ابن فارض از بزرگترین سرایندگان شعر صوفیانه در ادبیات عرب است؛ از طرفی مولانا خداوندگار عشق و عرفان در ادبیات فارسی است. این دو عارف بزرگ در بسیاری از موضوعات عرفانی تشابه دارند. مولانا و ابن فارض بر این باورند که فنا در نهایت به وحدت میانجامد و وحدت را در فناء فی الله چکیده کامل
ابن فارض از بزرگترین سرایندگان شعر صوفیانه در ادبیات عرب است؛ از طرفی مولانا خداوندگار عشق و عرفان در ادبیات فارسی است. این دو عارف بزرگ در بسیاری از موضوعات عرفانی تشابه دارند. مولانا و ابن فارض بر این باورند که فنا در نهایت به وحدت میانجامد و وحدت را در فناء فی الله میجویند. آن دو معتقدند برای رسیدن به وحدت، سالک در ابتدا از هستی ظاهــری خود جدا میشود، سپس در معشـوق چنان غرق میشود که خودی از او باقی نمیماند، با گذشتن از این مرحله عارف در وحدتی عاشقانه محبوب ازلی خود را در مییابد. اهمیت این موضوع و شباهتهایی که میان اندیشههای ابن فارض و مولانا در این زمینه وجود دارد طلب میکند تا مفهوم فناء فی الله و بقاء بالله در آثار این دو عارف بررسی و مطابقت داده شود.
پرونده مقاله
یافتن و مقایسه موضوعات مشترک در اشعار اخوان و ابوماضی این فرصت را فراهم میکند، تا از افکار و اندیشههای مشابه این دو شاعر نوگرا پرده برداریم؛ و به این مهم دست یابیم که حد و مرز جغرافیایی، و همچنین فرهنگ و دین متفاوت نزد شاعران مردمی، مانعی برای رسیدن به همسواندیشی نیس چکیده کامل
یافتن و مقایسه موضوعات مشترک در اشعار اخوان و ابوماضی این فرصت را فراهم میکند، تا از افکار و اندیشههای مشابه این دو شاعر نوگرا پرده برداریم؛ و به این مهم دست یابیم که حد و مرز جغرافیایی، و همچنین فرهنگ و دین متفاوت نزد شاعران مردمی، مانعی برای رسیدن به همسواندیشی نیست. چراکه این دو شاعر ضمن مقدسشمردن اعتقادات خود، فرادینی و فرامرزی میاندیشند، و شعرشان بازتاب ناله و درد مردم جامعهای است که طوفان خفقان و استبداد و استعمار درخت امیدشان را خشکانده است. این دو انسانیت را ارج مینهند، و با نگرش عمیق به محیط پیرامون خویش هستی و آفرینش را به چالش و پرسش میکشند.
پرونده مقاله
همانطور که میدانیم ادبیات تطبیقی در دو مکتب فرانسه و آمریکا قابل بررسی است؛ بر اساس مکتب آمریکایی و بر خلاف مکتب فرانسه، ادبیات تطبیقی به بررسی و نقد آثار ادبی دو شاعر یا نویسنده میپردازد، بدون توجه به تأثیر و تأثر آنان از یکدیگر. در این مکتب اشتراک بعضی مضامین آثار د چکیده کامل
همانطور که میدانیم ادبیات تطبیقی در دو مکتب فرانسه و آمریکا قابل بررسی است؛ بر اساس مکتب آمریکایی و بر خلاف مکتب فرانسه، ادبیات تطبیقی به بررسی و نقد آثار ادبی دو شاعر یا نویسنده میپردازد، بدون توجه به تأثیر و تأثر آنان از یکدیگر. در این مکتب اشتراک بعضی مضامین آثار دو شاعر برای مقایسه و تطبیق کافی است. اگر بررسی بین آثار دو شاعر در یک زمان صورت بگیرد آن را موازنه(مثلا مقایسه بین آثار قبانی و خلیل مطران)، و اگر مقایسه بین دو زبان باشد آن را مقارنه(مثلا مقایسه بین آثار قبانی و مشیری) مینامیم. بنا بر آنچه گفته شد در این تحقیق مقارنهای بین اشعار عاشقانه نزار قبانی و فریدون مشیری انجام دادهایم، و مضامین عاشقانههای این دو شاعر را در چندین مورد به تفصیل بیان کردهایم.
پرونده مقاله
زن در جامعه بشری و از ابتدای تاریخ تا کنون، شریک زندگی مرد تلقی میشود و بخش وسیعی از اندیشهها، احساسات و عواطف مرد متوجه زن میباشد. در همه دورههای تاریخی مختلف ادبیات عرب و ادبیات فارسی، تصویری از زن در قالب شعر و نثر ادبی دیده می شود. این مقاله به بررسی شعر نزار قب چکیده کامل
زن در جامعه بشری و از ابتدای تاریخ تا کنون، شریک زندگی مرد تلقی میشود و بخش وسیعی از اندیشهها، احساسات و عواطف مرد متوجه زن میباشد. در همه دورههای تاریخی مختلف ادبیات عرب و ادبیات فارسی، تصویری از زن در قالب شعر و نثر ادبی دیده می شود. این مقاله به بررسی شعر نزار قبانی شاعر برجسته ادبیات معاصر عرب معروف به شاعرالمرأة، و همچنین شعر فروغ فرخزاد که در ادبیات معاصر فارسی به عنوان تاثیرگذارترین شاعر زن تلقی میشود میپردازد. از این رهگذر میتوان به تأثیر این دو شاعر معاصر در شعر و جامعه معاصر در خصوص جایگاه زن پی برد.
پرونده مقاله
اشعار سبک هندی به سبب عناصر خیالانگیز و ایماژپردازیهای آن، در خور تأمّل شناخته شده است؛ و از لحاظ تبیین کلام، سرودههای این سبک به اشعار متافیزیکی شاعران قرن هفدهم انگلیس میماند. این نوع شعر از ایجاز، دقت و معنای خاصی برخوردار است و در عین اختصار سرشار از معانی بدیع چکیده کامل
اشعار سبک هندی به سبب عناصر خیالانگیز و ایماژپردازیهای آن، در خور تأمّل شناخته شده است؛ و از لحاظ تبیین کلام، سرودههای این سبک به اشعار متافیزیکی شاعران قرن هفدهم انگلیس میماند. این نوع شعر از ایجاز، دقت و معنای خاصی برخوردار است و در عین اختصار سرشار از معانی بدیع و عمیق میباشد. در این گفتار پارهای از اشعار جان دان و صائب تبریزی مورد مقایسه قرار میگیرد، و به نمونههای برجستهای از ویژگیهای سبکی آنها میپردازد.
پرونده مقاله
بررسی تطبیقی داستان حضرت یوسف در قرآن مجید، و داستان ایرج در شاهنامه فردوسی بیانگر حاکمیت مفاهیم واحدی از نیکی و بدی بر اشخاص و حوادث این دو داستان، علیرغم همه تفاوتهای زمانی، مکانی و اجتماعی است. از جمله این مفاهیم که از حیث منطوق و مفهوم یکسان میباشند میتوان به حض چکیده کامل
بررسی تطبیقی داستان حضرت یوسف در قرآن مجید، و داستان ایرج در شاهنامه فردوسی بیانگر حاکمیت مفاهیم واحدی از نیکی و بدی بر اشخاص و حوادث این دو داستان، علیرغم همه تفاوتهای زمانی، مکانی و اجتماعی است. از جمله این مفاهیم که از حیث منطوق و مفهوم یکسان میباشند میتوان به حضور پر رنگ حسادت ناشی از تبعیض پدران آنها بین برادران، و علاقه وافر آنها به فرزند کوچکتر(یوسف و ایرج) اشاره نمود. از وجوه افتراق این دو داستان میتوان به پایان آنها اشاره نمود؛ که اولی به پایانی خوش، و دیگری به سرانجامی تراژیک ختم میشود. هدف مقاله حاضر بررسی مفاهیم نیک و بد در داستان یوسف پیامبر و داستان ایرج است.
پرونده مقاله
این تحقیق به بررسی دو اثر رستم و سهراب اثر ابوالقاسم فردوسی - شاعر قرن چهارم - و داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل از منظر قرآن پرداخته است. هدف از این تحقیق آشکارساختن نمودهای مفهوم لویناسی مسئولیت در رابطه بین فرزندکشی توسط شخصیتهای اصلی این آثار، رستم و حضرت ابراهیم، و چکیده کامل
این تحقیق به بررسی دو اثر رستم و سهراب اثر ابوالقاسم فردوسی - شاعر قرن چهارم - و داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل از منظر قرآن پرداخته است. هدف از این تحقیق آشکارساختن نمودهای مفهوم لویناسی مسئولیت در رابطه بین فرزندکشی توسط شخصیتهای اصلی این آثار، رستم و حضرت ابراهیم، و تردیدهای اخلاقی است. این تحقیق بر آن است که نشان دهد که آیا عمل فرزندکشی توسط شخصیتهای اصلی از منظر اخلاق توجیهی دارد یا خیر؟ بدین ترتیب آثار با توجه به نظریه اخلاق از دیدگاه امانوئل لویناس مورد تحلیل محتوایی قرار گرفتهاند. این تحقیق نشان میدهد که چگونه عمل فرزندکشی علیرغم مذمومبودن آن در شرایط خاص امری اخلاقی محسوب میشود.
پرونده مقاله
ادبیات مقابلهای در مفهوم فراگیرش در بر گیرنده پیوند ادبیات با دیگر هنرهای زیباست. دیدگاههای نظریهپردازانی چون ارسطو و هوراس درباره گونههای هنر مبنای پژوهشهای مقابلهای و بررسی پیوند و همانندی میان هنرها شده است، و به ورود اصطلاحات تصویرپردازی و کندهکاری و مجسمهسا چکیده کامل
ادبیات مقابلهای در مفهوم فراگیرش در بر گیرنده پیوند ادبیات با دیگر هنرهای زیباست. دیدگاههای نظریهپردازانی چون ارسطو و هوراس درباره گونههای هنر مبنای پژوهشهای مقابلهای و بررسی پیوند و همانندی میان هنرها شده است، و به ورود اصطلاحات تصویرپردازی و کندهکاری و مجسمهسازی در حوزه شعر انجامیده است. در این جستار به کاربرد هنر مجسمهسازی و کندهکاری در شعر پرداخته میشود، و مفاهیم بدیع برآمده از این پیوند به خواننده ارائه خواهد شد. بر این پایه به واکاوی دو قصیده أبو ریشه و کیتس با عنوانهای معبد کاجورائو و گلدان یونانی پرداخته، و مصادیق تأثیر و الهام را بررسی میکنیم.
پرونده مقاله
بیان اندیشه در ادبیات با زبان صورت میگیرد. از این رو تجلی سبک گوینده در زبان اوست. در دورههای مختلف ویژگیهای متفاوتی از زبان به عنوان ویژگی مهم یا درخور توجه، نظر افراد را به خود جلب کرده است. تحولات تاریخی و اجتماعی، و تغییراتی که در زبان هر دوره حاصل میشود، مجموعا چکیده کامل
بیان اندیشه در ادبیات با زبان صورت میگیرد. از این رو تجلی سبک گوینده در زبان اوست. در دورههای مختلف ویژگیهای متفاوتی از زبان به عنوان ویژگی مهم یا درخور توجه، نظر افراد را به خود جلب کرده است. تحولات تاریخی و اجتماعی، و تغییراتی که در زبان هر دوره حاصل میشود، مجموعاً سبب میشود که در هر عصر شاعران یا نویسندگان به زبانی خاص سخن بگویند. در سبک هندی شاعران در تحلیل عناصر و پدیدههای اطراف خود، جزئینگر بوده و در جستوجوی معنای بیگانه، بسیاری از قواعد و هنجارهای مرسوم و سنتی را در هم شکستند. این نوآوری در بطن خود ویژگیهایی را داراست که نیما یوشیج نیز در در نوآوریهایش آنان را به کار برده است. شباهتهای حاصله از سنجش این دو سبک، روابطی بینامتنی را مابین آن ایجاد میکند که در این مقاله به واکاوی این تشابهات و تناسبات پرداخته شده است.
پرونده مقاله