در دنیای امروز سازمانهای موفق خواهند بود که بتوانند رضایت مشتریان خود را بیشتر تأمین کنند چرا که مشتری مهمترین دارایی سازمان می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله بر ان است که با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری گروهی و تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره فازی اقدام به رت چکیده کامل
در دنیای امروز سازمانهای موفق خواهند بود که بتوانند رضایت مشتریان خود را بیشتر تأمین کنند چرا که مشتری مهمترین دارایی سازمان می باشد. با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله بر ان است که با استفاده از تکنیکهای تصمیم گیری گروهی و تکنیکهای تصمیم گیری چند معیاره فازی اقدام به رتبه بندی عوامل موثر بررضایتمندی مشتری نماید. در این راستا ابتدا با استفاده از تکنیک دلفی به همراه مقیاس لیکرت فازی به عنوان روشی مناسب برای تهیه پرسشنامه جهت شناسایی معیارها و شاخصهای آن استفاده شده است. در ادامه با استفاده از تکنیک تأپسیس فازی جهت رتبه بندی معیارهای موثر بررضایتمندی به مشتریان اقدام شده است. و با توجه به وجود ابهام و عدم قطعیت در اظهارات تصمیم گیرندگان بیان داده ها به صورت قطعی نامناسب تشخیص داده شده است و از آنجا که قضاوتهای انسانی نمیتوانند به وسیله مقادیر عددی دقیق برآوردشوند و معمولاً مبهم هستند از روشهای تصمیم گیری چند شاخصه فازی استفاده شده است. در ادامه با استفاده از یک مدل برنامه ریزی خطی اقدام به تعیین اوزان کاردینال سئوالات مطرح شده در پرسشنامه گردیده است.در انتها یک فرمول برای اندازه گیری رضایتمندی مشتریان ارائه شده است.
پرونده مقاله
مدیریت زنجیره تأمین از مباحث جدید در حوزه مدیریت صنعتی می باشند. در محیط کسب وکار در حال تغییر امروز، ارتباط بین بخش های مختلف زنجیره تأمین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مهمترین این بخش ها، بخش خرید و تأمین مواد می باشد، زیرا قسمت عمده ای از هزینه نهایی تولید یک چکیده کامل
مدیریت زنجیره تأمین از مباحث جدید در حوزه مدیریت صنعتی می باشند. در محیط کسب وکار در حال تغییر امروز، ارتباط بین بخش های مختلف زنجیره تأمین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از مهمترین این بخش ها، بخش خرید و تأمین مواد می باشد، زیرا قسمت عمده ای از هزینه نهایی تولید یک محصول را هزینه خرید مواد اولیه تشکیل خواهد داد. انتخاب صحیح تأمین کنندگان، ضمن کاهش هزینه های خرید رقابت پذیری شرکت را افزایش می دهد. علاوه بر این یکی از مهم ترین تصمیماتی که می بایست در کنار انتخاب تأمین کننده در نظر گرفته شود، تعیین میزان خرید از هر تأمین کننده است. با توجه به اینکه خودرو از هزاران قطعه تشکیل می شود، این امر در صنعت خودرو از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله ابتدا با بکارگیری تکنیک هایی از تصمیم گیری گروهی چند شاخصه، به شناسایی معیارهای مؤثر در انتخاب تأمین کنندگان شرکت ایساکو پرداخته و سپس تأمین کنندگان اقلام مصرفی این شرکت را اولویت بندی می نماییم. در نهایت نیز با استفاه از یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط، برنامه بهینه خرید را مشخص خواهیم نمود. نتایج این تحقیق که بیانگر برترین تأمین کنندگان اقلام مصرفی و مقدار بهینه خرید است به مدیریت بهتر تأمین کنندگان این اقلام توسط ایساکو کمک خواهد کرد. برای مثال ما نشان می دهیم که یک تأمین کننده در خرید اکثر اقلام مصرفی اولویت دارد و یا تأمین کننده ای دیگر برای هیچ خریدی مناسب نیست.
پرونده مقاله
تأخیر در واقع اختلاف بین زمان پیش بینی شده برای تکمیل پروژه و زمان واقعی تکمیل آن است. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر تأخیر در پروژه های خطوط انتقال آب و ارائه راهکار جهت مدیریت آن می باشد. برای این منظور در یک مطالعه موردی عوامل تأخیر پروژه های خطوط انتقال آب ا چکیده کامل
تأخیر در واقع اختلاف بین زمان پیش بینی شده برای تکمیل پروژه و زمان واقعی تکمیل آن است. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر تأخیر در پروژه های خطوط انتقال آب و ارائه راهکار جهت مدیریت آن می باشد. برای این منظور در یک مطالعه موردی عوامل تأخیر پروژه های خطوط انتقال آب استان کردستان شناسایی و اولویت بندی شده و مهمترین آنها استخراج گردید. در این راستا با بررسی دیدگاه افرادی دخیل در پروژه علاوه بر دسته بندی و اولویت بندی عوامل، تحلیل روابط بین عوامل اصلی بوجود آورنده تأخیر و ارئه راهکارهایی جهت مدیریت و کاهش تأخیر انجام گردید. عوامل تأخیرات بر اساس متدولوژی شش مرحله ای شامل برنامه ریزی مدیریت ریسک، شناسایی ریسک، ارزیابی کیفی ریسک، تحلیل کمی ریسک، کنترل و نظارت ریسک، برنامه ریزی واکنش به ریسک و فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی در پنج نهاده کارفرما، مشاور، پیمانکار، عوامل مستقل لوله گذاری و سایر عوامل خارجی اولویت بندی گردید. با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، میزان تأثیر هر یک از ریسک های شناسایی شده بر اهداف پروژه (زمان، هزینه، کیفیت) محاسبه گردید. نتایج تحقیق نشان داد مهمترین ریسک های کلیدی تأثیر گذار بر اهداف اصلی پروژه شامل: ریسک های زمانی از جمله برنامه ریزی ضعیف پیمانکار جهت اجرای پروژه و ریسک های مالی از جمله افزایش تورم و ریسک های کیفیت ازجمله ریزش کانال حفاری شده و ریزش برداری مجدد آن می باشد. سپس با برگزاری جلساتی با حضور صاحب نظران و بررسی مطالعات انجام شده راهکارهای مدیریتی جهت پیشبرد اهداف و کاهش ریسک های منفی که بر تأخیر در پروژه های خطوط انتقال آب تأثیر دارند ارائه گردید.
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق، اولویت بندی و تعیین اوزان شاخصهای موثر در انتخاب پیمانکار و همچنین رتبه بندی و انتخاب پیمانکار مناسب بوسیله روش PROMETHEE میباشد. از آنجائیکه در حوزه شهرداریها پروژه های زیادی جهت اجرا تصویب می شود و اجرای این پروژهها به عهده پیمانکار میباشد، انتخ چکیده کامل
هدف از این تحقیق، اولویت بندی و تعیین اوزان شاخصهای موثر در انتخاب پیمانکار و همچنین رتبه بندی و انتخاب پیمانکار مناسب بوسیله روش PROMETHEE میباشد. از آنجائیکه در حوزه شهرداریها پروژه های زیادی جهت اجرا تصویب می شود و اجرای این پروژهها به عهده پیمانکار میباشد، انتخاب پیمانکار مناسب برای هر پروژه نیاز به بررسیهای دقیق و کارشناسانهای دارد تا مدیریت را نسبت به هزینهای که تحمل میکند از نظر اخذ تصمیم بهینه پشتیبانی نماید لذا در این تحقیق به منظور ارزیابی و رتبه بندی پیمانکاران ابتدا با مطالعه پیشینه تحقیق و با بکارگیری نظرات خبرگان، بیست و هشت شاخص در ارتباط با انتخاب پیمانکاران شناسایی گردید. با توجه به شاخصهای بدست آمده پرسشنامهای جهت شناسایی شاخصهای موثر با نمونهای متشکل از 35 نفر از کارشناسان و مدیران لیسانس و بالاتر در شهرداری منطقه دو شهرداری شهر تهران توزیع و جمع آوری گردید. در ادامه برای بدست آوردن شاخصهای موثر از غربال سازی و برای محاسبه وزن شاخصها از روش توان افزایشی بردار ویژه استفاده گردید و در آخر پیمانکاران بوسیله روش PROMETHEE رتبه بندی گردیدند.
پرونده مقاله
هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی در شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است. این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر روش، از نوع تحقیق توصیفی پیمایشی به شمار می آید و از شاخه همبستگی است که از این طریق به بررسی توزیع چکیده کامل
هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه بین تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی در شرکت های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است. این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر روش، از نوع تحقیق توصیفی پیمایشی به شمار می آید و از شاخه همبستگی است که از این طریق به بررسی توزیع جامعه آماری پرداخته شده است. همچنین بر اساس زمان جمع آوری داده ها، از نوع پژوهش های مقطعی و از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع پژوهش های همبستگی می باشد. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی استفاده شده است، که از دو لحاظ صوری و محتوایی با مشورت متخصصان و اساتید محترم راهنما و مشاور تایید شده است و در نهایت پرسشنامه های نهایی تهیه و تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شرکت های فعال در مجموعه صنعتی گلرنگ است و در مجموع 450 نفر می باشند که با کمک فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 90 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردید. عناصر نوآوری سازمانی مورد استفاده در این تحقیق عبارتند از: توان تکنولوژیکی سازمان، ارتباط استراتژیک، تمرکز بر خواسته های مشتریان، شایستگی های اساسی سازمانی، بازارگرایی شرکت، قابلیت یادگیری سازمان. نتایج پژوهش حاکی از این است که با اطمینان 95% بین تفکر استراتژیک و نوآوری سازمانی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد و نیز بین پنج رکن تفکر سیستمی، تمرکز بر هدف، فرصت جویی هوشمندانه، پیشروی با فرضیه و تفکر در طول زمان با نوآوری سازمانی رابطه ای مثبت و معنادار وجود دارد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی عوامل کلیدی موفقیت در اجرای برنامه توسعه خوشههای صنعتی کشور انجام گردید. حجم نمونهٔ آماری پژوهش حاضر 107 نفر بود که این تعداد به روش نمونهگیری تصادفی از بین جامعه آماری و با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهای بود چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی عوامل کلیدی موفقیت در اجرای برنامه توسعه خوشههای صنعتی کشور انجام گردید. حجم نمونهٔ آماری پژوهش حاضر 107 نفر بود که این تعداد به روش نمونهگیری تصادفی از بین جامعه آماری و با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهای بود که روایی صوری آن بر اساس نظر جمعی از صاحبنظران و اساتید مجرب تأیید گردید. پایایی چهار دسته گویه پرسشنامه مذکور به ترتیب 78.1%، 88.1%، 72.3% و 80.6% به دست آمد. اطلاعات حاصل از تکمیل پرسشنامه، با استفاده از نرمافزار Win/ SPSS نسخه 21 در دو بخش آمار توصیفی و بخش آمار تحلیلی شامل آزمون سمیرنوف کولموگروف به منظور بررسی وضعیت نرمال بودن دادهها، آزمون فریدمن جهت رتبهبندی گویهها و از آزمون مقایسه ای t تک نمونه ای به منظور آزمون فرضیات و پاسخ به سؤالات استفاده شد. یافتهها نشان داد که متغیرهای مربوط به تیم عامل توسعه خوشه، سازمان کارگزاری و نهادهای پشتیبانی، فضای کسب و کار و توسعه پذیری خوشهها با اجرای موفقیت آمیز برنامههای توسعه خوشهها دارای همبستگی مثبت و معنی داری میباشند و این متغیرها میتواند در موفقیت اجرای برنامههای توسعه خوشههای صنعتی مؤثر باشد. همچنین گویههای مرتبط با این عوامل نیز اولویت بندی گردیده و مشخص گردید که هر چقدر سطح مقیاسهای ذکر شده افزایش یابد و از دیدگاه افراد بالاتر ارزیابی شود میزان موفقیت برنامههای توسعه خوشهها نیز افزایش خواهد یافت
پرونده مقاله
بسیاری از محققان بیان داشته اند که هم مدیریت کیفیت جامع( TQM ) و هم یادگیری سازمانی می توانند بطور مؤثر و منحصر به فرد نوآوری را ارتقاء دهند . با این وجود ، این سؤال باقی می ماند که آیا رابطه ای بین TQM و یاد گیری سازمانی وجود دارد. این تحقیق دارای دو هدف عمده است: 1) ت چکیده کامل
بسیاری از محققان بیان داشته اند که هم مدیریت کیفیت جامع( TQM ) و هم یادگیری سازمانی می توانند بطور مؤثر و منحصر به فرد نوآوری را ارتقاء دهند . با این وجود ، این سؤال باقی می ماند که آیا رابطه ای بین TQM و یاد گیری سازمانی وجود دارد. این تحقیق دارای دو هدف عمده است: 1) تعیین روابط بین TQM ، یادگیری سازمانی و نوآوری 2) آزمون یک مدل پیشنهادی که رابطه میان TQM ، یادگیری سازمانی و نوآوری را از طریق بررسی تجربی تشریح کند. این تحقیق با در نظر گرفتن نمونه ای از شرکت های صنعتی وبا استفاده از پرسشنامه به گردآوری داده ها ،سپس به بررسی سه فرضیه و آزمونهای مدل پیشنهادی پرداخته است. یافته های اصلی این تحقیق بصورت زیر می باشند: 1)آنالیز های مدل معادلات ساختاری(SEM) نشان می دهد که مدل TQM ـ یادگیری سازمانی ـ نوآوری ، دارای میزان برازندگی قابل قبولی است 2) TQM دارای تأثیرات چشمگیر و مثبتی بر یادگیری سازمانی است و 3) TQM و یادگیری سازمانی دارای تأثیر چشمگیر و مثبت بر نوآوری هستند.
پرونده مقاله
قانون مالیات بر ارزش افزوده در فرآیندی چند ساله با تلاش های کارشناسی گسترده، تهیه و تصویب شده است و ظرفیت ها، انعطاف ها و قابلیت های بسیار بالایی دارد و گامی مهم در جهت اصلاح ساختار مالیاتی در کشور محسوب می شود؛ بر این اساس هدف از این پژوهش تعیین میزان توفیق اجرای نظام چکیده کامل
قانون مالیات بر ارزش افزوده در فرآیندی چند ساله با تلاش های کارشناسی گسترده، تهیه و تصویب شده است و ظرفیت ها، انعطاف ها و قابلیت های بسیار بالایی دارد و گامی مهم در جهت اصلاح ساختار مالیاتی در کشور محسوب می شود؛ بر این اساس هدف از این پژوهش تعیین میزان توفیق اجرای نظام مالیات برارزش افزوده در اداره کل امور مالیاتی غرب تهران می باشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی بوده است. جامعه آماری در پژوهش حاضر شامل کلیه معاونین اداره کل امور مالیاتی غرب تهران می باشند که با توجه به حجم محدود، از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد بدین ترتیب که پرسشنامه ها توسط 14 ممیز کل و 32 سرممیز پر شد. در این پژوهش جهت بررسی فرضیه ها، از پرسشنامه تدوین شده توسط محقق با استناد به پرسشنامه شهسوار خجسته و جعفری(1389) استفاده شد. روایی این پرسشنامه 51 سئوالی توسط خبرگان تایید و پایایی آن نیز 94/0 شد. در نهایت پس از بررسی نرمال بودن داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، از روش t تک نمونه ای استفاده شد. داده ها از طریق نرم افزار spss 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در کل درجه توفیق اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده در اداره کل امور مالیاتی غرب تهران در سطح متوسطی می باشد.
پرونده مقاله
امروزه تفکراستراتژیک به عنوان یک عنصر بسیار مهم و ارزشمند در مدیریتهای کلان درسازمانها و سیستمهای کسبوکار مطرح میباشد. از دیدگاه کلی، تفکر استراتژیک یک بصیرت و فهم از وضعیت موجود و بهرهبرداری از فرصتها است. مدیرانی که مجهز به قابلیت تفکر استراتژیک هستند قادرند سای چکیده کامل
امروزه تفکراستراتژیک به عنوان یک عنصر بسیار مهم و ارزشمند در مدیریتهای کلان درسازمانها و سیستمهای کسبوکار مطرح میباشد. از دیدگاه کلی، تفکر استراتژیک یک بصیرت و فهم از وضعیت موجود و بهرهبرداری از فرصتها است. مدیرانی که مجهز به قابلیت تفکر استراتژیک هستند قادرند سایر کارکنان را به یافتن راهکارهای خلاقانه برای موفقیت سازمان ترغیب کنند. از طرفی تعهد سازمانی یک نگرش مهم شغلی و سازمانی است که بر بهره مندی از حداکثر توانایی کارکنان و در نتیجه موفقیت سازمان تأثیرگذار میباشد. مرور ادبیات موضوعی در این زمینه نشان می دهد که در تحقیقات گوناگون، بیشتر بر جنبه های شناختی عملکرد کارکنان تأکید شده و متأسفانه تأثیر ابعاد هیجانی در تحقیقات رفتار سازمانی به طور وسیعی نادیده گرفته شده است؛ به طوریکه توجه به متغیرهای هیجانی میتواند اختلاف نتایج اولیه در موضوعات رفتاری را تشریح کند. از این رو، مطالعه حاضر، که یک تحقیق توصیفی- پیمایشی و کاربردی است، کوشیده است از طریق آزمون معادلات ساختاری، میزان تأثیر هوشهیجانی را که شامل خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهیاجتماعی و مدیریتروابط است بر تعهد سازمانی که شامل تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر میباشد، سنجیده و سپس با بررسی نقش تعدیلگری متغیر تفکر استراتژیک بر این رابطه، بر شواهد تجربی موجود بیافزاید. دادههای مورد نیاز جهت سنجش مدل پژوهش با بکارگیری پرسشنامه استاندارد و از طریق جامعه آماری که شامل کارکنان سطوح مختلف یک سازمان میباشد، گردآوری شد. جهت تحلیل فرضیات پژوهش از روش مدلیابی معادلات ساختاری و همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی بهره گرفته شد. نتایج بدستآمده از پژوهش حاضر، نشاندهنده نقش تعدیلگری تفکر استراتژیک بر ارتباط میان متغیرهای هوش هیجانی و تعهد سازمانی میباشد. همچنین شاخصهای برازندگی بدستآمده برای مدل مفهومی پژوهش، از اعتبار بالای مدل در تبیین روابط میان متغیرها و مؤلفههای کلیدی حکایت میکند.
پرونده مقاله