et al. (2013). Validity of both questionnaires was confirmed by the experts and the reliability of the questionnaire was confirmed by considering the Cronbach's alpha coefficient. Descriptive statistics and inferential statistics (structural equation model) were used for analysis. Findings of the research showed that the perceptions of supervisor change leadership on job satisfaction have no significant effect. The results also showed that the team's perceptions of supervisor's leadership change have a positive and significant effect on team performance and job satisfaction of Tehran municipal district 5 employees. The results also indicate the role of mediators of trust in supervisors and trust in the team on the relationship between people's perceptions of transformational leadership and the team's perceived transformational leadership with job satisfaction and team performance. The results also showed that the perceptions of supervisor change leadership on job satisfaction with mediating role of trust in supervisors has a positive and significant effect
_||_