• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارزش تشخیصی آزمون ترسیم خانواده جهت شناسایی چگـونگیارتبــاط کودکــان 4 تــا 6 ســاله بــا اعضــای خــانواد ه
        اعظم صالحی دکتر شهین علیایی زند دکتر هادی بهرامی
        این پژوهش با هدف بررسی ارزش تشخیصی آزمـون ترسـیم خـانواده، در شناسـاییچگونگی ارتباط کودکان 4 الی 6 ساله با اعضای خانواده خود صورت گرفت. بدین منظور تعداد 08 آزمودنی دختـر و پسـر4 تـا6 سـاله از دو مهـدکودک منـاطقشمالی و جنوبی تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر روی این چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی ارزش تشخیصی آزمـون ترسـیم خـانواده، در شناسـاییچگونگی ارتباط کودکان 4 الی 6 ساله با اعضای خانواده خود صورت گرفت. بدین منظور تعداد 08 آزمودنی دختـر و پسـر4 تـا6 سـاله از دو مهـدکودک منـاطقشمالی و جنوبی تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر روی این گروه، آزمون ترسیم خـانوادهاجرا شد و با هر یک آزمودنیها و همچنین با والدین آنها مصاحبه ای صورت گرفت. یافتـه هـایاین پژوهش نشان می دهد که بطور کلـی تعـدادی از علائـم تفسـیری آزمـون فـرافکن ترسـیمخانواده، از جمله ارزنده سازی، نا ارزنده سازی والدین و حذف آنها از ترسیم، جهت تشخیص چگونگی ارتباط کودک با اعضای خانواده، کارایی لازم را دارا هستند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه بین الگوی تصمیم گیری مدیران با تعهد سازمانی دبیران در مـدارس راهنمـایی شهرسـتان
        دکتر حسین علی بهرام زاده امین رضا مراتی
        آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف والای خود نیازمند معلمینی دلسـوز و متعهـد بـه اهـدافتعلیم و تربیت است معلمان با تعهد بالا و احساس مسئولیت نسبت به وظایف خود شرایط را برای تحقیق چنین امری فراهم می نمایند عوامل زیادی می توانند با تعهد سازمانی دبیران در ارتباط باشد اما چکیده کامل
        آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف والای خود نیازمند معلمینی دلسـوز و متعهـد بـه اهـدافتعلیم و تربیت است معلمان با تعهد بالا و احساس مسئولیت نسبت به وظایف خود شرایط را برای تحقیق چنین امری فراهم می نمایند عوامل زیادی می توانند با تعهد سازمانی دبیران در ارتباط باشد اما شـیوه تصـمیم گیـریمدیران گرچه خود به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت سازمان به شمار می آید می تواند با تعهد سازمانی دبیران در ارتباط باشد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه تصمیم گیری مدیران با تعهد سازمانی دبیران در مدارس راهنمایی شهرستان شیروان در سال تحصیلی 28-18 انجام شده است این مطالعه با استفاده از دبیران 47 مدرسه که حدود 482 نفر می باشند انجام شده است. یافته های پژوهش در سؤال اصلی وجود رابطه بین الگـوی تصـمیم گیـریمدیران و تعهد سازمانی دبیران را مورد تایید قرار می دهد. همچنین یافته های پژوهش در سه سؤال فرعـی اولتا سوم در خصوص وجود رابطه بین الگوی تصمیم گیری آمرانه و مشورتی و مشـارکتی بـا تعهـد سـازمانی رامورد بررسی قرار می دهد. که نتایج آن بیانگر این است که بین الگوی تصمیم گیری آمرانه و مشورتی مدیران با تعهد سازمانی دبیران رابطه وجود ندارد اما بین الگوی تصمیم گیری مشارکتی مدیران و تعهـد سـازمانی دبیـرانرابطه وجود دارد. یافته های دیگر پژوهش در سؤال فرعی چهارم و پنجم حـاکی از عـدم ارتبـاط بـین الگـویتصمیم گیری مدیران با جنسیت آنان می باشد. اما بین جنسیت و تعهد سازمانی دبیران رابطه وجود دارد به گونه ای که تعهد سازمانی دبیران زن بیشتر از دبیران مرد می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی میزان آگاهی زنان از خود ، نقشها و وظایف و حقوق خود و ارتباط این آگاهی با تحصیلات
        فرزانه کرباسیان شهربانو جلائی
        این مقاله خلاصه ای از نتایج پژوهشی است که با هدف بررسی میزان شناخت زنان از خود ،نقشها و وظایف خود، حقوق خود و ارتباط این آگاهیها با تحصیلات رسمی و غیررسمی دریافت شده صورت پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش را زنان شهرستان بجنورد تشکیل می دهند که نمونه ای به حجم 300 نف چکیده کامل
        این مقاله خلاصه ای از نتایج پژوهشی است که با هدف بررسی میزان شناخت زنان از خود ،نقشها و وظایف خود، حقوق خود و ارتباط این آگاهیها با تحصیلات رسمی و غیررسمی دریافت شده صورت پذیرفته است. جامعه آماری این پژوهش را زنان شهرستان بجنورد تشکیل می دهند که نمونه ای به حجم 300 نفر با روش تصادفی طبقه ای _ خوشه ای از این جامعه انتخاب گردید. در این تحقیق از روش زمینه یابی (توصیفی _ همبستگی) استفاده گردیده است. جهت جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای با 67 سؤال که توسط محقیقین ساخته شده با ضریب اعتبار 8/0 و روائی محتوای بالا، به کار برده شده است. روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات عبارتند از آمار توصیفی، ضریب همخوانی خی دو (2x) تحلیل واریانس تک متغیره و چنده متغیره، ماتریس همبستگی، آزمون آماری کروسکال _ والیس ،رگرسیون چند متغیره. نتایج نشان دادند که میزان آگاهی زنان از متغیرهای مورد بررسی متوسط و در این میان شناخت زنان از حقوق خویش کمتر از سایر مقوله های شناخت می باشد. همچنین میزان شناخت و آگاهی زنان با تحصیلات رسمی رابطه معنا دار دارند و عواملی همچون موفقیتهای شخصی، نوع شغل زنان، سرگرمیهای رایج آنان و وضعیت اقتصادی خانواده نیز با آگاهی زنان رابطه مستقیم دارد. نیز شناخت زنان از نقشها و وظائف اجتماعی _ شغلی به مراتب پایین تر از شناخت ایشان از نقشها و وظائف خانوادگی نشان داده شده است. علاوه بر نتایج اصلی فوق الذکر، تحقیق دربردارنده نتایج پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی و مقایسه بهداشت روانی فرزندان در خانواده های گسسته و آشفته
        معصومه کاشف نیا
        با نظر به اهمیت2 برقراری شرایط بهداشت روانی برای رشد و سـلامت روانـی فرزندان در محیط خانواده پـژوهش حاضـر بـه بررسـی و مقایسـه بهداشـت روانـی فرزندان در خانواده های گسسته و آشفته شهرسـتان بجنـورد اختصـاص یافتـه اسـت . فرضیة اصلی ای ن پژوهش عبارت بـود از اینکـه سـطح بهدا چکیده کامل
        با نظر به اهمیت2 برقراری شرایط بهداشت روانی برای رشد و سـلامت روانـی فرزندان در محیط خانواده پـژوهش حاضـر بـه بررسـی و مقایسـه بهداشـت روانـی فرزندان در خانواده های گسسته و آشفته شهرسـتان بجنـورد اختصـاص یافتـه اسـت . فرضیة اصلی ای ن پژوهش عبارت بـود از اینکـه سـطح بهداشـت روانـی فرزنـدان در خانواده های گسسته از خانواده های آشفته بالاتر است . برای آزمودن فرضیه های مذکور از آزمون t برای مقایسه میانگینهـای دو گـروه مستقل استفاده شد .آزمودنی ها در این پژوهش شامل دو گـروه 50تـایی از فرزنـدان خانواده های گسسته و آشفته شهرستان بجنورد بودند که بـهروش تصـادفی برگزیـده شده بودند. ابزار سنجش دو پرسشنامه یکی برای سنجش میزان آشفتگی خـانواده هـابود و دیگری پرسشنامة سلامت عمومی بود که بر روی فرزندان در گروه اجرا شد که پس از تجزیه و تحلیل یافته ها ،نتایج نشان داد ک ه بطور کلی سطح بهداشـت روانـی فرزندان در خانواده هـای گسسـته از خـانواده هـای آشـفته بـالاتر اسـت و ایـن یافتـه باپژوهشهای دیگران نیز مورد تأیید قرار گرفت پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی علل عدم اسـتقبال دانشـجویان دختـر و پسـردانشگاه آزاد اسلامی منطقه نه از خدمات مراکز مشاوره
        ابوالفضل بخشی پور
        علل عدم استقبال دانشجویان از خدمات مراکز مشـاوره ای بـا اسـتفاده از یـک گـروهنمونه تصادفی به حجم 470 نفر دانشجوی پسر و دختـر در واحـدهای دانشـگاه آزاد اسـلامیمنطقه نه مورد بررسی قرار گرفت . افراد مورد مطالعه پرسشنامه ای را کـه بـدین منظـور تهیـهشده بود تکمیل کرده، پس از چکیده کامل
        علل عدم استقبال دانشجویان از خدمات مراکز مشـاوره ای بـا اسـتفاده از یـک گـروهنمونه تصادفی به حجم 470 نفر دانشجوی پسر و دختـر در واحـدهای دانشـگاه آزاد اسـلامیمنطقه نه مورد بررسی قرار گرفت . افراد مورد مطالعه پرسشنامه ای را کـه بـدین منظـور تهیـهشده بود تکمیل کرده، پس از استخراج پاسخها ، عوامل مربوط به عدم اسـتقبال اسـتخراج و بـااستفاده از آزمون آماری خی دو(2x) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت . نتـایج بدسـتآمده نشان داد که عواملی از قبیل عدم آگاهی از وجود مراکز مشاوره ای عـدم آشـنایی بـا نـوعخدمات مشاوره ، مناسب نبودن محل و اتاق مشاوره، هزینه مشاوره ای بالا عدم تجربـه مـوثر ازمشاوره ، و عدم اعتماد بـه متخصصـین مشـاوره، موجـب عـدم اسـتقبال دانشـجویان از مراکـزمشاوره ای است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی براساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان
        مصطفی شیخ زاده
        این مقاله درباره دیدگاه آموزش به کمک کامپیوتر از دیدگاه سازنده گرایی بحث می کند. هدف آن تولید نرم افزار آموزش ریاضی بر اساس دیدگاه سازنده گرایی بوده و میزان اثربخشی نرم افزار را به صورت نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه در دوره ابتدایی مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آمار چکیده کامل
        این مقاله درباره دیدگاه آموزش به کمک کامپیوتر از دیدگاه سازنده گرایی بحث می کند. هدف آن تولید نرم افزار آموزش ریاضی بر اساس دیدگاه سازنده گرایی بوده و میزان اثربخشی نرم افزار را به صورت نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه در دوره ابتدایی مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آمـوزان اسـتان آذربایجـان غربـی در سـال 1384-1383 می باشد. نمونه آماری شامل دو کلاس چهارم دخترانه از مدرسه ابتدایی شهر ارومیـه مـیباشـد . حجـمنمونه برای گروه آزمایش برابر با 43 و برای گروه گواه برابر با 63 نفر می باشد. دانش آموزان در هـر دوگروه همسان گردیده است. در گروه آزمایش از آموزش نرم افزاری اسـتفاده شـده و در گـروه گـواه ازآموزش معمول کلاسی استفاده می گردد. از پیش آزمون و پس آزمون برای سنجش پیشرفت تحصـیلیدانش آموزان و همچنین از چک لیست مشاهده برای اندازه گیری میزان پیشرفت فرآیند تدریس استفاده می گردد . نتایج تحلیل آزمون یو نشان می دهد که بین آموزش نرم افزار سازنده گرایی و انجـام فعالیتهـایگروهی (z=-3.265) و همچنین بین آموزش نرم افزار سازنده گرایی و میزان پاسخ دانش آمـوزان بـهسؤالات مراحل بالای حیطه شناختی (z=-2.518) تفاوت معناداری درگروه آزمایش نسبت بـه گـروهگواه وجود دارد. نتایج آزمون تی مشخص می شود که آموزش از طریق نرم افزار سـازنده گرایـی باعـث افـزایشانگیزه (t=2.124) و مهارت حل و طرح مسئله (t=2.124) در فراگیران نسبت به روش تدریس غیـرکامپیوتری می گردد. همچنین پس آزمون در گروه آزمایش و گروه گواه نشان مـی دهـد کـه مقـدار تـیمشاهده شده (136/3) در گروه آزمایش بیشتر از مقدار بحرانـی جـدول (66/2 ) در سـطح آلفـای 1% است . بنابراین فرضیه صفر رد شده و به مفهوم تاثیر آموزشهای کامپیوتری بر ارتقا پیشـرفت تحصـیلیدانش آموزان نسبت به آموزشهای عادی می باشد. پرونده مقاله