ایده جداسازی ساختمان از اثرات مخرب حرکت زمین که توسط یک زلزله قوی ایجاد شده است، از بیش از یک قرن پیش توسط مخترعان و مهندسان انجام شده است. جداسازی لرزهای در کاهش تقاضای لرزهای ساختمانها و کاهش هزینههای آسیب لرزهای موثر است. امروزه این مفهوم به یک واقعیت عملی متکام چکیده کامل
ایده جداسازی ساختمان از اثرات مخرب حرکت زمین که توسط یک زلزله قوی ایجاد شده است، از بیش از یک قرن پیش توسط مخترعان و مهندسان انجام شده است. جداسازی لرزهای در کاهش تقاضای لرزهای ساختمانها و کاهش هزینههای آسیب لرزهای موثر است. امروزه این مفهوم به یک واقعیت عملی متکامل شده است و جای خود را به عنوان یک جایگزین قابل اعتماد برای ساخت و ساز مقاوم در برابر لرزهای متعارف (ثابت) میباشد. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر استفاده از جداساز لرزهای بر بهسازی لرزهای قابهای فولادی میباشد. که برای این منظور از تحلیل غیر خطی پوشآور استفاده شده و قابهای خمشی و بادبندی مجهز به جداساز لرزهای و بدون جداساز لرزهای تحلیل شدهاند و ضریب رفتار انواع قابها با ارتفاعات و خصوصیات مختلف بدست آمده و با یکدیگر مقایسه شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که ضریب رفتار قابهای فولادی مجهز به جداساز لرزهای بیشتر از قابهای بدون جداساز میباشد. با مقایسه نتایج میتوان به تاثیر استفاده از جداساز بر روی رفتار لرزهای قابهای فولادی پی برد.
پرونده مقاله
کشور ایران بدلیل وجود گسلهای متعدد و اعمال تنش توسط صفحات پوسته مرزی، همواره شاهد رخداد زلزلههای متعددی در طول سال میباشد. بنابراین ارائهی سیستمهای مقاوم برای پایداری سازهها در برابر نیروهای جانبی از دغدغههای اصلی مهندسی عمران در کشور میباشد. از سیستمهای مقاوم چکیده کامل
کشور ایران بدلیل وجود گسلهای متعدد و اعمال تنش توسط صفحات پوسته مرزی، همواره شاهد رخداد زلزلههای متعددی در طول سال میباشد. بنابراین ارائهی سیستمهای مقاوم برای پایداری سازهها در برابر نیروهای جانبی از دغدغههای اصلی مهندسی عمران در کشور میباشد. از سیستمهای مقاوم جانبی، مدل قاب مهاربند واگرا میباشد که با تکیه بر دوران تیر پیوند باعث جذب نیروی زلزله در سازه میشود، درحالیکه دوران بیش از حد در ناحیه تیر پیوند میتواند سطح عملکرد سازه را دچار ضعف گرداند و باعث تشکیل ترکهایی قابل توجه در دال بتنی گردد. در تحقیق حاضر مدل نوینی از سیستم مهاربند واگرای مجهز به ورق فولادی در ناحیه تحتانی تیر پیوند و تیر خارج از پیوند ارائه شده است. مدلسازی عددی در نرمافزار آباکوس و پروتکل بارگذاری بر مبنای ATC-24 اعمال گردیده است. نتایج حاصل نشان میدهد مکانیابی بهینه ورقهای فولادی و اعمال آنها در ناحیه تحتانی تیر و تیر خارج از پیوند باعث بهبود عملکرد برشی سیستم مهاربندی در تشکیل مفاصل پلاستیک و افزایش مقاومت برشی و شکلپذیری مدل مهاربندی میگردد. در نهایت میزان جذب انرژی توسط مدلها در مقایسه با مدل رایج دارای عملکرد مطلوب قابل توجهی میباشد.
پرونده مقاله
قاب های دارای اتصال خورجینی یکی از سیستم های رایج سازه ای در ایران می باشد. در این قاب ها تیرها از طرفین ستون گذشته و هر تیر روی یک نبشی زیرین قرار میگیرد. ستون ها از نوع دوبل تسمهدار بوده و در محل اتصال دارای یک ورق نسبتاً بلند می باشند به طوری که نبشی های زیرین و با چکیده کامل
قاب های دارای اتصال خورجینی یکی از سیستم های رایج سازه ای در ایران می باشد. در این قاب ها تیرها از طرفین ستون گذشته و هر تیر روی یک نبشی زیرین قرار میگیرد. ستون ها از نوع دوبل تسمهدار بوده و در محل اتصال دارای یک ورق نسبتاً بلند می باشند به طوری که نبشی های زیرین و بالایی را در خود جای می دهد. آنچه باعث شده است که این نوع اتصال استفاده فراوانی داشته باشد سرعت بالا و سهولت اجرای قاب های خورجینی است. مطالعات متعددی نشان داده که در زمان قرارگیری سازه در معرض آتش مقاومت آن دچار تغییر میگردد. بررسی حاضر به منظور بررسی رفتار تیرهای فولادی با اتصالات خورجینی در دما و زمانهای مختلف است. نخست پس از مطالعات کتابخانهای، صحت سنجی نمونه آزمایشگاهی توسط نرمافزار آباکوس، مورد بررسی قرار گرفت. با انجام مراحل کار با دادههای مطابق دادههای آزمایشگاهی نتایج حاصل از بررسی عددی با نتایج حاصل از بررسی آزمایشگاهی موجود در مقاله مقایسه گردید و نتایج حاصل از این مقایسه نشان داد که تطابق نتایج آزمایشگاهی و نتایج حاصل از بررسی عددی دارای درصد اختلافی کمتر از ۱۰ درصد است. به منظور توسعه مدل عددی 17 مدل مختلف با تغییرات دما و زمان قرارگیری تیر در معرض آتش مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش دمای حرارت در اتصالات خورجینی باعث کاهش مقاومت نهایی، افزایش میزان خرابی و تغییر شکل در ناحیه اتصال میگردد. دیگر نتایج مطالعه نشان داد که هر چه زمان قرارگیری اتصالات خورجینی در معرض آتش بیشتر باشد، مقاومت نهایی کاهش، میزان خرابی افزایش و تغییر شکل سازه بیشتر خواهد بود.
پرونده مقاله
در سالیان اخیر استفاده از مقاطع فولادی پر شده با بتن (CFST) به دلیل مزایای بسیار زیاد از جمله، عملکرد لرزهای عالی، استحکام بالا، انعطافپذیری بالا و ظرفیت جذب انرژی نسبت به مقاطع بتنی (RC) و فولادی در صنعت ساختمانسازی گسترش زیادی پیدا کرده چکیده کامل
در سالیان اخیر استفاده از مقاطع فولادی پر شده با بتن (CFST) به دلیل مزایای بسیار زیاد از جمله، عملکرد لرزهای عالی، استحکام بالا، انعطافپذیری بالا و ظرفیت جذب انرژی نسبت به مقاطع بتنی (RC) و فولادی در صنعت ساختمانسازی گسترش زیادی پیدا کرده است، این ستونها اغلب بیشتر در اشکال دایرهایی اجرا میگردد. دلیل اصلی این موضوع این نکته هست، که مقاطع دایرهای محصور شدگی بیشتری را نسبت به مقاطع دیگر در بتن هسته ایجاد میکند. این مهم سبب گردیده که مقاطع دایرهای نسبت به مقاطع دیگر در ستونهای (CFST) بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. اما در بعضی از مواقع استفاده از مقاطع دایرهایی غیر ممکن خواهد شد، از جمله این موارد میتوان رعایت ملاحظات معماری، اجرای اتصالات اقتصادیتر و آسانتر در مقاطع چهارگوش نسبت به مقاطع دایرهایی، را نام برد، این دلایل سبب میگردد، اشکال خاص از جمله مقاطع مربع و مسطیل و مقاطع با اشکال L و T شکل در بعضی از قسمتهای ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله سعی گردید که به معرفی و بررسی رفتار مکانیکی ستونهای کوتاه (CFST) با مقطع هندسی L شکل و بررسی اثر پارامتری ضخامت جدار فولاد، و تنش فشاری بتن، بر روی ظرفیت و رفتار مکانیکی این ستونها پرداخته شود، که در انتها و بعد از انجام تحلیل نمونههای مطالعاتی تحت روش اجزای محدود (FEM) مشخص گردید که در ستونهای (CFST) اثر ضخامت جدار فولادی پارامتر تاثیرگذارتری بر روی ظرفیت و رفتار مکانیکی ستونهای (CFST) با مقطع هندسی L شکل خواهد بود.
پرونده مقاله
الگوریتم ژنتیک یکی از پرکاربردترین الگوریتمهای جستجوی تصادفی برای یافتن جواب بهینه در مسائل قابهای ساختمانی چند طبقه میباشد. در مقاله حاضر وزن بهینه قابهای چند طبقه فولادی تحت آنالیزهای دینامیکی طیفی و آنالیز استاتیکی معادل با استفاده از الگوریتم ژنتیک تعیین شده است چکیده کامل
الگوریتم ژنتیک یکی از پرکاربردترین الگوریتمهای جستجوی تصادفی برای یافتن جواب بهینه در مسائل قابهای ساختمانی چند طبقه میباشد. در مقاله حاضر وزن بهینه قابهای چند طبقه فولادی تحت آنالیزهای دینامیکی طیفی و آنالیز استاتیکی معادل با استفاده از الگوریتم ژنتیک تعیین شده است و تاثیر آنالیزهای دینامکی طیفی و استاتیکی معادل در مقدار وزن بهینه قاب مورد بررسی قرار گرفته است. طراحی اعضای قاب بر اساس روش LRFD و منطبق با آییننامه AISC360-16 و AISC341-16 انجام گرفته است. همچنین در آنالیز دینامیکی طیفی، مودهای موثر قاب بر اساس آییننامه ASCE 7-16 تعیین و نیروهای داخلی اعضا بر این اساس تعیین شده اند. آنالیز و بهینهسازی قاب با استفاده از برنامه نوشته شده با زبان برنامهنویسی متلب (MATLAB) انجام گرفته است. همچنین از سه نوع انتخاب تصادفی، انتخاب بر اساس شایستگی و انتخاب رقابتی جهت انتخاب مقاطع و سه الگوی ترکیب مختلف شامل ترکیب تک نقطهای، دو نقطهای و پیوسته به صورت همزمان استفاده شده است. نتایج حاصل نشان میدهد استفاده همزمان از سه نوع ترکیب و سه نوع انتخاب منجر به همگرایی سریعتر به جواب بهینه میشود. همچنین با افزایش مقدار بار وارد بر قاب، اختلاف بین وزن بهینه حاصل از دو نوع آنالیز افزایش مییابد و با افزایش تعداد طبقات، آنالیز طیفی در بارهای کمتر وزن بهینه کمتری را نسبت به آنالیز استاتیکی معادل میدهد، اما با افزایش بار، آنالیز استاتیکی معادل وزن کمتری را به دست میدهد که نشان دهنده اهمیت آنالیز دینامیکی طیفی در طرح بهینه قابهای بلند مرتبه میباشد.
پرونده مقاله
بسیاری از ساختمانهای معمول در مهندسی عمران تحت تاثیر فشار جانبی خاک قرار دارند. دیوارهای زیرزمینی، پایه های پل ها، دیواره های تونلی، دیوارهای مخازن زیرزمینی و غیره از جمله سازه هایی هستند که فشار جانبی جانبی خاک به آنها تاثیر می گذارد. بنابراین، برای محدود کردن این ف چکیده کامل
بسیاری از ساختمانهای معمول در مهندسی عمران تحت تاثیر فشار جانبی خاک قرار دارند. دیوارهای زیرزمینی، پایه های پل ها، دیواره های تونلی، دیوارهای مخازن زیرزمینی و غیره از جمله سازه هایی هستند که فشار جانبی جانبی خاک به آنها تاثیر می گذارد. بنابراین، برای محدود کردن این فشار، استفاده از دیوارهای حائل وزنی، طره ای، نیمه وزنی یا سپر ها و دیگر ساختمان های مشابه، معمول است. چنین دیوارها باید یک عامل ایمنی رضایت بخش برای جلوگیری از لغزش و لغزش، و همچنین برای کنترل ظرفیت تحمل بنیادها و کنترل پایداری کلی دیوار و خاک. علاوه بر تحمل بارهای استاتیک، دیوارهای نگهدارنده باید بارگیری را ناشی از نیروهای پویا مانند بارگذاری چرخه ای و همچنین نیروی ناشی از زلزله ایجاد کنند که ممکن است در طی دوره استفاده از این دیوار رخ دهد. برای مدل سازی دیوارهای نگهدارنده وزن در این تحقیق از نرم افزار Plaxis 8.6 استفاده شده و رفتار دیوار تحت بارگذاری دینامیکی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان داد که حداکثر جابجایی در بالای دیوار اتفاق می افتد و حداکثر استرس افقی در پایین یک سوم ارتفاع دیوار حائل ایجاد می شود. تجزیه و تحلیل همچنین نشان دهنده وابستگی شدید بین رفتار دیوار نگهدارنده و تغییرات خواص مکانیکی خاک است که پشت آن است. تجزیه و تحلیل با تغییرات خواص مکانیکی خاک و تغییرات ارتفاع دیوار انجام شد و افزایش قابل توجهی در استرس افقی مشاهده شد.
پرونده مقاله