تطبیقی مابین عناصر زبانی سبک اصفهانی و شعر نیمایی
محورهای موضوعی : شعر
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی, اراک، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
بیان اندیشه در ادبیات با زبان صورت میگیرد. از این رو تجلی سبک گوینده در زبان اوست. در دورههای مختلف ویژگیهای متفاوتی از زبان به عنوان ویژگی مهم یا درخور توجه، نظر افراد را به خود جلب کرده است. تحولات تاریخی و اجتماعی، و تغییراتی که در زبان هر دوره حاصل میشود، مجموعاً سبب میشود که در هر عصر شاعران یا نویسندگان به زبانی خاص سخن بگویند. در سبک هندی شاعران در تحلیل عناصر و پدیدههای اطراف خود، جزئینگر بوده و در جستوجوی معنای بیگانه، بسیاری از قواعد و هنجارهای مرسوم و سنتی را در هم شکستند. این نوآوری در بطن خود ویژگیهایی را داراست که نیما یوشیج نیز در در نوآوریهایش آنان را به کار برده است. شباهتهای حاصله از سنجش این دو سبک، روابطی بینامتنی را مابین آن ایجاد میکند که در این مقاله به واکاوی این تشابهات و تناسبات پرداخته شده است.
The idea is expressed in the literature of the language. Appearance of the style of the speaker's language. At different periods, different characteristics of language as an important characteristic or noteworthy, it has attracted people's opinions. Historical and social developments and changes in the language, each course is obtained, collectively causes every era, poets or writers speak with specific language, and the means to look at the specific views. Poets in the Indian style, with a thin nose and pointed his nose, around the elements and phenomena, partially oriented, in search of meaning and foreign, broke down many of the traditional norms. At the heart of this innovation has its own characteristics that Nima also it is used for its innovation. The resulting similarity measure these two styles, the intertextual relationships that are created between the analysis in this paper is focused on the similarities and proportions.
آشوری، داریوش.1380. شعر و اندیشه. تهران: مرکز.
امین پور، قیصر.1383 . سنت و نوآوری در شعر معاصر. تهران: علمی و فرهنگی.
پورنامداریان، تقی.1377. خانه ام ابری است. تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران(سروش).
حمیدیان، سعید.1383. داستان دگردیسی(روند دگرگونیهای شعر نیما یوشیج). تهران: نیلوفر.
خالقی، برزگر و کامیار عابدی. 1379. تصویرها و توصیفها در شعر معاصر ایران. تهران: آتیه.
ژان، ایوتادیه.1378 . نقد ادبی در قرن بیستم. ترجمه مهشید نونهالی. تهران: نیلوفر.
شفیعی کدکنی، محمدرضا.1379 . شاعر آینهها(بررسی سبک هندی و شعر بیدل). تهران: آگه.
علی پور، مصطفی. 1378. ساختار زبان شعر امروز. تهران: فردوسی.
غلامرضایی، محمد.1377. سبک شناسی شعر پارسی(از رودکی تا شاملو). تهران:گلشن.
لنگرودی، شمس.1372 . سبک هندی و کلیم کاشانی. تهران: مرکز.
کاشانی،کلیم.1362. دیوان. با مقدمه مهدی افشار. تهران: توس.
یوشیج، نیما.1383 . کلیات اشعار(دنیای شجاع نوم). به کوشش سیروس نیرو. تهران: کتابسرای تندیس.