هدف تحقیق بررسی روابط بین روابط درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش و خلاقیت کارمند با نقش تعدیل کنندهی تعهد حرفهای میباشد. در این راستا 260 عضو هیئت علمی از دانشگاههای تهران به عنوان نمونه تحقیق تعیین گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامههای پنج گزیته ایی درک سیاست چکیده کامل
هدف تحقیق بررسی روابط بین روابط درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش و خلاقیت کارمند با نقش تعدیل کنندهی تعهد حرفهای میباشد. در این راستا 260 عضو هیئت علمی از دانشگاههای تهران به عنوان نمونه تحقیق تعیین گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامههای پنج گزیته ایی درک سیاست سازمانی با 12 گویهی مقیاس ادراک سیاست سازمانی توسعه یافته توسط کاجمار و فریس (1991)، پنهان سازی دانش با سه گویهی اقتباس شده از مطالعهی سرنکو و بونتیس(2016)، خلاقیت کارمند با 13 گویهی توسعه یافته توسط ژوو و جورج (2001) و تعهد حرفهای به وسیلهی 5 گویهی اقتباس شده از مطالعهی چانگ و چوی (2007)، جمع آوری و فرضیه ها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان داد: الف) درک سیاست سازمانی، پنهان سازی دانش را به صورت مثبت و به نوبهی خود، خلاقیت کارمند را به صورت منفی تحت تاثیر قرار میدهد ب) پنهان سازی دانش موجب انتقال تاثیر منفی درک سیاست سازمانی بر خلاقیت کارکنان میشود، به این معنا که مدیران باید در سازمانهای خود، اشتراک گذاری دانش را تشویق کنند ج) تعهد حرفهای، رابطهی مثبت بین درک سیاست سازمانی و پنهان سازی دانش را تعدیل میکند. افراد با سطح بالایی از تعهد حرفهای، بیشتر متمایلند تا برای دستیابی به اهداف شغلی خود حتی در یک محیط کاری سیاسی، کمتر درگیر رفتارهای پنهان سازی دانش شوند. نهایتا اینکه درک سیاست سازمانی میتواند افراد را در پنهان سازی دانش دعوت به مشارکت و نوعی از رفتار دانش متقابل را ایجاد و در کنار تعهد حرفه ایی موجب به وجود آمدن خلاقیتِ پنهان کنندهی دانش شود.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف اجرای ارزیابی درونی، در گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (مقطع کارشناسی) و به منظور تحلیلی جامع از کیفیت آموزشی فعالیتهای گروه و ارائه راهکار برای بهبود و ارتقا آن انجام شده است. در این خصوص دادهها از 4 جامعة آماری شامل مدیر گر چکیده کامل
این پژوهش با هدف اجرای ارزیابی درونی، در گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال (مقطع کارشناسی) و به منظور تحلیلی جامع از کیفیت آموزشی فعالیتهای گروه و ارائه راهکار برای بهبود و ارتقا آن انجام شده است. در این خصوص دادهها از 4 جامعة آماری شامل مدیر گروه، اعضاء هیأت علمی (6 نفر) به روش تمام شماری جامعه های اساتید مدعو (74 نفر)، دانشجویان (جامعه 2270نفر) ودانشآموختگان سه سال اخیر (1395 الی 1397) (1337 نفر) به روش نمونه گیری تصادفی با استفاده از جدول مورگان، گردآوری و تحلیل شده است.در این پژوهش ارزیابی 7 عامل: جایگاه سازمانی، مدیریت و تشکیلات ؛ هیأت علمی ؛ دانشجویان ؛ دورههای آموزشی و برنامههای درسی گروه ؛ فرایند یاددهی ـ یادگیری، دانشآموختگان و امکانات و تجهیزات بر اساس 27 ملاک و 93 نشانگر انجام شده است. در این راستا با توجه به آییننامهها و بخشنامه های دانشگاهی، عملکرد سه سال گذشته و انتظارات اعضاء هیأت علمی گروه، الزاماتی برای هر نشانگر جهت قضاوت تدوین شده است. وضعیت موجود گروه با الزامات تعیین شده که مشخص کننده وضعیت مطلوب گروه میباشد، مقایسه و سطح مطلوبیت هر نشانگر مشخص گردیده است.نتایج ارزشیابی نشان میدهد که کیفیت هر 7 عامل بطور کلی در سطح نسبتامطلوب قرار دارد ولی به تفکیک نشانگرها در 20 نشانگر از سطح مطلوب، در 51 نشانگر از سطح نسبتا مطلوب و در 22 نشانگر از سطح نامطلوب برخوردار است. همچنین بر اساس نتایج ارزیابی هر عامل، پیشنهادهایی جهت رفع کاستی های موجود و بهبود کیفیت گروه ارائه شده است.لازم به ذکر است این پژوهش اولین تجربه اجرای ارزشیابی آموزشی به شکل حاضر، در یکی از گروه های آموزشی دانشگاه آزاد است و میتواند زمینه ساز اجرای این فرایند در سایر گروه های آموزشی این دانشگاه باشد.
پرونده مقاله
مدیریت دانش مشتری یکی از مباحثی است که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. منافع و مزایای مدیریت دانش مشتری باعث ایجاد جاذبه نسبت به این موضوع شده و به رغم مزایایی که مدیریت دانش مشتری دارد به دلیل بیتوجهی به چالشهای استقرار، بسیاری از پروژههای آن با شکست چکیده کامل
مدیریت دانش مشتری یکی از مباحثی است که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. منافع و مزایای مدیریت دانش مشتری باعث ایجاد جاذبه نسبت به این موضوع شده و به رغم مزایایی که مدیریت دانش مشتری دارد به دلیل بیتوجهی به چالشهای استقرار، بسیاری از پروژههای آن با شکست مواجه میشوند. در عین حال بسیاری از سازمانهایی که مبادرت به بهکارگیری مدیریت دانش مشتری نمودهاند، با این مشکل مواجه شدهاند که چگونه میتوان مدیریت دانش مشتری را در سازمان مستقر کرد. بنابراین استقرار موفق مدیریت دانش مشتری نیازمند چارچوبی است که با اتخاذ نگاهی جامع به چالشها، نواقص تحقیقات فعلی را نیز برطرف سازد. با توجه به مشکلات موجود سازمانها در زمینه استقرار مدیریت دانش مشتری و نواقص مطالعات موجود، این تحقیق با بهکارگیری روش تحقیق آمیخته، در مرحله کیفی به تدوین چارچوبی به منظور تبیین چالشهای استقرار مدیریت دانش مشتری پرداخته و در مرحله دوم، مرحله کمی، اعتبار هریک از چالشهای شناسایی شده در مرحله اول را مورد بررسی قرار داده است. نتایج این تحقیق میتواند آگاهی محققین این حوزه را در خصوص چالشهای استقرار مدیریت دانش مشتری افزایش دهد و به استقرار موفقیت آمیز آن بیانجامد.
پرونده مقاله
رفتارهای پیشگیرانه می تواند نقش یا محیط افراد تازهکار را در جهت بهتر شدن و سازگاری با سازمان تغییر دهد. این پژوهش با هدف طراحی مدل رفتارهای پیشگیرانه در جامعهپذیری سازمانی مدیران در سازمان های دولتی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) با چکیده کامل
رفتارهای پیشگیرانه می تواند نقش یا محیط افراد تازهکار را در جهت بهتر شدن و سازگاری با سازمان تغییر دهد. این پژوهش با هدف طراحی مدل رفتارهای پیشگیرانه در جامعهپذیری سازمانی مدیران در سازمان های دولتی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) با استفاده از روش گراندد تئوری است. ابزار جمع-آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه آماری نیز در بخش کیفی پژوهش، خبرگان و صاحبنظران و مدیران و و در بخش کمی، کارشناسان سازمانهای دولتی زیرمجموعه وزارت نفت است. روش نمونهگیری این تحقیق هدفمند، با تکنیک گلوله برفی است. یافتههای بدست آمده حاصل از پرسشنامه شامل چهار بعد و 106 گویه بوده، که از طیف 5 درجهای لیکرت تنظیم شده است. بخش اول مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی، بخش دوم به اثر هر یک از مولفهها و شاخصها با توجه به ابعاد و مؤلفهها شامل بعد تاکتیکهای جامعهپذیری نهادی (9 گویه جمعی، 16 گویه رسمی، 7 گویه تفویضی، 6 گویه دائمی، 5 گویه متوالی، 7 گویه ثابت)، سپس پیآمدهای جامعهپذیری(4 گویه تسلط بر وظیفه، 3 گویه شفافیت نقش، 9 گویه انسجام اجتماعی، 12 گویه ماندگاری در سازمان)، تاکتیک های پیشگیرانه (6 گویه بازخورد جویی، 4 گویه اطلاعات جویی، 3 گویه اجتماعیسازی عمومی،2 گویه رابطه سازی با رئیس)، پیامدهای پیشگیرانه(3 گویه بازخورد، 3 گویه اطلاعات، 3 گویه روابط با همکاران، 4 گویه رابطه با رئیس) تدوین شد. و در بخش کمی با استفاد از نرم افزار لیزرل مدل مورد آزمون قرار گرفت و تایید شد و در نهایت پیشنهادهایی مطرح شده است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی ابعاد فرهنگ سازمانی موثر بر کاهش اینرسی سازمانی با استفاده از تکنیک AHP در سازمان تامین اجتماعی ایران می باشد. تحقیق حاضر از نوع توسعه ای و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان و مدیران سازمان تامین اجتماعی ایرا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی ابعاد فرهنگ سازمانی موثر بر کاهش اینرسی سازمانی با استفاده از تکنیک AHP در سازمان تامین اجتماعی ایران می باشد. تحقیق حاضر از نوع توسعه ای و با روش آمیخته انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان و مدیران سازمان تامین اجتماعی ایران تشکیل دادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 379 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای صورت گرفت. گام اول به روش دلفی و با ارایه پرسش نامه به 25 نفر خبره انجام شد که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری دادهها در این مرحله، از طریق ادبیات پژوهش و تحقیقات پیشین بود. گام دوم به روش کمی با استفاده از پرسش نامه، که روایی آن با تحلیل عاملی و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ که مقدار آن برای همه ابعاد بیشتر از 7/. بود، انجام گرفت. با آزمون تحلیل عاملی 14 بعد فرهنگ سازمانی تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک دو نرم افزار SPSSو LISREL صورت گرفت. بار عاملی استاندارد برای تمامی ابعاد و مولفه ها بیشتر از 40/0 و در حالت معناداری بیشتر از 96/1 به دست آمد. که فرهنگ انعطاف پذیری دارای بیشترین وزن و در رتبه اول قرار گرفته و فرهنگ عدالت نیز دارای کمترین وزن و در رتبه آخر قرار گرفته شد.
پرونده مقاله
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر بر ارتقای منزلت و جایگاه جانبازان و معلولین در کشور انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق ع چکیده کامل
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر بر ارتقای منزلت و جایگاه جانبازان و معلولین در کشور انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه جانبازان و معلولین در شهر تهران میباشند که تعداد آنها حدودا 400 نفر میباشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده میباشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان ( تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پنج بعد و 44 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف دادهها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیهها از آزمون ناپارامتری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق میتوان گفت، حقوق شهروندی و مناسب سازی فضاهای شهری، ارتقا کیفیت زندگی، تقویت امید به زندگی، بهبود فضای کسب و کار و بهبود سبک گذراندن اوقات فراغت بر ارتقای منزلت و جایگاه جانبازان و معلولین در کشور اثر مثبت و معنی داری دارد.
پرونده مقاله
مطالعه حاضر با هدف ارائه مدلی برای توسعه شاخصهای مهارتهای کارآفرینی چند بعدی در سازمان گمرک ایران انجام پذیرفت. تحقیق حاضر از بعد مخاطب تحقیقی کاربردی، از منظر هدف اکتشافی و از بعد زمانی در دسته تحقیقات مقطعی قرار میگیرد که از طریق رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) صورت گرف چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف ارائه مدلی برای توسعه شاخصهای مهارتهای کارآفرینی چند بعدی در سازمان گمرک ایران انجام پذیرفت. تحقیق حاضر از بعد مخاطب تحقیقی کاربردی، از منظر هدف اکتشافی و از بعد زمانی در دسته تحقیقات مقطعی قرار میگیرد که از طریق رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) صورت گرفته است. جمعآوری دادهها در بخش کیفی از سنتز پژوهی و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخت جمعآوری شدند. مهارتهای کارآفرینی جند بعدی با استفاده از سنتز پژوهی و در بخش کمی با کمک روش تحلیل عاملی تأییدی میزان تأثیرگذاری هر یک از عوامل مشخص گردید. بر اساس یافتهها کارآفرینی چند بعدی در 4 بعد مورد بررسی است که متغیر مهارتهای بین فردی با ضریب استاندارد 981/0 بالاترین رتبه و به ترتیب مهارتهای گروهی با ضریب استاندارد 948/0 در رتبه دوم و مهارتهای شخصی با ضریب استاندارد 936/0 در رتبه سوم و مهارتهای جنبی با ضریب استاندارد 802/0 در رتبه چهارم قرار دارد. همچنین مدل طراحیشده از برازش مطلوبی برخوردار بود. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است مدل طراحیشده از لحاظ نظری و عملی قابلیت کاربرد در سازمان گمرک ایران را دارد.
پرونده مقاله