هدف پژوهش حاضر مقایسه ابعاد کمال گرایی و عدم تحمل بلاتکلیفی در بیماران مبتلا به آسم ، سندرم روده تحریک پذیر و میگرن بود. روش این پژوهش علی- مقایسه ای است ونمونه ی این پژوهش شامل 90 بیمار (هر گروه بیمار 30 نفر) بود که از بین افراد مراجعه کننده به کلینیک های تخصصی گوارش چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر مقایسه ابعاد کمال گرایی و عدم تحمل بلاتکلیفی در بیماران مبتلا به آسم ، سندرم روده تحریک پذیر و میگرن بود. روش این پژوهش علی- مقایسه ای است ونمونه ی این پژوهش شامل 90 بیمار (هر گروه بیمار 30 نفر) بود که از بین افراد مراجعه کننده به کلینیک های تخصصی گوارش ، بیماری های تنفسی و روان پزشکی شهر تهران انتخاب شده و با 30 آزمودنی غیر بیمار مورد مقایسه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از "مقیاس تحمل بلاتکلیفی" باهر و دوگاس و"پرسشنامه ابعادکمال گرایی" هویت و فلت" استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات کمال گرایی گروه های بیمار و غیر بیمار تفاوت معنادار داشتند و میانگین کمال گرایی بیماران مبتلا به میگرن و آسم از بیماران مبتلا به سندرم روده ی تحریک پذیر و افراد غیر بیمار بیشتر بود. همچنین میانگین نمرات تحمل بلاتکلیفی نیز در گروه های بیمار وغیر بیمار تفاوت معنادار نشان دادند. اما گروه های بیمار تفاوت معناداری در این زمینه نداشتند.
پرونده مقاله
یکی از ابزارهای سنجش مورد نیاز درحیطه کارآفرینی پرسشنامه مهارت های کارآفرینی است. بررسی نتایج تحقیقاتی که پژوهشگر تا کنون توانسته به آن ها دست یابد نشان می دهد که اکثر پرسشنامه های مرتبط با کارآفرینی به سنجش روحیه و ویژگی های کارآفرینی می پردازند و پرسشنامه ای در زمینه چکیده کامل
یکی از ابزارهای سنجش مورد نیاز درحیطه کارآفرینی پرسشنامه مهارت های کارآفرینی است. بررسی نتایج تحقیقاتی که پژوهشگر تا کنون توانسته به آن ها دست یابد نشان می دهد که اکثر پرسشنامه های مرتبط با کارآفرینی به سنجش روحیه و ویژگی های کارآفرینی می پردازند و پرسشنامه ای در زمینه سنجش مهارت های کارافرینی در دسترس نیست. بنابراین نیاز به ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ای در زمینه مهارت های کارآفرینی بشدت احساس می شود. پژوهش حاضر به دنبال ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ای مناسب برای اندازه گیری مهارت های کارآفرینی است. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته های علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال 1390 بودند که مجموعا 1497 نفر می شدند . بر اساس نمونه گیری خوشه ای 500 نفر از این افراد انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته مهارت های کارآفرینی که روایی محتوایی اش توسط متخصصان تایید شده بود پاسخ دادند. نتایج نشان داد که ضریب آلفبای کرانباخ برای کل پرسشنامه و هریک از 4 خرده مقیاس مهارت های بین فردی، مهارت های فردی، مهارت های کاربردی، و مهارت های تفکر انتقادی و خلاقانه نیز به ترتیب 81/0 ، 70/0 ، 63/0 ، 64/0 ، و 65/0 محاسبه شد که بیانگر اعتبار بالای آزمون محقق ساخته مهارت های کارآفرینی است
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با عنوان رابطه ی مؤلفه های هوش سازمانی با سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی است. روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی بوده که با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته در یک نمونه 30 تایی با استفاده از چکیده کامل
تحقیق حاضر با عنوان رابطه ی مؤلفه های هوش سازمانی با سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی رودهن می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی است. روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی بوده که با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته در یک نمونه 30 تایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ پرسشنامه سازمان یادگیرنده 899% و هوش سازمانی 968% اندازه گیری شد. جامعه ی آماری آن شامل 470 نفر که به صورت تصادفی مرحله ای 124 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. اطلاعات بدست آمده با انجام محاسبات آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که تک تک مؤلفه های هوش سازمانی (بینش اشتراک، سرنوشت مشترک، تمایل به تغییر، جرأت و شهامت، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد) با سازمان یادگیرنده رابطه معنی داری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سخت رویی،رضایت شغلی واسترس اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد است. حجم نمونه براساس 200 نفر که با استفاده از شیوه نمونهگیر چکیده کامل
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین سخت رویی،رضایت شغلی واسترس اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد است. حجم نمونه براساس 200 نفر که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انجام پذیرفت. جهت جمعآوری دادهها از 3 ابزار عمده الف: مقیاس دیدگاه های شخصی و ب: پرسشنامه رضایت شغلی دیوویس ج)آزمون استرس استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی ( فراوانی، درصد، میانگین، نمودار و ... ) و از آمار استنباطی :آزمونt و رگرسیون که از طریق پردازش دادهها به رایانه نتایج نهایی به شرح ذیل حاصل گردید: - بین سخت رویی اعضای هیئت علمی و کارکنان تفاوت معنی داری وجود دارد. بین رضایت شغلی اعضای هیئت علمی و کارکنان تفاوت معنی داری وجود دارد.- بین استرس اعضای هیئت علمی و کارکنان تفاوت معنی داری وجود ندارد- بین سخت رویی و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.- بین سخت رویی و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی رابطه مثبت و معنی وجود دارد.- بین سخت رویی و رضایت شغلی و استرس در کارکنان رابطه معنی داری وجود ندارد.- بین سخت رویی و رضایت شغلی و استرس در اعضای هیئت علمی رابطه معنی داری وجود دارد.
پرونده مقاله
از آنجا که تاثیر عوامل متعددی از جمله سبکهای دلبستگی و جهتگیری مذهبی زوجین(هریک بهطور جداگانه) در ثبات و نتیجه ازدواج بهاثبات رسیدهاست، بهنظر میرسد جمعبندی میزان تاثیر هریک از این متغیرها و تعامل آنها با یکدیگر ما را در رسیدن به درک بهتری از این پدیده یاری نم چکیده کامل
از آنجا که تاثیر عوامل متعددی از جمله سبکهای دلبستگی و جهتگیری مذهبی زوجین(هریک بهطور جداگانه) در ثبات و نتیجه ازدواج بهاثبات رسیدهاست، بهنظر میرسد جمعبندی میزان تاثیر هریک از این متغیرها و تعامل آنها با یکدیگر ما را در رسیدن به درک بهتری از این پدیده یاری نماید.روش: تعداد 500 نفر از افراد متاهل تهران، با نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پس از دریافت توضیح کوتاهی در رابطه با پژوهش و اخذ توافق پرسشنامههای مقیاس سبکهای دلبستگی بزرگسالان (RASS، 1996)، جهتگیری مذهبی آلپورت (آلپورت و راس،1950) و رضایتمندی زناشویی انریچ (اولسون[1]،فورنیر[2]، و دراکمن، 1982) را تکمیل نمودند. یافتهها: تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که به غیر از سبک دلبستگی اجتنابی که بهطور مستقیم و منفی(28/0- = 4γ) بر رضایتمندی زناشویی تأثیر دارد، سایر سبکهای دلبستگی بهطور مستقیم با رضایت زناشویی ارتباط ندارند. سبک دلبستگی اجتنابی از طریق متغیر میانجی جهتگیری مذهبی بیرونی نیز میتواند رضایتمندی زناشویی را تبیین کند (35/0 = 4γ، 20/0- = 1β). بدینترتیب هر چه سبک دلبستگی افراد بیشتر اجتنابی باشد، جهتگیری دینی آنها بیرونیتر و رضایتمندی زناشویی در آنان کمتر خواهدبود. همچنین نتایج نشان داد که سبک دلبستگی ایمن تنها از طریق متغیر میانجی جهتگیری درونی بر رضایتمندی زناشویی تأثیر دارد (15/0 -= 1γ، 11/0 = 1β). بدینترتیب که با افزایش سبک دلبستگی ایمن، جهتگیری مذهبی افراد بیشتر شده و از این طریق رضایتمندی زناشویی آنها افزایش مییابد. رابطه رضایتمندی زناشویی با جهتگیری مذهبی بیرونی منفی (20/0- = 1β) و با جهتگیری مذهبی درونی مثبت(20/0-=1β) بهدست آمد. با افزایش جهتگیری مذهبی درونی رضایتمندی زناشویی افزایش و با افزایش جهتگیری مذهبی بیرونی رضایتمندی زناشویی کاهش مییابد. تجزیه و تحلیل دادهها بیانگر این مطلب بود که مقدار مجذور همبستگی چندگانه (2R) برای مدل مورد مطالعه نسبتاً اندک و برابر با 27/0 است که نشان می‎دهد تقریباً 27 درصد واریانس رضایتمندی زناشویی برپایه مدل پژوهش تبیین میگردد. نتیجهگیری: نقش جهتگیری مذهبی به عنوان متغیر میانجی سبکهای دلبستگی و رضایت زناشویی، اهمیت سنجش این متغیر را به هنگام مطالعه این متغیرها و استفاده بالینی از این یافتهها آشکار میسازد.
پرونده مقاله
در این پژوهش، سودمندی برنامة طراحی شده بر اساس نظریة خودتعیینگری و حمایت از نیازهای روانشناختیِ شایستگی، خودمختاری و ارتباط داشتن در افزایش سازههای انگیزشیِ کارآمدی در خواندن، علاقه به خواندن و تعامل اجتماعی برای خواندنِ دانش آموزان دورة راهنمایی بررسی شد. بدین منظور چکیده کامل
در این پژوهش، سودمندی برنامة طراحی شده بر اساس نظریة خودتعیینگری و حمایت از نیازهای روانشناختیِ شایستگی، خودمختاری و ارتباط داشتن در افزایش سازههای انگیزشیِ کارآمدی در خواندن، علاقه به خواندن و تعامل اجتماعی برای خواندنِ دانش آموزان دورة راهنمایی بررسی شد. بدین منظور 71 دانشآموز پسر پایة دوم راهنمایی دو کلاس یک مدرسه راهنمایی به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه گماشته شدند. برنامة طراحی شده با استفاده از متنهای حکایت کهن، نثر امروزی و داستان کوتاه، برای 35 دانش آموز گروه آزمایشی در هشت جلسة 60 دقیقهای- پنج جلسه بحث کلاسی و سه جلسة کار گروهی- به کار گرفته شد. برای سنجش انگیزشهای خواندن از پرسشنامة پژوهشگرساخته به عنوان پیشآزمون و پس آزمون استفاده شد. از آزمون مک نمار برای تعیین معنادار بودن تفاوت پاسخهای دانشآموزان هر یک از گروههای آزمایشی و گواه از پیشآزمون به پسآزمون و از تحلیل محتوا برای پردازش پاسخهای دانشآموزان به پرسشهای بازپاسخ پرسشنامه استفاده شد. یافتهها نشان دادند شرکت در برنامه به افزایش خودکارآمدی، علاقه و تعامل اجتماعی دانشآموزان شرکت کننده در برنامه انجامید. همچنین تحلیل محتوای دادههای به دست آمده از پاسخ به پرسشهای بازپاسخ نشان دهندة این بود که شرکت در برنامه موجب شد دانشآموزان با سه روش تازه در برخورد با دشواری خواندن آشنا شوند: بحث و گفتگو با دوستان، مراجعه به واژه نامه و مطرح کردن پرسش از متن. به علاوه، علاقة دانشآموزان شرکت کننده در برنامه به خواندن متنهای حکایت کهن و داستان کوتاه به کار برده شده در برنامه افزایش یافت .
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر قصه گویی همراه با ایفای نقش بر یادگیری مهارتهای اجتماعی کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شده است.این مطالعه از نوع شبه تجربی ،با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل است .گروه نمونه این پژوهش بااستفاده از روش نمونه گیری هدفمند،م چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر قصه گویی همراه با ایفای نقش بر یادگیری مهارتهای اجتماعی کودکان ناتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شده است.این مطالعه از نوع شبه تجربی ،با طرح پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل است .گروه نمونه این پژوهش بااستفاده از روش نمونه گیری هدفمند،متشکل از30کودک ناتوان ذهنی آموزش پذیر بودند که به صورت تصادفی 15نفردر گرو آزمایش 15نفر درگروه کنترل قرار گرفتند .گروه آزمایش درطول 5/2ماه ،25جلسه تحت آموزش مهارت های اجتماعی باشیوه قصه گویی همراه با ایفای نقش قرار گرفت.داده ها پس از اتمام جلسات،جمع آوری وبااستفاده ازآزمون tبرای گروه های مستقل تجزیه وتحلیل شد.نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی ازطریق قصه گویی همراه با ایفای نقش باعث بهبود رشد اجتماعی و اجتماعی شدن در آزمودنی ها بود
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک های دلبستگی و جنسیت در پیش بینی رضایت زناشویی بود. نمونه پژوهش تعداد 266 نفر(125 مرد، 141زن) والدین دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر کرمانشاه در سال 1390 بودند که به طور تصادفی انتخاب شدند. پرسش نامه مقیاس تجربه روابط نزدیک و خرده مق چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک های دلبستگی و جنسیت در پیش بینی رضایت زناشویی بود. نمونه پژوهش تعداد 266 نفر(125 مرد، 141زن) والدین دانش آموزان مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر کرمانشاه در سال 1390 بودند که به طور تصادفی انتخاب شدند. پرسش نامه مقیاس تجربه روابط نزدیک و خرده مقیاس های رضایت زناشویی مقیاس سازگاری زناشویی اسپاینر و پرسشنامه انریچ روی شرکت کنندگان اجرا شدند. نتایج نشان داد بین سبک های دلبستگی اجتنابی و اضطرابی و رضایت زناشویی رابطه منفی وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند گانه نشان داد سبک های دلبستگی و جنسیت رضایت زناشویی را به طور معناداری پیش بینی کردند. سبک دلبستگی اجتنابی با شدت بیشتری رضایت زناشویی را پیش بینی نمود. رضایت زناشویی ادراک شده در مردان بیشتر از زنان بود.
پرونده مقاله