زیباییشناسی موسیقی درونی ترکیبات شعری منزوی
محورهای موضوعی : ادبیات فارسی
کلید واژه: زیباییشناسی, music, aesthetics, موسیقی درونی, موسیقی معنوی, Monzavi, ترکیبات شعر منزوی, Inner Music, poetical compositions,
چکیده مقاله :
شعر، انتقال تجربه از طریق فراهم نمودن شگردهای غیر منتظره است. ترکیبسازی یکی از شگردهای برجستهسازی محسوب میشود. حسین منزوی، پدر غزل نو معاصر ایران و یکی از شاعران ترکیبساز است. در ترکیبات شعری او جلوههای گوناگون موسیقی به چشم میآید. موسیقی، یکی از عناصرسازنده شعری است که به سه دسته تقسیم میشود؛ موسیقی بیرونی (جنبه عروضی شعر)، موسیقی کناری (ردیف و قافیه) موسیقی درونی (انواع توازنهای حاصل از ارتباطات لفظی و تناسبات معنایی). در این مقاله سعی شده است ترکیبات شعری مجموعه آثار منزوی از منظر موسیقی درونی بررسی شود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که او از موسیقی درونی برای ایجاد نوعی وحدت در محور همنشینی و جانشینی شعر استفاده نموده، علاوه بر تناسب، زیبایی و تأثیر کلام به غنای زبانی شعر و بار معنایی ترکیبات نیز افزوده است. وی با رعایت تناسب و پیوندی که میان موسیقی و شعر با عناصر دیگر وجود دارد نشان داده است که به هدف غایی شعر یعنی بیان مفاهیم و محتوای درونی شعر رسیده است.
Making literary compositions is among the magnifying techniques. Hossein Monzavi – the founder of contemporary Iranian neo-lyrics is known as a poet well-versed in creating poetical compositions. Various effects & colors of music can be found in his poetical compositions. Music is one the constructive elements of every poem which can be discussed in three dimensions: the outer music (metrical aspect of a poem), the side or marginal music (rhyme), the inner music (balances resulted from verbal relations & semantic proportions). Poetical compositions in the works of Monzavi have been evaluated in this research paper. The research shows that Monzavi employs inner music to create some kind of unity & harmony in Paradigmatic & Syntagmatic axis. In this way, the beauty & impression of the poem are increased; as well as giving further linguistic richness to the text & more semantic denotations to the compositions. He could, through making proportion & connection between music & poem, prove that the final goal of poetry, i.e. stating concepts & the inner content of it, has been achieved.
_||_