• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مفهوم پاسخ گویی اجتماعی سازمانی و ضرورت طراحی ساز وکاری جهت ارزیابی آن در بخش دولتی ایران
        کیومرث احمدی سیدمهدی الوانی غلامرضا معمارزاده
        پاسخ گویی ساز و کاری است که از طریق آن بهبود فعالیت ها میسر و توجیهی برای تبعات اجرای فعالیت ها ارایه می گردد. سازمان های دولتی که عهده دار مدیریت مسایل عمومی اند، نباید به صرف حل یک مشکل، سبب تحمیل مشکلات دیگری بر جامعه باشند. لذا امروزه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی ب چکیده کامل
        پاسخ گویی ساز و کاری است که از طریق آن بهبود فعالیت ها میسر و توجیهی برای تبعات اجرای فعالیت ها ارایه می گردد. سازمان های دولتی که عهده دار مدیریت مسایل عمومی اند، نباید به صرف حل یک مشکل، سبب تحمیل مشکلات دیگری بر جامعه باشند. لذا امروزه مسئولیت پذیری اجتماعی سازمانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در کنار آن مفاهیم زیادی نیز رشد کرده اند که مفهوم پاسخ گویی اجتماعی سازمانی، مفهومی سازمانی و راهبردی تر به نظر می رسد .برای سنجش وضعیت پاسخ گویی اجتماعی در سازمان های دولتی ایران نیازمند طراحی یک نظام ارزیابی هستیم که پژوهش مذکور به این امر پرداخته و بر این اساس مدلی با 5 بعد و 11 مؤلفه را طراحی که در نهایت وضعیت پاسخگویی اجتماعی را در سازمان های دولتی ارزیابی می نماید. پـژوهش برحسب هدف کاربردی توسعه ای و بر حسب روش توصیفی و از شاخه همبستگی است که بر اساس نظرخواهی از خبرگان و فن دلفی انجام می گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مدل ساختاری اثربخشی سازمانی: ارزیابی اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل سازمانی و مدیریت دانش در شرکت سایپا
        رضا واعظی حمید فروزانفر
        امروزه، یکی از مهم ترین منابع راهبردی در شرکت های خودروسازی، عوامل سازمانی و مدیریت دانش است و پژوهشگران و متخصصان تلاش می کنند دریابند، چگونه با استفاده مؤثر از این منابع باعث اثربخشی بیشتر شرکت ها و مؤسسات شوند تا بتوانند به عنوان مزیت رقابتی از آن استفاده کنند. در ای چکیده کامل
        امروزه، یکی از مهم ترین منابع راهبردی در شرکت های خودروسازی، عوامل سازمانی و مدیریت دانش است و پژوهشگران و متخصصان تلاش می کنند دریابند، چگونه با استفاده مؤثر از این منابع باعث اثربخشی بیشتر شرکت ها و مؤسسات شوند تا بتوانند به عنوان مزیت رقابتی از آن استفاده کنند. در این تحقیق مدیریت دانش، نقش میانجیگری را در ارتباط بین عوامل سازمانی (ساختار، فرهنگ، استراتژی) و اثربخشی سازمان که به صورت موردی در شرکت خودروسازی سایپا مورد بحث و بررسی قرار می گیرد، می پردازد. روش پژوهش مورد استفاده در این مقاله توصیفی و از نوع همبستگی است و به طور مشخصی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین ساختار و فرهنگ سازمانی (به جز استراتژی) و مدیریت دانش رابطه معناداری وجود داشت. همچنین، بین عوامل سازمانی (ساختار، فرهنگ ، استراتژی) و اثربخشی سازمانی رابطه معناداری و بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمانی رابطه معناداری وجود داشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزشی (مطالعه موردی: آموزش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه)
        مجید معتمدی محمد مهدی موحدی منا مرادی
        ضرورت توجه به کیفیت آموزش و بهره‌وری حاصل از آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ارزش‌یابی صحیح آن اطلاعات مفیدی را درباره چگونگی طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی در اختیار می‌گذارد. هدف این مقاله ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خد چکیده کامل
        ضرورت توجه به کیفیت آموزش و بهره‌وری حاصل از آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ارزش‌یابی صحیح آن اطلاعات مفیدی را درباره چگونگی طرح‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی در اختیار می‌گذارد. هدف این مقاله ارزیابی اثربخشی دوره‌های آموزش ضمن خدمت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه طی سال‌های 1386 تا 1387 می‌باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع علی- مقایسه‌ای است. با استفاده از مطالعه‌ کتابخانه‌ای و جستجو در اینترنت معیارهای ارزشیابی و ساختار پرسش‌نامه تعیین گردید و داده‌های مورد نیاز جمع‌آوری شد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه می‌باشد که از میان آنها تعداد 88 نفر به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. اثر‌بخشی حاصل از برنامه‌های آموزشی و معیارهای آن مورد بررسی قرار گرفت. پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه‌ محقق‌ساخته، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت و نتیجه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان دهنده‌ این مطلب است که برگزاری دوره‌های آموزشی باید با مطالعه‌ علمی و تعیین نیاز همراه باشد تا بتواند هزینه‌ها و منابعی را که برای برگزاری آن ها صرف می‌شود پوشش داده و در نهایت موجب تعالی و پیشرفت کارکنان و سازمان گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی مدل ارزیابی کیفیت خدمات ادراک شده مشتریان در بانک های دولتی ایران
        سیدعلیرضا سیدصالحی
        طی سالیان اخیر توجه ویژه ای از جانب محققین به مفهوم و مدل های کیفیت خدمات مبذول شده است. با توجه به تأثیر تفاوت های زمینه ای بر تعداد شاخص ها یا تعداد و مفهوم ابعاد کیفیت خدمات، بسیاری از محققین بر طراحی مدل های سنجش کیفیت خدمات به صورت بومی شده و مختّص خدمات مختلف تأکی چکیده کامل
        طی سالیان اخیر توجه ویژه ای از جانب محققین به مفهوم و مدل های کیفیت خدمات مبذول شده است. با توجه به تأثیر تفاوت های زمینه ای بر تعداد شاخص ها یا تعداد و مفهوم ابعاد کیفیت خدمات، بسیاری از محققین بر طراحی مدل های سنجش کیفیت خدمات به صورت بومی شده و مختّص خدمات مختلف تأکید دارند. در این پژوهش نیز تلاش شده است با انجام تحقیقات کیفی و کمّی، مدل ارزیابی کیفیت خدمات ادراک شده مشتریان بانک های دولتی ایران طراحی شود. در این راستا با انجام تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به مدل مورد نظر شامل 24 شاخص و ابعاد چهارگانه کیفیت فنی ستاده، کیفیت فرآیندی، کیفیت رفتاری کارکنان و کیفیت محیط خدماتی دست یافتیم. مدل طراحی شده ویژگی های منحصر بفردی دارد که منعکس کننده شرایط و مقتضیات خاص صنعت بانکداری ایران است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با کارآفرینی درون سازمانی
        حمید مددی
        دنیای کنونی کسب و کار یک فضای پویاست که نرخ تغییر و تحول در آن بالاست. سازمان هایی در این فضا به حیات خود ادامه می دهند که بتوانند خود را بر اساس تغییرات موجود تغییر داده و انعطاف پذیری مناسبی داشته باشند. رسیدن به این وضعیت مستلزم پویایی یک سازمان از همه نظر به ویژه از چکیده کامل
        دنیای کنونی کسب و کار یک فضای پویاست که نرخ تغییر و تحول در آن بالاست. سازمان هایی در این فضا به حیات خود ادامه می دهند که بتوانند خود را بر اساس تغییرات موجود تغییر داده و انعطاف پذیری مناسبی داشته باشند. رسیدن به این وضعیت مستلزم پویایی یک سازمان از همه نظر به ویژه از منظر سرمایه اجتماعی است، بر همین اساس هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی با سرمایه اجتماعی می باشد. این تحقیق از نوع هدف کاربردی و از منظر مسیر پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کارکنان شعب بانک ملت استان قزوین بوده و نمونه گیری از جامعه بر اساس جدول مورگان تعیین گردیده که تعداد آن برابر با 137 می باشد. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با کارآفرینی سازمانی رابطه ای مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر بهبود عملکرد شرکت های تولیدی (مطالعه موردی صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی)
        حمید رضا دودانگه صفر فضلی
        یکی از قابلیت های مهم در هر سازمانی که می تواند به سازمان ها در بهبود عملکرد و بهره وری کمک کند سرمایه اجتماعی است. از این رو هدف این تحقیق بررسی نقش سرمایه اجتماعی در بهبود عملکرد صنایع تولیدی است. در این تحقیق برای سنجش سرمایه اجتماعی از مدل ناهاپیت و گوشال استفاده گر چکیده کامل
        یکی از قابلیت های مهم در هر سازمانی که می تواند به سازمان ها در بهبود عملکرد و بهره وری کمک کند سرمایه اجتماعی است. از این رو هدف این تحقیق بررسی نقش سرمایه اجتماعی در بهبود عملکرد صنایع تولیدی است. در این تحقیق برای سنجش سرمایه اجتماعی از مدل ناهاپیت و گوشال استفاده گردید. برای گردآوری داده های پژوهش آن از پرسشنامه استاندارد آنیدرو کریشنا و الیزابت شرودر که توسط بانک جهانی منتشر گردیده و با توجه به ساختار سازمانی و فرهنگی سازمان های ایرانی اصلاح شده، مورد استفاده قرار گرفت و روایی آن نیز بر اساس نظر خبرگان تأیید شد. پایایی این پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرنباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش سرمایه اجتماعی 1100 پرسشنامه در دو مرحله در 11 کارخانه فعال در صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با جامعه آماری 1668 نفر توزیع شد که از این تعداد 647 پرسشنامه جمع آوری گردید. برای بررسی عملکرد، هفت شاخص مالی و غیر مالی تعیین و سپس همسان سازی گردید. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی و جامعه آماری این تحقیق نیز مدیران میانی، کارمندان و کارگران شرکت های مورد مطالعه بودند. با توجه به این که تحقیق از نوع همبستگی بوده، جهت تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شـد. نتایج حاصل از این تحقیق نشـان داد که در این یازده شرکت بین سرمایه اجتماعی و برخی از شاخص های عملکردشان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. به عبارت واضح تر، با افزایش سرمایه اجتماعی برخی از شاخص های عملکرد بهبود یافته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارزیابی نقش های مدیران ورزشی و رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان
        زهرا نوبخت رمضانی الهام عطاری ناهید صادقی
        نقش های مدیریتی مجموعه ای از رفتارهایی هستند که اشخاص در زمینه مشاغل و وظایف خود از پست ها و موقعیت هایشان انتظار دارند و رضایت شغلی یکی از متغیرهای اصلی حوزه رفتار سازمانی است که در پیشرفت کار یک سازمان و بهره وری آن نقش مهمی ایفا می کند. اما سازمان های ورزشی (سازمان ت چکیده کامل
        نقش های مدیریتی مجموعه ای از رفتارهایی هستند که اشخاص در زمینه مشاغل و وظایف خود از پست ها و موقعیت هایشان انتظار دارند و رضایت شغلی یکی از متغیرهای اصلی حوزه رفتار سازمانی است که در پیشرفت کار یک سازمان و بهره وری آن نقش مهمی ایفا می کند. اما سازمان های ورزشی (سازمان تربیت بدنی و فدراسیون ها) نهاد اصلی و تأثیرگذار بر تمامی فعالیت های ورزشی و مرجع تدوین راهبردها و خط مشی های کلان ورزشی هستند، لذا مدیران آن باید از قابلیت های بالایی برخوردار باشند و لازم است نقش های آن ها مورد بررسی قرار گیرد. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه نقش های مدیران ارشد ورزشی با رضایت شغلی کارکنان بوده است. یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که با بهبود نقش های مدیریتی می توان رضایت بیشتری در میان کارکنان به وجود آورده و زمینه تغییر و حرکت به سمت پیشرفت را فراهم نمود. همچنین به مدیران کمک خواهد کرد تا پیچیدگی شغلی، نقاط قوت و ضعف و وضعیت موجود سازمان خود را شناسایی نمایند. این یافته برای مدیران این پیام را دارد که اگر نقش های خود را به طور مؤثر ایفا کنند، می توانند تعاملات و همکاری بین کارکنان را افزایش داده و از توانایی آن ها، در تحقق اهداف سازمانی بهره مند شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطه اعتماد ادراک شده کارکنان به مدیران در بهبود عملکرد کارکنان (مطالعه موردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین)
        فاطمه فرجیان
        اعتماد یکی از جنبه های مهم روابط انسانی است و زمینه ساز مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه می باشد. اعتماد مشارکت را در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سرعت بخشیده و تمایل افراد را برای همکاری با گروه های مختلف جامعه افزایش می دهد. با اعتماد، روابط اجتماع چکیده کامل
        اعتماد یکی از جنبه های مهم روابط انسانی است و زمینه ساز مشارکت و همکاری میان اعضای جامعه می باشد. اعتماد مشارکت را در زمینه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سرعت بخشیده و تمایل افراد را برای همکاری با گروه های مختلف جامعه افزایش می دهد. با اعتماد، روابط اجتماعیِ محکم و صلح آمیز حفظ می شود که این ها به نوبه خود، پایه و اساس رفتارهای جمعی و همکاری های سازنده هستند [15]. در این پژوهش از میان دیدگاه های مطرح شده در مورد ابعاد اعتماد، دیدگاه رابینز و برای نشان دادن تأثیر اعتماد متقابل بر عملکرد از مدل کریتنر استفاده گردیده است. با تحلیل های آماری انجام شده بر روی داده های گردآوری شده، این نتیجه حاصل گردید که بین ابعاد اعتماد و عملکرد رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله