مقدمة في المجلة
علمی
نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی یک نشریه با داوری بسته و دو سو ناشناس و با دسترسی آزاد است که از سوی یاشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی در ایران منتشر می شود. این نشریه به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران ملّی و بین المللی با تمرکز بر مباحث علوم انسانی پایه گذاری شده است.
این نشریه در پاسخ به پیشرفت های صورت گرفته در حوزه خلاقیت و ابتکار انتشار یافته و هدف آن انتشار مقالات با کیفیتی است که یافته های مرتبط با موضوعات مهم این حوزه را گزارش می دهند.
مقالات مورد پذیرش نشریه:
مقاله مروری
به منظور دسترسی آسان و جهانی به آخرین یافته های پژوهشی، این نشریه به عنوان یک نشریه دسترسی آزاد پایه گذاری شده است.
بر اساس بخشنامه شماره10/62815 مورخ 98/10/4 دانشگاه آزاد اسلامی، جهت تأمین هزینه های بررسی، داوری و انتشار مقاله در نشریه، مبالغ زیر باید توسط نویسنده مسئول مقاله به شماره حساب بانک ملی به نام باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ( 0105966397002) واریز شود:
مبلغ 1/500/000 ریال هزینه بررسی مقاله در زمان ارسال مقاله به سایت نشریه
مبلغ 3/500/000 ریال جهت پذیرش مقاله
نشریه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی در دو نسخه چاپی و آنلاین منتشر می شود.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
(این نشریه تحت قانون بین المللی کپی رایت Creative Commons: BY-NC است)
این نشریه با احترام به قوانین اخلاق در نشریات تابع قوانین کمیتۀ اخلاق در انتشار (COPE) است و از آیین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در آثارعلمی پیروی می نماید.
-
حرية الوصول المقاله
1 - نگاهی نو به پدیده پرخاشگری جوانان ونوجوانان بر اساس ویژگیهای فردی ،خانوادگی و اجتماعی (مورد مطالعه: جوانان پسر 25 - 18سال شهر شهرکرد)
ذبیح اله کرمی علیرضا مرادیالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402هدف: خشونت یکی از آسیبهای عمده در جهان امروز است که معمولاً توسط کنشگران فردی یا جمعی، علیه خود (خودکشی یا خودآزاری) یا علیه دیگری (دیگرکشی یا دیگر آزاری) اعمال میشود. هدف از پژوهش حاضر نگاهی نو به پدیده پرخاشگری جوانان ونوجوانان بر اساس ویژگیهای فردی ،خانوادگی واج أکثرهدف: خشونت یکی از آسیبهای عمده در جهان امروز است که معمولاً توسط کنشگران فردی یا جمعی، علیه خود (خودکشی یا خودآزاری) یا علیه دیگری (دیگرکشی یا دیگر آزاری) اعمال میشود. هدف از پژوهش حاضر نگاهی نو به پدیده پرخاشگری جوانان ونوجوانان بر اساس ویژگیهای فردی ،خانوادگی واجتماعی (مورد مطالعه: جوانان پسر 25 - 18سال شهر شهرکرد) میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضرازحیث رویکرد کمی و از نظر استراتژی، توصیفی-پیمایشی است.همچنین از منظر مخاطب شناسی ،کاربردی و از لحاظ جمع آوری داده پژوهشی میدانی است. روش نمونهگیری نیز خوشهای چند مرحلهای تصادفی و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه محقق ساخته 28 سوالی شامل سه مولفه فردی با 12 سوال ،مولفه خانوادگی با 8 سوال و مولفه اجتماعی با 8 سوال استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامهها به ترتیب از طریق روایی صوری و آلفای کرونباخ وپایایی از روش اعتبار محتوا تائید شد .جامعه آماری شامل جوانان پسر 25-18 ساله شهر شهرکرد می باشد و حجم نمونه تعداد 120 نفر از جوانان پیش گفته بود. یافته ها: با توجه به نتایج بدست آمده و تحلیلهای صورت گرفته مقدار آماره T بدست آمده برای ویژگیهای فردی برابر 897/21، برای ویژگیهای خانوادگی برابر 895/15 و برای ویژگی های اجتماعی برابر 484/16 است به گونهای که این مقدار درهمه موارد بزرگتر از 96/1 میباشد. نتیجهگیری: با بررسیهای صورت گرفته، نتایج حاصله از تحقیق حاضر بیان میدارد که تمایل به پرخاشگری بر اساس ویژگیهای فردی شامل مهارتهای ارتباط موثر(مدیریت هیجان، کنترل خشم، حل مسئله و...) و بر اساس ویژگیهای خانوادگی شامل نحوه تربیت فرزندان، خشونت والدین، خانواده ناباب و بر اساس ویژگیهای اجتماعی شامل آسیبهای اجتماعی میباشد و برای مهار خشونت جوانان بایستی برای هرکدام از ویژگیهای ذکر شده پیشنهادهای کاربردی ارائه شده، اجرائی گردد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
2 - جرم یابی ارزهای دیجیتال با ابتکار در ترکیب داده های اطلاعاتی
مهدی نظری علوم امیرحسین یاوری رضا موذنالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402هدف: این تحقیق با هدف جرم یابی ارز های دیجیتال انجام و سعی دارد با ابتکار در ترکیب داده های اطلاعاتی موجود در فضای حقیقی و فضای مجازی دیدگاه نوینی را برای جرم یابی ارزهای مجازی بیان دارد. روش: پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق یک تحقیق کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا از نوع روش تح أکثرهدف: این تحقیق با هدف جرم یابی ارز های دیجیتال انجام و سعی دارد با ابتکار در ترکیب داده های اطلاعاتی موجود در فضای حقیقی و فضای مجازی دیدگاه نوینی را برای جرم یابی ارزهای مجازی بیان دارد. روش: پژوهش حاضر از نظر نوع تحقیق یک تحقیق کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا از نوع روش تحقیق آمیخته با دو روش تحقیق کیفی(با تکنیک تحلیل مضمون ) و روش کمی(با تکنیک پیمایشی) است. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان و خبرگان و و جامعه آماری بخش کمّی کارشناسان جرم یابی رمز ارز ها است. ابزارِ گرد آوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته با روش نمونه گیری گلوله برفی برای رسیدن به اشباع نظری و ابزار گرد آوری بخش کمی پرسشنامه است که قبل از اجرا از طریق اعتبار صوری و آلفای کرونباخ اعتبار و پایایی آن تایید شده است. داده های تحقیق تحلیل مضمون به روش کد گذاری و داده های بخش کمی با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد سه مقوله اصلی ساختار، تصمیم گیری و اطلاعات بر روی متغیر وابسته تحقیق یعنی جرم یابی ارزهای مجازی موثر است.نتایج: نتیجه گرفته می شود که مهم ترین شاخصه های نظام جامع جرم یابی ارزهای دیجیتال، تدوین دستورالعمل و شیوه نامه های جرم یابی ارزهای دیجیتال بوده و رگه هایی از پولشوییِ از طریقِ ارزهای دیجیتال و شناسایی عوامل اطلاعاتی و فضای مجازی جرم زای ارزهای مجازی در تحقیق به وضوح قابل مشاهده است. این موارد از عوامل مهم بی نظمی و اختلال در امنیت اقتصادی بوده و عدم استخراج الگویی برای این ارزها، پیامد اقتصادی آن جبران ناپذیر خواهد بود. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
3 - طراحی الگوی نوآورانه درآمدزایی در آموزش و پرورش با تاکید بر فرصت ها و تهدیدها
محمد بیگدلی عباس قنبریالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402چکیده هدف: هدف پژوهش طراحی الگوی نوآورانه درآمدزایی در آموزش و پرورش با تاکید بر فرصت ها و تهدیدها است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش به روش آمیخته ( کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری شامل دریافت کنندگان خدمات مراکز درآمدی ( 445= N) که از بین آنها 206 نفر بهصورت نمونه أکثرچکیده هدف: هدف پژوهش طراحی الگوی نوآورانه درآمدزایی در آموزش و پرورش با تاکید بر فرصت ها و تهدیدها است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش به روش آمیخته ( کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری شامل دریافت کنندگان خدمات مراکز درآمدی ( 445= N) که از بین آنها 206 نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند برای گردآوری داده ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 21 نفر از صاحب نظران استفاده شده است و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است؛ اعتبار و روایی در بخش کیفی از طریق دو روش بازبینی توسط مشارکت کنندگان و مرور توسط خبرگان و در بخش کمی با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است که میزان آن 7/0 می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و برای بررسی وضعیت موجود عوامل اثر گذار بر درآمدزایی و برازش مدل نهایی از آزمون تی تک نمونهای استفاده شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان دهنده 6 مقوله کلی هست که در قالب پارادایمی شامل: شرایط علی ( عوامل درون سازمانی ، عوامل برون سازمانی)؛ پدیده محوری ( در آمدزایی در آموزش و پرورش)؛ راهبردها؛ بسترها؛ شرایط مداخله گر و پیامدها به دست آمد است که روش های بالقوه درآمدزایی و روابط آنها را نمایان می کنند. نتیجه گیری : یافته های این پژوهش می تواند در افزایش درآمد آموزش و پرورش موثر باشد و زمینه مناسبی را برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی مطلوب فراهم نماید. واژه های کلیدی: درآمدزایی ، نوآوری، رویکرد مبتنی بر داده بنیاد، آموزش و پرورش تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
4 - واکاوی ادراک و تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی نسبت به خلاقیت
صدیقه یاسمی مرجان کیانالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402هدف اصلی از اجرای پژوهش، واکاوی ادراکات و مواجهات معلمان نسبت به خلاقیت در دوره ابتدایی بود. رویکرد پژوهش، کیفی است که با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. جامعه پژوهشی شامل معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش نمونه گیری در پژوهش حاض أکثرهدف اصلی از اجرای پژوهش، واکاوی ادراکات و مواجهات معلمان نسبت به خلاقیت در دوره ابتدایی بود. رویکرد پژوهش، کیفی است که با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. جامعه پژوهشی شامل معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر، نمونه گیری هدفمند از نوع نمونه گیری موارد عادی بود. در نهایت با انجام 13 مصاحبه با معلمان مجرب و باتجربه، اشباع داده ها حاصل شد. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. این نوع مصاحبه به دلیل عمیق بودن و انعطاف پذیری برای پژوهش های کیفی مناسب است. به دلیل شرایط کرونایی و تعطیل بودن مدارس، مصاحبه حضوری امکان پذیر نبود. لذا، مصاحبه به صورت بر خط انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. تحلیل عمیق دیدگاه ها در مورد مفهوم خلاقیت موجب شناسایی سه مضمون اصلی با عنوان 1- ماهیت خلاقیت؛ 2- دانش آموز خلاق و 3- معلم خلاق و سیزده مضمون فرعی شد. همچینین، واکاوی دقیق دیدگاههای معلمان در مورد روشهای پرورش خلاقیت، منجر به استخراج دو مضمون اصلی با عنوان 1- عوامل مرتبط با معلم و 2- عوامل مرتبط با برنامه درسی و هشت مضمون فرعی شد. در نهایت بررسی دقیق و ریزبینانه دیدگاههای معلمان در ارتباط با موانع پرورش خلاقیت منجر به دستهبندی سه مضمون اصلی با عنوان1- موانع مربوط به دانشآموزان؛ 2- موانع مربوط به معلمان و 3- موانع مربوط به برنامه درسی و یازده مضمون فرعی شد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
5 - بررسی تاثیر سیاست های درک شده ارزیابی عملکرد کارکنان دولت بر خلاقیت کارکنان با نقش تعدیل گر رفتار سیاسی
مینو سلیمی محمد محمدیالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر سیاستهای درک شده ارزیابی عملکرد کارکنان دولت بر خلاقیت آنان با نقش تعدیلگر رفتار سیاسی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی - کاربردی و جامعه مورد مطالعه در این پژوهش 264 نفر از مدیران و معاونین بانک مرکزی است. در این پژوهش بر أکثرهدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر سیاستهای درک شده ارزیابی عملکرد کارکنان دولت بر خلاقیت آنان با نقش تعدیلگر رفتار سیاسی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی - کاربردی و جامعه مورد مطالعه در این پژوهش 264 نفر از مدیران و معاونین بانک مرکزی است. در این پژوهش برای سنجش سیاستهای ارزیابی عملکرد از پرسشنامه استاندارد سیاستهای اداک شده ارزیابی عملکرد پوون (2013) شامل 15 گویه، برای خلاقیت کارکنان از پرسشنامه استاندارد تورنس (1979) با 20 گویه در 4 بعد سیالی، انعطاف، ابتکار، بسط و برای رفتار سیاسی کارکنان از پرسشنامه استاندارد رفتارهای سیاسی دوبرین (1978) شامل 15 گویه در سه بعد عوامل فردی، مدیریتی و سازمانی استفاده شده است. لازم به ذکر است با توجه به غیرنرمال بودن توزیع داده ها برای آزمون فرضیههای تحقیق از روش معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS3 استفاده شده است. یافته ها: یافته ها این پژوهش نشان میدهد که ادارک کارکنان از سیاستهای ارزیابی عملکرد بر خلاقیت با نقش تعدیلگر رفتار سیاسی کارکنان تاثیر قابل توجهی دارد. همچنین سیاستهای درک شده ارزیابی عملکرد کارکنان دولت بر خلاقیت، سیالی، بسط جزئیات، ابتکار و انعطاف موثر است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این تحقیق سازمان های دولتی میتوانند با مدیریت ادارک کارکنان در خصوص سیاستها و خط-مشیها ارزیابی عملکرد بر خلاقیت آنان تاثیرگذار باشند، اما توجه به نقش تعدیلگر رفتار سیاسی ضروری است. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
6 - بررسی تحول خلاق نفس در اندیشـه هانری برگسـون
طاهره سادات امینی محسن ایمانی نائینی علیرضا محمودنیا حمیدرضا رضازاده بهادرانالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402هدف: مقاله حاضر باهدف تبیین مبانی فلسفی مسئله نفس ناظر به اهمیت این مداقه در تعلیم و تربیت تدوینشده است. روش: ازآنجاییکه برگسون بهعنوان یک فیلسوف اخلاقی به این موضوع توجه خاص داشته است، نوشتار پیشرو بر آن است که با روشی توصیفی- تحلیلی و استنتاجی، تحول خلاق نفس از د أکثرهدف: مقاله حاضر باهدف تبیین مبانی فلسفی مسئله نفس ناظر به اهمیت این مداقه در تعلیم و تربیت تدوینشده است. روش: ازآنجاییکه برگسون بهعنوان یک فیلسوف اخلاقی به این موضوع توجه خاص داشته است، نوشتار پیشرو بر آن است که با روشی توصیفی- تحلیلی و استنتاجی، تحول خلاق نفس از دیدگاه برگسون را مورد بررسی قرار دهد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ برگسون در جستوجوی آن است که به کلمه بودن معنای دقیقی دهد، از نگاه او برای یک ذهنِ خودآگاه، این کلمه به معنای دگرگون شدن و تغییر یافتن است، دگرگونی و تغییری علیالدوام تا خودآفرینی خویشتن. برگسون با مبنای هستیشناسی دیرندی خود غایت اصلی حیات نفس را رسیدن به تعالی و تکامل برشمرده و برای تحقق آن، با توجه به اصل تحول خلاق نفس و اصل خودآفرینی نفس استفاده از روشی فلسفی را پیشنهاد میکند. به عقیده وی طبق قاعده اول شهود، پرسش پیش از آنکه بر سر حل کردنِ مسئله وکشفِ راهحل باشد، بر سر یافتنِ مسئله و متعاقباً طرح آن است. نتیجهگیری: نتیجه آنکه در این نظام تعلیم و تربیت، انسان، همواره باید در جستجوی حقیقت و کشف موقعیتهای جدید بوده و سکون را نپذیرد و با تعمیق در خود و حضور فعال در نفس به سمت وضعیت بهتر گام بردارد و ازآنجاییکه در امر آفریدن مشارکت داشته است به خلق مسائل و اندیشههای نو بپردازد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
7 - شناسایی و تحلیل مولفههای خلاقیت و نوآوری مدیریتی مدیران مؤسسات آموزش عالی به منظور ارائه مدل مفهومی متناسب با آن
سمیه عزیزی مریم اسلام پناه فرانک موسوی بهمن سعیدی پورالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402هدف: پژوهش حاضر با هدف، تحلیل مؤلفههای خلاقیت و نوآوری مدیریتی مدیران مؤسسات آموزش عالی استان کرمانشاه به منظور ارائه مدل انجام شده است. روش: پژوهش حاضر کیفی از نوع تحلیل مضمون است. جامعه پژوهش مدیران آموزشی عالی استان کرمانشاه بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمن أکثرهدف: پژوهش حاضر با هدف، تحلیل مؤلفههای خلاقیت و نوآوری مدیریتی مدیران مؤسسات آموزش عالی استان کرمانشاه به منظور ارائه مدل انجام شده است. روش: پژوهش حاضر کیفی از نوع تحلیل مضمون است. جامعه پژوهش مدیران آموزشی عالی استان کرمانشاه بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و همچنین با استفاده روش گلوله برفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها با استفاده مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. جهت تحلیل دادهها از روش قیاسی و بر اساس کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، در مجموع تعداد 312 مفاهیم اولیه، 27 مضمون فرعی به دست آمد. مؤلفه خلاقیت مدیریتی دارای دو مضمون فرعی(مهارتهای سازمانی و مهارتهای فردی)، مؤلفههای نوآوری مدیریتی دارای سه مضمون فرعی (مهارتهای سازمانی، تمایلات نوآورانه و اقدامات نوآورانه)، ابعاد خلاقیت مدیریتی شامل دو مضمون فرعی (توانمندیهای فردی و توانمندیهای سازمانی) و ابعاد نوآوری مدیریتی دارای دو مضمون فرعی (درون سازمانی و برون سازمانی) و در نهایت اقدامات پیشنهادی دارای مضمون فرعی (مدیریتی و ساختاری) هستند. نتیجه¬گیری: مدل ارائه شده میتواند در ارزیابی خلاقیت و نوآوری مدیریتی مدیران مؤسسات آموزش عالی و رفع مشکلات و موانع احتمالی موجود آن مطلوب باشد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
8 - تاثیر توانمند سازی رهبری بر رفتار نوآورانه کارکنان و جوامع یادگیری حرفه ای بانقش میانجی توانمند سازی روان شناختی در بین پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره)
طیبه وکیلی محمد حسنی حسن قلاوندی رضا فتحیالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402زمینه وهدف: توانمند سازی رهبری امروزه یکی از مهمترین مسائل در سازمانها و ادارات میباشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط توانمند سازی رهبری بر رفتار نوآورانه کارکنان و جوامع یادگیری حرفه ای از طریق متغیر واسط توانمند سازی روانشناختی پرستاران انجام گردیده اس أکثرزمینه وهدف: توانمند سازی رهبری امروزه یکی از مهمترین مسائل در سازمانها و ادارات میباشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط توانمند سازی رهبری بر رفتار نوآورانه کارکنان و جوامع یادگیری حرفه ای از طریق متغیر واسط توانمند سازی روانشناختی پرستاران انجام گردیده است. مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.و جامعه آماری را پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره ) اورمیه تشکیل میداد که از میان 1500نفر کارمند 310 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه های توانمند سازی رهبری زنگ و بارتول(2010)، رفتار نوآورانه کارکنان کانتر(1988)، جوامع یادگیری حرفه ای لی و همکاران (2011) ، توانمند سازی روانشناختی اسپریترز و میشرا(1995) جمع آوری شد . برای بررسی روایی پژوهش از روایی تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید و برای بررسی پایایی پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد داده های پژوهش با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و با بهرهگیری از از نرم افزارهای spss26 وPls3 Smartاتحلیل شدند. ملاحظات اخلاقی: رضایت شفاهی مشارکتکنندگان اخذ و درباره محرمانگی اطلاعات به شرکتکنندگان اطمینان خاطر دادهشده است. یافتهها: یافتهها نشاندهنده همبستگی قابلقبول میان کلیه متغیرهای پژوهش بود و فرضیات پژوهش در مسیرهای تحلیلشده نشان میدهد بین توانمند سازی رهبری ورفتار نوآورانه کارکنان و (052/0 (β=رابطه غیر مستقیم وجود دارد. همچنین بین توانمند سازی رهبری و جوامع یادگیری حرفه ای (012/0=β) رابطه غیر مستقیم وجود دارد. بین توانمند سازی رهبری و توانمند سازی روانشناختی (36/0(β= رابطه علی و مثبت وجود دارد. توانمند سازی روانشناختی و رفتار نوآورانه کارکنان (58/0(β= رابطه علی و مثبت وجود دارد. توانمند سازی روانشناختی و جوامع یادگیری حرفه ای (36/0(β= رابطه علی و مثبت وجود دارد. بنابراین نقش میانجی توانمند سازی روانشناختی در رابطه بین توانمند سازی رهبری و رفتار نوآورانه کارکنان و جوامع یادگیری حرفه ای در مدل تائید میشود تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
9 - رابطه سبکهای یادگیری و مولفههای آن با خلاقیت و مولفههای آن در دانش آموزان پسر دبیرستان
حسین سوری محمدباقر کوپایی اسمعیل صفریالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402هدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سبکهای یادگیری و مولفههای آن با خلاقیت و مولفه-های آن در بین دانشآموزان دبیرستانی پسر میباشد. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی کانونی میباشد. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان کوهدشت است. تعداد کل أکثرهدف: هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سبکهای یادگیری و مولفههای آن با خلاقیت و مولفه-های آن در بین دانشآموزان دبیرستانی پسر میباشد. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی کانونی میباشد. جامعه آماری شامل همه دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان کوهدشت است. تعداد کل این جامعه 1320 دانشآموز بود که از این جامعه آماری، تعداد 370 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش آزمون مداد-کاغذی چندپاسخی برای سنجش خلاقیت عابدی (1372) و پرسشنامه (سیاهه) سبکهای یادگیری کلب (1985) بود. یافتهها: نتایج آزمون همبستگی کانونی بین سبکهای یادگیری با خلاقیت و مولفههای آنها نشان می-دهد بین سبکهای یادگیری با خلاقیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، میان دانشآموزان با سبکهای یادگیری متفاوت از لحاظ خلاقیت تفاوت وجود دارد. نتیجهگیری: در مجموع میتوان بیان کرد خلاقیت با سبک های یادگیری دانشآموزان ارتباط مستقیمی داشته و در صورت مناسب بودن خلاقیت در ابعاد معنادار سیالی، ابتکار، انعطاف پذیری و بسط، میتوان انتظار داشت که یادگیری دانشآموزان در ابعاد تجربه عینی، مشاهده تأملی، مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال بهبود یابد. تفاصيل المقالة
-
حرية الوصول المقاله
1 - تأثیرآموزش مدیریت زمان بر خلاقیت در دانشآموزان ابتدایی
فریبا کوشکی علی محمد ناعمیالعدد 3 , المجلد 8 , زمستان 1397هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرآموزش مدیریتزمان برخلاقیت و مولفههای آن در دانشآموزان ابتدایی انجام شد. روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح یشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعةآماری شامل همة دانش أکثرهدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرآموزش مدیریتزمان برخلاقیت و مولفههای آن در دانشآموزان ابتدایی انجام شد. روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح یشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعةآماری شامل همة دانشآموزان دختر پایة ششم ابتدایی شهر سبزوار در سالتحصیلی 96-1395 بود. بدین منظور تعداد 40 نفر از دانشآموزان دختر پایة ششم یکی از مدارس شاهد با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر) و کنترل(20 نفر) قرار گرفتند. آنگاه از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. گروه آزمایش برنامة آموزش مدیریت زمان را طی ده جلسه 60 دقیقهای دریافت نمود، در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد پس از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه خلاقیت عابدی (1363) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مدیریت زمان بر خلاقیت و مولفههای بسط و ابتکار گروه آزمایش تاثیر مثبت و معناداری داشته است؛ ولی بر مولفههای انعطافپذیری و سیالی موثر نبوده است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان گفت آموزش مدیریت زمان موجب افزایش خلاقیت میشود، لذا به معلمان پیشنهاد میشود به نقش آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر رشد خلاقیت آنان توجه شود. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
2 - طراحی مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری (آموزش و پرورش منطقه 3 تهران)
منصوره اسکندری مجید رادفر حمیدرضا فاتحیالعدد 1 , المجلد 13 , تابستان 1402هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف (SW) اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری ، به مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای خلاقانه در راستای بهبود آموزش و ارتقای عملکرد آموزشی کمک شود.روش: بدین منظور، از طریق نمونهگیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از مع أکثرهدف: هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف (SW) اقتصادی-اجتماعی آموزش غیرحضوری ، به مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای خلاقانه در راستای بهبود آموزش و ارتقای عملکرد آموزشی کمک شود.روش: بدین منظور، از طریق نمونهگیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمنهای اولیاءومربیان آموزشوپرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و تجزیهوتحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری طراحی شد.یافتهها: در مجموع 139 کد نهایی از مصاحبهها استخراج شد. سپس این کدها در شانزده مقوله سطح بالاتر از جمله: وجود مشکلات هزینهای، فرآیندی، بین واحدی، نیاز به کاهش هزینههای آموزشی و ... مرتبط با آموزش غیرحضوری خلاقیت طبقهبندی شدند. براساس کدهای شناسایی شده، مدل خلاقیت در آموزش غیرحضوری تدوین شد.نتیجهگیری: نتایج این تحقیق کیفی نشان میدهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری میتواند موجب افزایش خلاقیت دانشآموزان، ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزشوپرورش، افزایش تعاملات درون مدرسهای، و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانشآموزان، و کادرآموزشی گردد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
3 - نگاهی نو به پدیده پرخاشگری جوانان ونوجوانان بر اساس ویژگیهای فردی ،خانوادگی و اجتماعی (مورد مطالعه: جوانان پسر 25 - 18سال شهر شهرکرد)
ذبیح اله کرمی علیرضا مرادیالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402هدف: خشونت یکی از آسیبهای عمده در جهان امروز است که معمولاً توسط کنشگران فردی یا جمعی، علیه خود (خودکشی یا خودآزاری) یا علیه دیگری (دیگرکشی یا دیگر آزاری) اعمال میشود. هدف از پژوهش حاضر نگاهی نو به پدیده پرخاشگری جوانان ونوجوانان بر اساس ویژگیهای فردی ،خانوادگی واج أکثرهدف: خشونت یکی از آسیبهای عمده در جهان امروز است که معمولاً توسط کنشگران فردی یا جمعی، علیه خود (خودکشی یا خودآزاری) یا علیه دیگری (دیگرکشی یا دیگر آزاری) اعمال میشود. هدف از پژوهش حاضر نگاهی نو به پدیده پرخاشگری جوانان ونوجوانان بر اساس ویژگیهای فردی ،خانوادگی واجتماعی (مورد مطالعه: جوانان پسر 25 - 18سال شهر شهرکرد) میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضرازحیث رویکرد کمی و از نظر استراتژی، توصیفی-پیمایشی است.همچنین از منظر مخاطب شناسی ،کاربردی و از لحاظ جمع آوری داده پژوهشی میدانی است. روش نمونهگیری نیز خوشهای چند مرحلهای تصادفی و ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامه محقق ساخته 28 سوالی شامل سه مولفه فردی با 12 سوال ،مولفه خانوادگی با 8 سوال و مولفه اجتماعی با 8 سوال استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامهها به ترتیب از طریق روایی صوری و آلفای کرونباخ وپایایی از روش اعتبار محتوا تائید شد .جامعه آماری شامل جوانان پسر 25-18 ساله شهر شهرکرد می باشد و حجم نمونه تعداد 120 نفر از جوانان پیش گفته بود. یافته ها: با توجه به نتایج بدست آمده و تحلیلهای صورت گرفته مقدار آماره T بدست آمده برای ویژگیهای فردی برابر 897/21، برای ویژگیهای خانوادگی برابر 895/15 و برای ویژگی های اجتماعی برابر 484/16 است به گونهای که این مقدار درهمه موارد بزرگتر از 96/1 میباشد. نتیجهگیری: با بررسیهای صورت گرفته، نتایج حاصله از تحقیق حاضر بیان میدارد که تمایل به پرخاشگری بر اساس ویژگیهای فردی شامل مهارتهای ارتباط موثر(مدیریت هیجان، کنترل خشم، حل مسئله و...) و بر اساس ویژگیهای خانوادگی شامل نحوه تربیت فرزندان، خشونت والدین، خانواده ناباب و بر اساس ویژگیهای اجتماعی شامل آسیبهای اجتماعی میباشد و برای مهار خشونت جوانان بایستی برای هرکدام از ویژگیهای ذکر شده پیشنهادهای کاربردی ارائه شده، اجرائی گردد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
4 - طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی
مرجان السادات قاضی زاده فرد خدیجه ابوالمعالی هایده صابری حسین ابراهیمی مقدمالعدد 4 , المجلد 12 , بهار 1402هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش: روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه شامل متون تخصصی در حوزه آموزش خلاقیت به زبان فارسی و انگلیسی در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۰ و ۲۰۲۱-۲۰۱۱) بررسی شد أکثرهدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی انجام شد.روش: روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه شامل متون تخصصی در حوزه آموزش خلاقیت به زبان فارسی و انگلیسی در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۰ و ۲۰۲۱-۲۰۱۱) بررسی شد و همچنین متخصصان در حوزه خلاقیت بود. از۱۰۰ مقاله استخراج شده، ۵۰ مقاله که ملاکهای ورود را داشتند بررسی شدند. ۷ متخصص (تا رسیدن به اشباع) به روش هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. برای اعتبارسنجی برنامه آموزشی پیشنهادی از نظر متخصصان استفاده شد.یافتهها: در مجموع ۵۲۰ کد اساسی از مقالات و مصاحبه ها استخراج شد. سپس این کدها در کدهای سطح بالاتر از جمله: مشارکت کودکان در طراحی و تغییر در فضا و چیدمان کلاس، تعامل با دیگر کودکان، ارائه مهارتهای کودک با کمک فن بیان، هنر نمایشی، مهارتآموزی برپایه موسیقی، نمایش خلاق، عکاسی، شعرخوانی، مهارتهای جسمانی-حرکتی، نقش همسالان در تبادل اطلاعات در جهت حلمساله و موارد دیگر طبقهبندی شدند. براساس کدهای شناسایی شده، برنامه آموزشی خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی تدوین شد. نتیجه گیری: برنامه آموزش خلاقیت میتواند کودکان پیش دبستانی را تشویق کند تا جهان و ارتباط متقابل عناصر تشکیل دهنده آن را با انعطاف پذیری، تخیل و مهارتهای حل مسأله تحریک کنند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
5 - گذری برخلاقیت های پداگوژیکی و روان شناختی مولوی در مثنوی
محمد مهدی شریعت باقریالعدد 3 , المجلد 12 , زمستان 1401زمینه : کتاب تعلیمی مثنوی معنوی، سرشاراز نکات تربیتی ، پداگوژیکی و روان شناختی است که در پژوهش حاضر به چند مورد از آن ها پرداخته شده است .هدف : پژوهش حاضر با هدف یافتن و استخراج پاسخ های خلاقانه مولوی به پنج سوال اساسی از خلال اشعار ایشان در مثنوی معنوی بود.روش: پژوهش ح أکثرزمینه : کتاب تعلیمی مثنوی معنوی، سرشاراز نکات تربیتی ، پداگوژیکی و روان شناختی است که در پژوهش حاضر به چند مورد از آن ها پرداخته شده است .هدف : پژوهش حاضر با هدف یافتن و استخراج پاسخ های خلاقانه مولوی به پنج سوال اساسی از خلال اشعار ایشان در مثنوی معنوی بود.روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کیفی و با روش اسنادی و کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل اشعار مثنوی معنوی با رویکرد توصیفی- تفسیری است. سئوالات مورد نظر در خصوص سرشت انسان ، جلوگیری از گسترش خطا و لغزش متربی ، تاثیر انگیزه ها در ظهور رفتار، کارآمدترین روش تعلیم و تربیت و نظریه تضاد در تعلیم و تربیت مطرح شده است. یافته ها : نتایج پژوهش حکایت از خوب بودن سرشت ِ تمامی انسان ها و عاریتی(عارضی) بودن بدی به علت تعلیم و تربیت و محیط بد، مراقبت از خطاها و لغزش ها در راستای ملکه نشدن آن ، توجه به انگیزه های درونی شاگردان از راه تحریک ، اصلاح ، تقویت و رشد انگیزه های درونی آنان ، کارآمدترین روش تعلیم و تربیت همانا تحقیق و توجه به فرآیند پژوهش محوری شاگردان و روی آوری به تفکرخلاق از طریق شناخت هر ضدی با ضدِخودش از راهکارهای خلاقانه وی در بیش از هفت قرن پیش است. نتایج : علاوه بر پاسخ به سئوالات فوق الذکر ، در سوال پنجم پژوهش، ارائه نمونه هایی از ظرایف تربیتی و پداگوژیکی ، شواهدی است مبنی بر تایید نظریات مولوی درامر تعلیم و تربیت که در انتهای مقاله به آن ها اشاره شده است.کلمات کلیدی: خلاقیت ، پداگوژی ،سرشت،انگیزه ،تحقیق تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
6 - واکاوی ادراک و تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی نسبت به خلاقیت
صدیقه یاسمی مرجان کیانالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402هدف اصلی از اجرای پژوهش، واکاوی ادراکات و مواجهات معلمان نسبت به خلاقیت در دوره ابتدایی بود. رویکرد پژوهش، کیفی است که با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. جامعه پژوهشی شامل معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش نمونه گیری در پژوهش حاض أکثرهدف اصلی از اجرای پژوهش، واکاوی ادراکات و مواجهات معلمان نسبت به خلاقیت در دوره ابتدایی بود. رویکرد پژوهش، کیفی است که با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. جامعه پژوهشی شامل معلمان دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش نمونه گیری در پژوهش حاضر، نمونه گیری هدفمند از نوع نمونه گیری موارد عادی بود. در نهایت با انجام 13 مصاحبه با معلمان مجرب و باتجربه، اشباع داده ها حاصل شد. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. این نوع مصاحبه به دلیل عمیق بودن و انعطاف پذیری برای پژوهش های کیفی مناسب است. به دلیل شرایط کرونایی و تعطیل بودن مدارس، مصاحبه حضوری امکان پذیر نبود. لذا، مصاحبه به صورت بر خط انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. تحلیل عمیق دیدگاه ها در مورد مفهوم خلاقیت موجب شناسایی سه مضمون اصلی با عنوان 1- ماهیت خلاقیت؛ 2- دانش آموز خلاق و 3- معلم خلاق و سیزده مضمون فرعی شد. همچینین، واکاوی دقیق دیدگاههای معلمان در مورد روشهای پرورش خلاقیت، منجر به استخراج دو مضمون اصلی با عنوان 1- عوامل مرتبط با معلم و 2- عوامل مرتبط با برنامه درسی و هشت مضمون فرعی شد. در نهایت بررسی دقیق و ریزبینانه دیدگاههای معلمان در ارتباط با موانع پرورش خلاقیت منجر به دستهبندی سه مضمون اصلی با عنوان1- موانع مربوط به دانشآموزان؛ 2- موانع مربوط به معلمان و 3- موانع مربوط به برنامه درسی و یازده مضمون فرعی شد. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
7 - الگوی آموزش خلاق برای دانشآموزان دوره ابتدایی (با تاکید بر پایه ششم ابتدایی)
فریبا فخاری مبارکه علاالدین اعتماد اهری افسانه صابر گرگانیالعدد 1 , المجلد 12 , تابستان 1401هدف از این پژوهش، طراحی یک مدل آموزش خلاق برای دانشآموزان دوره ابتدایی با تأکید بر پایه ششم ابتدایی است، به نحوی که مؤلفههای کلی و جزیی آن شناخته شود و بتوان در ساختار نظام آموزشی از آن بهره برد. روش این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی أکثرهدف از این پژوهش، طراحی یک مدل آموزش خلاق برای دانشآموزان دوره ابتدایی با تأکید بر پایه ششم ابتدایی است، به نحوی که مؤلفههای کلی و جزیی آن شناخته شود و بتوان در ساختار نظام آموزشی از آن بهره برد. روش این پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی و پیمایشی و از نظر عملیاتی آمیخته – اکتشافی است. در این راستا در مرحله اول مؤلفههای آموزش خلاق در متون مستند موجود شناسایی شد و پس از مصاحبه نیمهساختاریافته با 20 تن از خبرگان به صورت کدگذاری سهمرحلهای به صورت مقولههای اصلی و فرعی درآمد و سپس از طریق پرسشنامه محققساخته به صورت پیمایشی با نمونه آماری 384 نفر مطابق جدول گریج، نظر کارشناسان و خبرگان و صاحبنظران دریافت شد. یافتهها نشان داد که مؤلفههای اصلی رهبری و مدیریت آموزشی، تقویت زیرساخت آموزش، روشهای تدریس و رویکردهای یادگیری و یاددهی، محیط آموزش، محتوای کتب و شیوه ارزشیابی اساس الگوی آموزش خلاق در دوره آموزش ابتدایی پایه ششم ابتدایی است، همچنین معلوم شد که رهبری و مدیریت آموزشی از نفوذ بالا و تاثیرپذیری کمی نسبت به سایر مؤلفهها برخورداربوده و هیچ متغیری در این الگوی خودمختار نبود. به بیان دیگر میتوان چنانچه عزم اجرای برنامه آموزش خلاق با هدف پرورش خلاقیت در دوره ابتدایی وجود داشته باشد، زیرساختها و زمینههای لازم برای این امر فراهم شود تا معلمان به عنوان اصلیترین رهبران آموزشی بتوانند به کمک مدیران مدارس و خانوادههای دانشآموزان نسلی خلاق و توانمند برای مواجهه با جهان پیچیده پیش رو، تربیت نمایند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
8 - تاثیر توانمند سازی رهبری بر رفتار نوآورانه کارکنان و جوامع یادگیری حرفه ای بانقش میانجی توانمند سازی روان شناختی در بین پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره)
طیبه وکیلی محمد حسنی حسن قلاوندی رضا فتحیالعدد 2 , المجلد 13 , پاییز 1402زمینه وهدف: توانمند سازی رهبری امروزه یکی از مهمترین مسائل در سازمانها و ادارات میباشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط توانمند سازی رهبری بر رفتار نوآورانه کارکنان و جوامع یادگیری حرفه ای از طریق متغیر واسط توانمند سازی روانشناختی پرستاران انجام گردیده اس أکثرزمینه وهدف: توانمند سازی رهبری امروزه یکی از مهمترین مسائل در سازمانها و ادارات میباشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط توانمند سازی رهبری بر رفتار نوآورانه کارکنان و جوامع یادگیری حرفه ای از طریق متغیر واسط توانمند سازی روانشناختی پرستاران انجام گردیده است. مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.و جامعه آماری را پرستاران شاغل در بیمارستان امام خمینی (ره ) اورمیه تشکیل میداد که از میان 1500نفر کارمند 310 نفر به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه های توانمند سازی رهبری زنگ و بارتول(2010)، رفتار نوآورانه کارکنان کانتر(1988)، جوامع یادگیری حرفه ای لی و همکاران (2011) ، توانمند سازی روانشناختی اسپریترز و میشرا(1995) جمع آوری شد . برای بررسی روایی پژوهش از روایی تحلیل عاملی اکتشافی استفاده گردید و برای بررسی پایایی پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد داده های پژوهش با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و با بهرهگیری از از نرم افزارهای spss26 وPls3 Smartاتحلیل شدند. ملاحظات اخلاقی: رضایت شفاهی مشارکتکنندگان اخذ و درباره محرمانگی اطلاعات به شرکتکنندگان اطمینان خاطر دادهشده است. یافتهها: یافتهها نشاندهنده همبستگی قابلقبول میان کلیه متغیرهای پژوهش بود و فرضیات پژوهش در مسیرهای تحلیلشده نشان میدهد بین توانمند سازی رهبری ورفتار نوآورانه کارکنان و (052/0 (β=رابطه غیر مستقیم وجود دارد. همچنین بین توانمند سازی رهبری و جوامع یادگیری حرفه ای (012/0=β) رابطه غیر مستقیم وجود دارد. بین توانمند سازی رهبری و توانمند سازی روانشناختی (36/0(β= رابطه علی و مثبت وجود دارد. توانمند سازی روانشناختی و رفتار نوآورانه کارکنان (58/0(β= رابطه علی و مثبت وجود دارد. توانمند سازی روانشناختی و جوامع یادگیری حرفه ای (36/0(β= رابطه علی و مثبت وجود دارد. بنابراین نقش میانجی توانمند سازی روانشناختی در رابطه بین توانمند سازی رهبری و رفتار نوآورانه کارکنان و جوامع یادگیری حرفه ای در مدل تائید میشود تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
9 - نقش خلاقیت و هوش مدیریتی در شکلگیری شهر هوشمند
سید جلالالدین فرجی سید محمدرضا سرابیالعدد 4 , المجلد 12 , بهار 1402زمینه: قرن حاضر که به قرن شهرها شهرت دارد تغییرات گستردهای را در زندگی جوامع انسانی به دنبال داشته است. عدم مدیریت صحیح این تغییرات میتوان مشکلات دامنهداری را برای شهروندان به دنبال داشته باشد. بنابراین حرکت به سمت شهرهای هوشمند و مدیریت آنها از جمله اقدامات کلیدی ا أکثرزمینه: قرن حاضر که به قرن شهرها شهرت دارد تغییرات گستردهای را در زندگی جوامع انسانی به دنبال داشته است. عدم مدیریت صحیح این تغییرات میتوان مشکلات دامنهداری را برای شهروندان به دنبال داشته باشد. بنابراین حرکت به سمت شهرهای هوشمند و مدیریت آنها از جمله اقدامات کلیدی است که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. در این بین مدیران شهری، خلاقیت و هوش مدیریتی آنها در تحققپذیری این مسئله میتواند نقش مهمی داشته باشد. هدف: هدف این پژوهش بررسی و شناسایی نقش خلاقیت و هوش مدیریتی مسئولین شهری در شکلدهی به شهرهای هوشمند است. روش: روش استخراج عوامل پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. در این روش دادههای متنی تحلیل شده و مفهوم الگوی موجود در دادهها را نشان میدهد. سپس از روش دلفی فازی به منظور کسب اجماع در بین خبرگان موضوع پژوهش استفاده شد. یافته ها: پس از تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده در نهایت ۹۶ کد اولیه و ۱۶ کد سازماندهنده و در نهایت ۳ کد فراگیر (هوش سیاسی، منطقی و هیجانی) شناسایی شدهاند. نتیجه گیری: نتایج تحقیق مؤید آن هست که سه جزء اساسی هوش مدیریتی یعنی هوش سیاسی، هوش منطقی و هوش هیجانی در کنار خلاقیت نقش مهم و برجستهای در حرکت به سمت شهر هوشمند دارند. تفاصيل المقالة -
حرية الوصول المقاله
10 - شناسایی و ارائه مدل عوامل اثرگذار بر نظام خلاقیت و نوآوری شرکت گاز استان هرمزگان با استفاده از رویکرد ترکیبی
محسن ترابی طیبه عباس نژاد محمدرضا بهبودی رضوان رجبوندالعدد 3 , المجلد 10 , زمستان 1399هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مولفه های موثر بر نظام خلاقیت و نوآوری شرکت گاز استان هرمزگان و ارائه مدل عوامل اثرگذار بر آن است. روش: در این پژوهش ترکیبی، در مرحله اول، مصاحبه های 13 نفر از روسای واحدهای مختلف شرکت گاز استان هرمزگان (تا حد اشباع نظری) با استفاده از ن أکثرهدف: هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مولفه های موثر بر نظام خلاقیت و نوآوری شرکت گاز استان هرمزگان و ارائه مدل عوامل اثرگذار بر آن است. روش: در این پژوهش ترکیبی، در مرحله اول، مصاحبه های 13 نفر از روسای واحدهای مختلف شرکت گاز استان هرمزگان (تا حد اشباع نظری) با استفاده از نرم افزار MAXQDA و طی مراحل شش گانه برون و کلارک (2006)، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در مرحله دوم، با استفاده از نرم افزار Smart PLS و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری نحوه تاثیرگذاری متغیرها مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل مضمون حاکی از آن داشت که "متغیرهای استراتژیک فراسازمانی"، "نظام خلاقیت و نوآوری"، "کارکنان" و"متغیرهای سازمانی" 4 عامل موثر در خلاقیت و نوآوری شرکت گاز استان هرمزگان هستند. همچنین بررسی های مرحله کمی نشان داد که سازه استراتژیک فراسازمانی با سه مؤلفه، بر سازه متغیرهای سازمانی و نظام خلاقیت و نوآوری تأثیر معنادار مستقیم دارد. سازه متغیرهای سازمانی با پنج مؤلفه، بر نظام خلاقیت و نوآوری تأثیر معنادار دارد و نهایتا تاثیر ویژگی های فردی و گروهی کارمندان بر نظام خلاقیت و نوآوری و همچنین نقش میانجی آن در رابطه بین متغیرهای سازمانی و نظام خلاقیت و نوآوری تأیید نگردید. نتیجه گیری: برنامه های بهبود جهت افزایش خلاقیت کارکنان تنها در صورتی اثربخش است که درک درستی از عوامل موثر بر این پدیده در سطوح مختلف فردی، گروهی، سازمانی و فراسازمانی شکل گرفته باشد. این پژوهش با فراهم کردن مدل مفهومی به تفکیک سطوح مختلف و ارزیابی آن می تواند برای تصمیم سازان این حوزه از جمله واحد پژوهش و فناوری شرکت گاز استان هرمزگان راهگشا باشد. تفاصيل المقالة