هدف این تحقیق تعیین میزان تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر عملکرد سازمانی در شرکت ساپکو بود روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از ن تحلیل داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارشناسان و مدیران شاغل در شرکت ساپکو به تعداد 300 نفرت چکیده کامل
هدف این تحقیق تعیین میزان تاثیر رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر عملکرد سازمانی در شرکت ساپکو بود روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از ن تحلیل داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارشناسان و مدیران شاغل در شرکت ساپکو به تعداد 300 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 168 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری استراتژیک سرات و همکاران(2011)، پرسش نامه استاندارد تفکر استراتژیک لیدتکا ( 1998) و پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون(1995)بود که روایی پرسشنامه ها مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری استراتژیک 89/0 ، تفکر استراتژیک ( 1998) 95/0 و عملکرد سازمانی 91/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون ، روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM ) انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری استراتژیک از طریق تفکر استراتژیک بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد و این تاثیر معنادار بوده و میزان تاثیر کل آن برابر 25/0 می باشد
پرونده مقاله
زمینه: اجرا مجموعه فعالیتهایی است که به منظور پیادهسازی تصمیم اتخاذ شده در خطمشیها صورت میپذیرد. تحقیقات نشان می دهد که خط مشی های زیادی وضع می گردند اما اجرا نمیشوند و یا به صورت ناقص به اجرا درمی آیند. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل درون و برون سازمانی م چکیده کامل
زمینه: اجرا مجموعه فعالیتهایی است که به منظور پیادهسازی تصمیم اتخاذ شده در خطمشیها صورت میپذیرد. تحقیقات نشان می دهد که خط مشی های زیادی وضع می گردند اما اجرا نمیشوند و یا به صورت ناقص به اجرا درمی آیند. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل درون و برون سازمانی مؤثر بر اجرای بهینه خط مشی های دولتی است . روشها: در جهت تحقق اهداف پژوهش پس از بررسی ادبیات و مبانی نظری مربوطه سعی شد تا مهم ترین عوامل درون و برون سازمان مؤثر بر اجرای بهینه خطمشی ها شناسایی شود. بنابراین هفت عامل و شاخص های آنها بر اساس میزان تکرار و اهمیت انتخاب گردید و در قالب هفت فرضیه ارتباط عوامل مذکور با نحوه اجرای بهینه خط مشی مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش، 120 نفر از کارکنان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی است که حجم نمونه به کمک فرمول مورگان، 92 نفر محاسبه شد. با توجه به این که متغیر اجرای خط مشی های عمومی دارای توزیع غیرنرمال هستند، به منظور تعیین تأثیر معنی داری از آزمون غیرپارامتری t یک نمونه ای جهت آزمون فرضیه ها استفاده شده است. یافتهها: نتایج بیانگر ارتباط مثبت و معنادار همه عوامل درون و برون سازمانی با اجرای بهینه خطمشیها در سازمان بود.
پرونده مقاله
زمینه: پژوهش حاضر در زمینه مهارت های کوانتومی، رهبری کوانتومی و مدیریت دانش سازمانی نوشته شده است. هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر تحلیل اثر مهارت های کوانتومی بر رهبری کوانتومی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی است. روش: این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی، و یک پژوهش توصیفی چکیده کامل
زمینه: پژوهش حاضر در زمینه مهارت های کوانتومی، رهبری کوانتومی و مدیریت دانش سازمانی نوشته شده است. هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر تحلیل اثر مهارت های کوانتومی بر رهبری کوانتومی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی است. روش: این پژوهش بر اساس هدف از نوع کاربردی، و یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق شامل 3569 نفر و نمونهای به حجم 347 نفر است که مطابق جدول مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. تحلیل دادهها نیز از طریق روشهای الگوی معادلات ساختاری انجام یافته است. یافتهها: نتایج تحلیلها نشان داد که مهارت های کوانتومی بر رهبری کوانتومی و مدیریت دانش بر رهبری کوانتومی تأثیر معناداری دارد. در نهایت نتایج نشان داد که مهارت های کوانتومی بر رهبری کوانتومی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: از آن جا که مهارت های کوانتومی بر رهبری کوانتومی با نقش میانجی مدیریت دانش سازمانی تأثیر معناداری دارد، بنابراین در ارتقاء سطح رهبری شرکت، میتوان مهارت های کوانتومی و مدیریت استراتژیک دانش سازمانی را بهبود بخشید.
پرونده مقاله
در این مطالعه به بوسیله شقوقی از رویکرد استقرایی و با ابزار گونه شناسانه نظری و تجربی ، با هدف ترسیم مرزی مشخص و معین میان سازمان های دولتی و عمومی برمبنای ویژگی های ساختاری و فرایندی به تحلیل های پردامنه ای از سازمان ها اقدام شده است. در این راستا، ابتدا به شناسایی عو چکیده کامل
در این مطالعه به بوسیله شقوقی از رویکرد استقرایی و با ابزار گونه شناسانه نظری و تجربی ، با هدف ترسیم مرزی مشخص و معین میان سازمان های دولتی و عمومی برمبنای ویژگی های ساختاری و فرایندی به تحلیل های پردامنه ای از سازمان ها اقدام شده است. در این راستا، ابتدا به شناسایی عواملی بمنظور گونه شناسیِ مفهومی این سنخ سازمانها اقدام و سپس متعاقب آن بر مبنای نتایجِ مطالعاتِ پیشین ،به سنخ شناسی تجربی سازمان های مذکور اقدام شده است. پس از تحلیل های گونه شناختی بعمل آمده ، یک طبقه بندی موردمبناء از سازمانهای عمومی و دولتی بر اساس معیارهایی همچون (غیر بهره منداز انحصار،انحصاری و رقابتی- ترتیبات تنظیم و مقررات گذاری- تامین مالی غیردولتی دولتی و غیره) ارایه شده است که تمامی ترتیبات ساختاری و فرایندی سازمان های دولتی و عمومی را لحاظ نموده است.این پژوهش ضمن ارایه الگویی از مرزبندی و طبقه بندی معین از سازمان های دولتی و عمومی، مدیران و ذینفعان این سنخ از سازمان ها را در گذار و رهایی از بندِ تعلقات، تقلیدها، اجبارهاو هنجارهای نهادی در شناختِ سازمانهای متبوع خود یاری رسانده و می تواند به عنوان یک چارچوبِ مرجع در انتخابهای مرتبط با ساختارو فرایند سازمانی مطرح گردد.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: امروزه توسعه مدیریت استعداد یکی از مهمترین عوامل کسب و کار و از مولفه های کلیدی حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها به شمار می رود. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر استراتژی مدیریت استعداد بر تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه مازندران انجام گرفته است. روش تحقیق: ر چکیده کامل
زمینه و هدف: امروزه توسعه مدیریت استعداد یکی از مهمترین عوامل کسب و کار و از مولفه های کلیدی حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها به شمار می رود. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر استراتژی مدیریت استعداد بر تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه مازندران انجام گرفته است. روش تحقیق: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است.جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان دارای مدرک دیپلم و بالاتر دانشگاه مازندران که تعداد آنها 540 نفر بوده و با استفاده از فرمول کوکران 225 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه مدیریت استعداد سوئیم(2009) و تعهد سازمانی آلن و می یر(1990) بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد. یافته ها: طبق نتایج به دست آمده، استراتژی مدیریت استعداد بر تعهد سازمانی تاثیرگذار هست. از میان ابعاد استراتژی مدیریت استعداد پاداش و قدردانی بیشترین تاثیر را بر تعهد سازمانی دارد. نتیجه گیری:با توجه به نتایج به دست آمده، لازم است مدیران سازمان ها با اجرای بهینه سیستم مدیریت استعداد در سازمانها سعی در جذب، استخدام و پرورش افراد ماهر و بااستعداد نموده و از این طریق موجب افزایش بهره وری سازمان شوند.
پرونده مقاله
زمینه: بررسی چالشهای موجود در پیش بینی نیازهای جامعه به برق و انجام به موقع اقدامات لازم بهمنظور برقرسانی به مردم، پیشگیری از بروز قطعی و خاموشی برق، پایش و کنترل شبکه قدرت میباشد. هدف: شناسایی و طراحی مدل عوامل موثر بر اجرای پروژههای صنعت برق بهویژه پروژههای سیست چکیده کامل
زمینه: بررسی چالشهای موجود در پیش بینی نیازهای جامعه به برق و انجام به موقع اقدامات لازم بهمنظور برقرسانی به مردم، پیشگیری از بروز قطعی و خاموشی برق، پایش و کنترل شبکه قدرت میباشد. هدف: شناسایی و طراحی مدل عوامل موثر بر اجرای پروژههای صنعت برق بهویژه پروژههای سیستمهای دیسپاچینگ میباشد. روش تحقیق: از مصاحبه حضوری ساختارنیافته با مدیران و خبرگان صنعت برق در خراسان استفاده شد. پس از شناسایی عوامل موثر و گروه بندی آنها با روش مدلسازی تفسیری ساختاری طبقهبندی معیارها و برقراری ارتباط بین آنها و ارائه الگو انجام گردید. یافته ها: تعداد 162 معیار به عنوان عوامل موثر بر اجرای پروژهها شناسایی شدند که پس از مرتب کردن و دستهبندی، معیارها در 11 گروه تقسیم بندی شدند که 7 تا از این موارد نیز به چندین معیار دیگر تقسیمبندی شدند. شرایط اقتصادی، شرایط سیاسی، تورم، برنامهریزی، طرح، نیروی انسانی، معارضین، فرآیند تصمیمگیری، هماهنگی درون واحدهای شرکت، کنترل پروژه، نقص قوانین، و هماهنگی با سازمانهای مختلف به عنوان معیارهای 11گانه اعلام شدند. که بجز معیارهای نقص قوانین، معارضین، شرایط سیاسی و هماهنگی با سازمانهای مختلف بقیه معیارها نیز به چندین معیار دیگر تقسیمبندی شدند. نتیجه گیری: با شناسایی و طبقه بندی عوامل موثر بر اجرای پروژه های صنعت برق و ارائه مدل، اقدامات پیشگیرانه پیشنهاد شده است.
پرونده مقاله
بسیاری از اندیشمندان توسعه، مدیریت را مهمترین رکن پیشرفت جوامع میدانند. مدیریت جهادی بهعنوان سبکی برخاسته از تفکر دینی واجتماعی ما، پیشینهای به درازای انقلاب اسلامی دارد. این پژوهش، با هدف شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مدیریت جهادی انجام شدکه جامعه آماری آن، خبرگان آ چکیده کامل
بسیاری از اندیشمندان توسعه، مدیریت را مهمترین رکن پیشرفت جوامع میدانند. مدیریت جهادی بهعنوان سبکی برخاسته از تفکر دینی واجتماعی ما، پیشینهای به درازای انقلاب اسلامی دارد. این پژوهش، با هدف شناسایی و رتبهبندی شاخصهای مدیریت جهادی انجام شدکه جامعه آماری آن، خبرگان آگاه به موضوع و مدیران ارشد سازمانها بوده وحجم نمونه با روش نمونهگیری گلوله برفی 50 نفر تعیین گردید، ابتدا از طریق مطالعات کتابخانهای اقدام و سپس با مصاحبه خبرگی اشباع اطلاعاتی حاصل گردید.بهمنظور نهایی سازی فهرست شاخصها ورتبه بندی آن ها، از روش دلفی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید، برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد و بر این اساس76 شاخص برای مدیریت جهادی شناسایی گردید،25 شاخص اول در گروه با اهمیت زیاد قرار گرفتند.که بیشتر حالت فرهنگی، ارزشی و معنوی دارند و عمل به آنها برای یک مدیر جهادی بسیار ضروری و مهم است و عدم رعایت آنها خصوصیت جهادی بودن را از مدیریت میگیرد. شاخصهای 26 تا 50 در گروه با اهمیت متوسط قرار گرفتند که بیشتر حالت رفتاری دارند و عدم رعایت آنها ضعف در مدیریت را نشان میدهد.شاخصهای 51 تا 76 با اهمیت کمتر هستند که بیشتر با شخصیت مدیر ارتباط دارند و تأکید بیشتر روی آنها میتواند مدیر جهادی را به شکل رهبر سازمان پدیدار سازد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگو شایستهسالاری در سازمانهای آموزشی بهعنوان یک ابزار مؤثر در سیاستگذاری انجام شد. روش تحقیق ترکیبی،کاربردی، میدانی، توصیفی و غیرتجربی بود. در مرحله کیفی و به جهت دستیابی به اشباع نظری با خبرگان مصاحبه شد که منتج به پرسشنامه اولیه شد. نتیجه چکیده کامل
پژوهش حاضر باهدف تدوین الگو شایستهسالاری در سازمانهای آموزشی بهعنوان یک ابزار مؤثر در سیاستگذاری انجام شد. روش تحقیق ترکیبی،کاربردی، میدانی، توصیفی و غیرتجربی بود. در مرحله کیفی و به جهت دستیابی به اشباع نظری با خبرگان مصاحبه شد که منتج به پرسشنامه اولیه شد. نتیجه تحلیل عامل اکتشافی خروجی پرسشنامههای اولیه برای کفایت دادهها محاسبه شد و درنهایت11مؤلفه مستخرج قابلیت تبیین87/88% واریانس شایستهسالاری را داشت. پرسشنامه مستخرج در اختیار خبرگان ذیمدخل انتخاب مدیران مطروحه قرار گرفت که پس از جمعآوری و استفاده ازPLS، نسبت به طراحی مدل شایستهسالاری اقدام شد. مؤلفهها و رتبهبندی وضعیت مطلوب عبارت بودند از: مدیریت بحران، توانمند، رهبری و کارتیمی، علم و دانش مدیریتی، تفکر کارآفرینی و توسعهای، اخلاق، تفکر انتقادی و خلاق، سیاستمداری، تفکر توسعه موج چهارم، تفکر سیستمی، تفکر سازمان یادگیرنده. برای نخستین بار دو مفهوم سیاستمداری و تفکر موج چهارم بهعنوان مؤلفههای کارآمد در مدلهای شایستهسالاری بهعنوان ابزار سیاستگذاری معرفی شد.
پرونده مقاله