مطالعه حاضر با هدف سنجش رابطه مدیریت مشارکتی با روحیه و عزت نفس کارکنان انجام گرفت. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع آوری دادهها توصیفی ازنوع همبستگی بود. 548 مدیر و معلم مدارس شهر زاهدان در سال تحصیلی 93-92 به شیوه نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف سنجش رابطه مدیریت مشارکتی با روحیه و عزت نفس کارکنان انجام گرفت. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمع آوری دادهها توصیفی ازنوع همبستگی بود. 548 مدیر و معلم مدارس شهر زاهدان در سال تحصیلی 93-92 به شیوه نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه بود که دارای 3 بعد روحیه (محقق ساخته)، بعد عزت نفس سازمانی پیرس و دیگران (1989)و بعد مشارکت سازمانی (محقق ساخته) بوده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهر و روایی محتوا استفاده شد. برای تعیین پایایی از آزمون آلفا کرونباخ استفاده شد که برای روحیه (812/0)، عزت نفس سازمانی (754/0)، مشارکت سازمانی (834/0) محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار spss17 استفاده شد. یافتهها نشان داد بین مشارکت سازمانی و روحیه کارکنان رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. همچنین بین مشارکت سازمانی و عزت نفس سازمانی کارکنان رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که سازمانها با بکارگیری سبک مدیریت مشارکتی میتوانند سطح روحیه و عزت نفس کارکنان خود را بهبود بخشند.
پرونده مقاله
هدف از تحقیق حاضر تبیین رابطه جوسازمانی با استرس شغلی و رضایت شغلی مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان شهرستان بهبهان میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش 160 نفر از مدیران، اساتید و کارکنان میباشد که براساس جدول کرجسی و مورگان 113 نفر به چکیده کامل
هدف از تحقیق حاضر تبیین رابطه جوسازمانی با استرس شغلی و رضایت شغلی مدیران و کارکنان دانشگاه فرهنگیان شهرستان بهبهان میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش 160 نفر از مدیران، اساتید و کارکنان میباشد که براساس جدول کرجسی و مورگان 113 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه جو سازمانی سوسمن ودیپ، استرس شغلی آلیوت و رضایت شغلی کندال وهالین استفاده گردید. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج تحلیل آماری به دست آمده نشان داد که بین ابعاد جو سازمانی با استرس شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین ابعاد جو سازمانی با رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد که از بین ابعاد جوسازمانی با استرس شغلی، بعد وضوح و توافق هدف و همچنین از بین ابعاد جوسازمانی با رضایت شغلی، بعد رضایت از رویهها، قدرت پیشبینی قویتری را نشان میدهند.
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر، بررسی ارتباط رهبری اثر بخش با تعالی سازمانی بانک ملی استان مازندران با استفاده از مدل EFQM است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق مدیران، سرپرستان و کارشناسان ارشد بانک ملی استان مازندران تشکیل میدهند که بر اساس آخرین اطلا چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر، بررسی ارتباط رهبری اثر بخش با تعالی سازمانی بانک ملی استان مازندران با استفاده از مدل EFQM است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق مدیران، سرپرستان و کارشناسان ارشد بانک ملی استان مازندران تشکیل میدهند که بر اساس آخرین اطلاعات موجود برابر با 84 نفر میباشند. تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 69 نفر میباشد. در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد ارزیابی EFQM ارائه شده از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است که کلیه ابعاد تعالی همبستگی نسبتاً مناسبی با رهبری اثربخش دارند و همچنین در برخی از ابعاد به لحاظ دستیابی به تعالی، نقاط قوت و ضعفی وجود دارد. امتیاز محاسبه شده برای تعالی بانک ملی استان مازندران برابر 527 از 1000 میباشد که این سازمان را در سطح 3 تعالی جای میدهد و نمره ی تعالی متوسط تا خوبی را برای این بانک نشان میدهد.
پرونده مقاله
این تحقیق با عنوان مقایسه میزان کاربست مدیریت دانش و با هدف تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در مدارس راهنمایی نواحی 1 و 4 آموزش و پرورش تبریز انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- زمینه یابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 392 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوک چکیده کامل
این تحقیق با عنوان مقایسه میزان کاربست مدیریت دانش و با هدف تعیین میزان کاربست مدیریت دانش در مدارس راهنمایی نواحی 1 و 4 آموزش و پرورش تبریز انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- زمینه یابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 392 نفر میباشد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقه ای استفاده شد که نهایتا" ٨٦ مدیر و 258 معلم انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه مدیریت دانش بوکوویتز و ویلیامز میباشد. پایایی آن 89/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t و فریدمن استفاده گردید و نتایج بهدست آمده نشان داد که: بین مدارس راهنمایی نواحی 1 و 4 تبریز در میزان کاربست مدیریت دانش(بهدست آوردن دانش، بهکاربردن دانش، یادگیری از فرایند دانش، تسهیم و مبادله دانش، ارزیابی دانش، ایجاد و تثبیت دانش و استفاده بهینه از دانش) تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین مؤلفههای استفاده بهینه از دانش، بهکار بردن دانش، ارزیابی دانش، ایجاد و تثبیت دانش، تسهیم و مبادله دانش، بهدست آوردن دانش و یادگیری از فرایند دانش به ترتیب بیشترین رتبه را در نواحی 1 و 4 داشتند.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود صلاحیتهای حرفه ای معلمان دوره ابتدایی شهرستان گرمسار انجام گردید. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. از جامعه آماری 271 نفری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار، براساس جدول م چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود صلاحیتهای حرفه ای معلمان دوره ابتدایی شهرستان گرمسار انجام گردید. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. از جامعه آماری 271 نفری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان گرمسار، براساس جدول مورگان، نمونه 160 نفر انتخاب شد. برای گردآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته در ابعاد اخلاقی، شخصیتی- رفتاری، اجتماعی، علمی- آموزشی و مدیریتی استفاده شد. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی با استفاده از نظرات اساتید راهنما، مشاور مورد تأیید قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ 81/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف، t تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد وضعیت موجود صلاحیتهای حرفه ای معلمان دوره ابتدایی شهرستان گرمسار در سطح مطلوبی میباشد. پنج صلاحیتها به ترتیب میزان مطلوبیت از نظر معلمان عبارتند از: صلاحیتهای اخلاقی، صلاحیتهای شخصیتی- رفتاری، صلاحیتهای اجتماعی، صلاحیتهای علمی- آموزشی و صلاحیتهای مدیریتی.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش مطالعه نقش میانجی خستگی هیجانی در تبیین ارتباط بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان بودندکه تعداد 160 نفراز آنان به شیوه نمونهگیر چکیده کامل
هدف این پژوهش مطالعه نقش میانجی خستگی هیجانی در تبیین ارتباط بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان بود. جامعه آماری این پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان بودندکه تعداد 160 نفراز آنان به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلچ (1981)، عدالت توزیعی و رویهای کالکیت (2001)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ساکف و همکاران (1990) بود. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از مدل سازی معادله ساختاری (SEM) مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد در الگوی نهایی بازنگری شده پژوهش، در میان رابطه بین ابعاد عدالت (توزیعی و رویهای) و ابعاد رفتارهای شهروندی سازمانی، خستگی هیجانی تنها رابطه بین عدالت توزیعی و رفتارهای شهروندی سازمانی را میانجیگری میکند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ی رهبری اخلاقی و اعتماد سازمانی با توانمندسازی دبیران دبیرستانهای شهرستان ساوه انجام شده است.روش پژوهش از نظر نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده است.جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران (زن و مرد) دبیرستانهای شهرستان ساوه چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ی رهبری اخلاقی و اعتماد سازمانی با توانمندسازی دبیران دبیرستانهای شهرستان ساوه انجام شده است.روش پژوهش از نظر نحوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده است.جامعه آماری شامل کلیه ی دبیران (زن و مرد) دبیرستانهای شهرستان ساوه بوده که تعداد آنها در حدود260 نفر میباشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 155 نفر برآورد گردیده، برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای – نسبی استفاده شده است. ابزار گرد آوری دادهها در این پژوهش پرسشنامههای محقق ساخته ی رهبری اخلاقی و توانمندسازی وپرسشنامه استاندارد اعتمادسازمانی(حسن زاده،1383) با طیف پنج درجه ای لیکرت بوده است. پایایی ابزار پس از اجرای مقدماتی درنمونه ای 30 نفری ارزیابی شد که ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامههای رهبری اخلاقی،توانمندسازی و اعتمادسازمانی به ترتیب 86/0، 88/0، 86/0 به دست آمده است.دادههای گردآوری شده به کمک نرم افزار آماری SPSS در دو بخش آمار توصیفی شامل(میانگین،انحراف معیار، جداول، نمودارها) و آمار استنباطی شامل (ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون چندمتغیره(به روش گام به گام)، تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.با توجه به فرضیهها و سؤالهای مطرح شده در پژوهش نتایج بدست آمده نشان داد که بین رهبری اخلاقی و اعتمادسازمانی با توانمندسازی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. درضمن از بین ابعاد رهبری اخلاقی، بعد "منافع مشترک" بالاترین سهم را در پیش بینی تغییرات اعتمادسازمانی و توانمندسازی دارد.
پرونده مقاله