• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی کارکردهای مدیریت دانش در دانشگاهها مطالعه موردی دانشگاه پیام نور
        دکتر میرحسین سیّدزاده
        روند اوج‌گیری نقش دانش، نوآوری و فنآوری‌های نوین در ایجاد مزیت‌های راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع دانش در اداره سازمانها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب و مرکز سیاست‌های راهبردی سازمان‌ها جای بگیرد. مدیریت دانش می‌تواند با یکپارچه‌سازی سرمایه‌های دانش سازمان‌ چکیده کامل
        روند اوج‌گیری نقش دانش، نوآوری و فنآوری‌های نوین در ایجاد مزیت‌های راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع دانش در اداره سازمانها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب و مرکز سیاست‌های راهبردی سازمان‌ها جای بگیرد. مدیریت دانش می‌تواند با یکپارچه‌سازی سرمایه‌های دانش سازمان‌ها در بخش‌های مختلف و تاثیرگذاری مستقیم بر مفاهیمی مانند مشتری‌مداری، یادگیری سازمانی، اعتلای فرهنگ سازمانی، رهبری و تصمیم هوشمندانه، بازطراحی فرآیندها، تولید دانش جدید و تبدیل دانش ضمنی به صریح، زمینه ارتقاء سطح فعالیت‌ها و رسیدن به اهداف مورد نظر سازمان‌ها را به همراه داشته باشد. با توجه به شکل‌گیری رویکردهای نوین در مدیریت سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور، توجه ویژه به مدیریت دانش در جهت نیل به اهداف این دانشگاه، ضروری به نظر می‌رسد. در این راستا ضمن مرور مبانی نظری پژوهش و طراحی مدل مفهومی، مولفه‌های پژوهش شناسایی و از طریق پیمایش، به‌وسیله مدیران، معاونان و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور مورد آزمون قرار گرفتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی فرهنگ سازمانی بیمارستانهای دولتی و خصوصی و رابطه آن با عملکرد کارکنان آنها: (مطالعه موردی بیمارستان شهید مدرس و بیمارستان لاله)
        دکتر پوران رئیسی دکتر امیر اشکان نصیری پور مژگان محمودی
        این پژوهش با هدف بررسی فرهنگ سازمانی بیمارستان دولتی شهید مدرس و خصوصی لاله و رابطه آن با عملکرد کارکنان آنها به منظور تعیین تفاوت فرهنگ سازمانی و عملکرد کارکنان این دو بیمارستان بود. به روش همبستگی و در بین کلیه 1400 نفر پرسنل شاغل در بیمارستان دولتی شهید مدرس و بیمارس چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی فرهنگ سازمانی بیمارستان دولتی شهید مدرس و خصوصی لاله و رابطه آن با عملکرد کارکنان آنها به منظور تعیین تفاوت فرهنگ سازمانی و عملکرد کارکنان این دو بیمارستان بود. به روش همبستگی و در بین کلیه 1400 نفر پرسنل شاغل در بیمارستان دولتی شهید مدرس و بیمارستان خصوصی لاله تهران انجام گرفته است. در این پژوهش از پرسشنامه به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها استفاده شده است و یافته‌ةای آن نشان می‌دهد که بین فرهنگ سازمانی و عملکرد کارکنان در بیمارستان دولتی شهید مدرس و خصوصی لاله، رابطه معنی داری وجود داشت. همچنین بین فرهنگ سازمانی بیمارستانهای مورد مطالعه تفاوت معنی داری مشاهده شد و در نهایت در عملکرد کارکنان این بیمارستانها نیز تفاوت معنی داری در رابطه با مولفه‌های کیفیت، نظم و پاسخگویی به دست آمد. پژوهشگر در پایان نتیجه می‌گیرد که تغییر در فرهنگ سازمانی بیمارستان شهید مدرس با اقداماتی مناسب مانند شرح وظایف روشن، برقراری سیستم پاداش بر مبنای عملکرد و ارتقای افراد بر اساس شایستگی‌هایشان، ایجاد ارتباط و همکاری صمیمانه با کارکنان، ایجاد هماهنگی بیشتر در کارها، مفید می‌باشد و بیمارستان خصوصی لاله نیز با ایجاد امنیت شغلی بیشتر، تأکید بر خود کنترلی پرسنل و توجه بیشتر مدیران به انتقادات و پیشنهادات کارکنان، می‌تواند در جهت رضایت کارکنان و در نتیجه عملکرد بهتر آنها قدم بردارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بهره‌وری در آیینه فرهنگ اسلامی‌ـ ایرانی
        دکتر علی رشید پور فرشاد نادری‌نیا
        بهره وری در فرهنگهای گوناگون معانی مختلفی دارد و هر فرهنگی با توجه به نگاهی که به انسان و جایگاه او در کائنات داشته است تعریفی متفاوت را از بهره‌وری بیان می‌نماید. با مطالعه و تأمل در منابع اصیل فرهنگ اسلامی‌ـ ایران همچون قرآن کریم و عترت (ع) و نیز ادب و هنر پارسی می‌تو چکیده کامل
        بهره وری در فرهنگهای گوناگون معانی مختلفی دارد و هر فرهنگی با توجه به نگاهی که به انسان و جایگاه او در کائنات داشته است تعریفی متفاوت را از بهره‌وری بیان می‌نماید. با مطالعه و تأمل در منابع اصیل فرهنگ اسلامی‌ـ ایران همچون قرآن کریم و عترت (ع) و نیز ادب و هنر پارسی می‌توان بهره‌وری را در آینه فرهنگ خودی دریافت و آن را از دیگر تعاریف تمی‌ز داد. این پژوهش می‌کوشد تا ضمن توضیح مطلب فوق الذکر با مراجعه به برخی متون و اشارات مربوط در منابع مذکور، از این منظر گفتمان بهره‌وری در فرهنگ اسلامی‌ـ ایرانی را بررسی نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نقش آموزش عالی در گسترش تبادلات فرهنگی کشورها
        دکتر کریم حمدی هادی رزقی شیرسوار
        این پژوهش درصد شناسایی نقش آموزش عالی در تبادلات فرهنگی ملل مختلف می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی می‌باشد. نمونه مورد پژوهش شامل کلیه متخصصان و صاحبنظران و اساتید عرصه فرهنگ و آموزش عالی می‌باشد که با توجه به وسعت جامعه مورد پژوهش با روش سرشما چکیده کامل
        این پژوهش درصد شناسایی نقش آموزش عالی در تبادلات فرهنگی ملل مختلف می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی می‌باشد. نمونه مورد پژوهش شامل کلیه متخصصان و صاحبنظران و اساتید عرصه فرهنگ و آموزش عالی می‌باشد که با توجه به وسعت جامعه مورد پژوهش با روش سرشماری نمونه‌گیری صورت پذیرفت و 67 نفر به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی(پرسشنامه 30 گویه ای) استفاده شده است. مهمترین مولفه‌های شناسایی شده بر اساس مطالعه ادبیات پژوهش شامل: ایجاد فضای فکری، پذیرش تکثر فرهنگی، تصحیح محیط ادراکی-‌روانشناختی ملتها، پرهیز از سلطه‌جویی، رفع موانع سیاسی و دیپلماتیک، خلق معانی مشترک، دستیابی به فهم و استنباط مشترک، جلوگیری از تحجر، رقابت بین کلیه فرهنگها، توازن میان اولویتهای داخلی و خارجی می‌باشند که در این میان مولفه جلوگیری از تحجر در جایگاه نخست و مولفه‌های ایجاد فضای فکری و تصحیح محیط ادراکی-روانشناختی ملتها در جایگاه دوم و سوم اهمیت نقش و جایگاه آموزش عالی در تبادل فرهنگی میان کشورها قرار دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ضرورت استفاده ازالگوی مدیریتی «SWOT» در حل چالش‌های‌ فرهنگی بین سنت و مدرنیته در ایران
        دکترسیدرضا صالحی امیری رامین مسعودی
        در پژوهش حاضر به رابطه میان مولفه‌های‌ فرهنگی سنّت و مدرنیته در ایجاد چالش میان این دو پارادایم از زمان و رورد مدرنیته به متغیر مکانی ایران پرداخته شده است. همچنین رویکردهای متفاوتی که در قبال این چالش و جود داشته به طور مختصر بیان و در آخر رویکرد تعامل فرهنگی مدیریت مد چکیده کامل
        در پژوهش حاضر به رابطه میان مولفه‌های‌ فرهنگی سنّت و مدرنیته در ایجاد چالش میان این دو پارادایم از زمان و رورد مدرنیته به متغیر مکانی ایران پرداخته شده است. همچنین رویکردهای متفاوتی که در قبال این چالش و جود داشته به طور مختصر بیان و در آخر رویکرد تعامل فرهنگی مدیریت مدار با استفاده از الگوی مدیریتیSWOT به منظور تعدیل چالش فرهنگی میان سنّت و مدرنیته در ایران مطرح شده است. درادامه ضمن معرفی پژوهش انجام شده اهداف، چارچوب نظری، سوالات و فرضیه‌ها مطرح و در خاتمه نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها ارایه شده است. نتایج به دست آمده از پژوهش بیانگر این هستند که میان چالش‌های‌ فرهنگی سنّت با مدرنیته رابطه و جود دارد. همچنین بین مولفه‌های‌ فرهنگی سنّت و مدرنیته در ایجاد چالش میان آنها رابطه مثبت و معنی دار موجود است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اندازه گیری ومقایسه‌ی سرمایه‌ی فرهنگی در میان دانشجویان رشته‌ی مدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
        دکتر اسمعیل کاوسی زینت السادات خراسانی
        این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از حیث روش توصیفی می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، روش میدانی و روش کتابخانه‌ای است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز در این پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. قلمرو مکانی این پژوهش در شهر تهران در بین 456 نفر از دانشجویان دا چکیده کامل
        این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی بوده و از حیث روش توصیفی می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، روش میدانی و روش کتابخانه‌ای است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز در این پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. قلمرو مکانی این پژوهش در شهر تهران در بین 456 نفر از دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و دانشگاه تهران است. یافته‌های پژوهش نشان داد سطح مؤلفه‌های قانون‌مداری و تفاهم فرهنگی به ترتیب دارای رتبه اول و دوم اهمیت در میان دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بوده و سطح مؤلفه‌های انسجام اجتماعی و مشارکت شهروندی به ترتیب دارای رتبه اول و دوم اهمیت در میان دانشجویان دانشگاه تهران بوده است. با توجه به نتایج حاصل از آزمون سرمایه فرهنگی در بعد فردی سطح این مولفه از مولفه‌های اصلی سرمایه فرهنگی در میان دانشجویان دانشگاه تهران قوی‌تر از سطح این مولفه در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات می‌باشد. و سطح مولفه‌های بعد اجتماعی و بعد ملی از مولفه‌های اصلی سرمایه فرهنگی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قوی‌تر از سطح این مولفه در میان دانشجویان دانشگاه تهران می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مشارکت‌های دانشجویی و نقش آن در توسعه فعالیت‌های فرهنگی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال(
        مسعود اکبری
        این مقاله در راستای تبیین مشارکت‌های دانشجویی و تأثیر آن در توسعه فعالیت‌های فرهنگی نخست به اهمیت موضوع پرداخته و در ادامه ضمن توصیف مفهوم توسعه و ابعاد آن تعاریفی را در خصوص مشارکت و مزایای آن ارایه نموده و سپس نقش مشارکت‌های دانشجویی در توسعه مدیریت فرهنگی تشریح شده ا چکیده کامل
        این مقاله در راستای تبیین مشارکت‌های دانشجویی و تأثیر آن در توسعه فعالیت‌های فرهنگی نخست به اهمیت موضوع پرداخته و در ادامه ضمن توصیف مفهوم توسعه و ابعاد آن تعاریفی را در خصوص مشارکت و مزایای آن ارایه نموده و سپس نقش مشارکت‌های دانشجویی در توسعه مدیریت فرهنگی تشریح شده است. از آنجا که محقق در این پژوهش در صدد است تا مهمترین موانع و عوامل ایجاد ارتباط میان مشارکت دانشجویان در واحد دانشگاهی خلخال را شناسایی و راهکارهایی در جهت توسعه و گسترش بیش از پیش مشارکت دانشجویان در امور فرهنگی ارایه نماید؛ بدین منظور پرسشنامه محقق ‌ساخته‌ای تهیه و در بین نمونه‌های 200 نفری از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه مشغول به تحصیل در واحد دانشگاهی مذکور در مهرماه 1388 توزیع و عوامل مؤثر در میزان مشارکت دانشجویان با دانشگاه را مورد سنجش قرار دهد. نتایج این پرسشنامه‌ها که در قالب یک پرسشنامه بسته پاسخ‌ها جمع‌آوری شده بود. مورد تجزیه و تحلیل و بحث و تفسیر قرار گرفت و مهمترین عوامل مؤثر در میزان مشارکت دانشجویان از دیدگاه این پژوهش شناسایی گردید. در پایان پژوهشگر راهکارهایی را از دیدگاه مدیریت فرهنگی که موجب نیل به افزایش مشارکت دانشجویان و ارتقاء نقش دانشجویان در توسعه مدیریت فرهنگی می‌گردد، ارایه داده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رهبری دانشگاهی مبتنی بر هوش عاطفی و اثر بخشی هیات علمی (مدل FEMEIL)
        دکتر نادر قلی قورچیان دکتر کامران محمد خانی
        این پژوهش در راستای تبیین نقش رهبری دانشگاهی مبتنی بر هوش عاطفی در اثربخشی هیات علمی، اقدام به بررسی و مرور ادبیات موجود در حوزه‌‌های هوش عاطفی، رهبری دانشگاهی و اثربخشی هیات علمی نموده و با تکیه بر مبانی نظری و پیشینه پژوهشهای صورت گرفته، مدلی پیشنهادی را ارائه نموده ا چکیده کامل
        این پژوهش در راستای تبیین نقش رهبری دانشگاهی مبتنی بر هوش عاطفی در اثربخشی هیات علمی، اقدام به بررسی و مرور ادبیات موجود در حوزه‌‌های هوش عاطفی، رهبری دانشگاهی و اثربخشی هیات علمی نموده و با تکیه بر مبانی نظری و پیشینه پژوهشهای صورت گرفته، مدلی پیشنهادی را ارائه نموده است. در این پژوهش، نگارنده گان ابتدا به ذکر یک مقدمه و سپس به مروری در ادبیات حوزه‌‌های سه گانه فوق الذکر، مبانی نظری و مدلهای مرتبط پرداخته‌اند. در پایان، مدل پیشنهادی رهبری مبتنی بر هوش عاطفی جهت اثربخشی اعضای هیات علمی (FEMEIL) ارائه شده است. پرونده مقاله