جلوههای رمانتیسم در شعر سیاوش کسرایی
محورهای موضوعی : ادبیات فارسی
کلید واژه: شعر معاصر, رمانتیسم, زیباییشناسی, سیاوش کسرایی, aesthetics, romanticism, modern poetry, siyavash kasrai,
چکیده مقاله :
یکی از دلایل شکل گیری جنبش رمانتیسم، نیاز به ایجاد نوعی زیبایی شناسی جدید در عرصة هنـر و ادبیـات بود. این تغییر و تجدد از عصرمشروطه در هنر و ادبیات ایران نیز آغاز می شود. در این دوره ارتباط بیشتر شاعران و نویسندگان ایرانی با فرهنگ و هنر اروپا، سبب آشنایی با ادبـیات غرب و هم چنـین مکتب رمانتـیسم بود تأثیر این آشنایی را از همان ابتدا می توان در آثار ادبـی مشاهده کرد در دورة معاصر نـیز، شاعران زیـادی از رمانتـیسم به صورت های مختلف تأثیر پذیرفتند این پژوهش نشان می دهد، یکی از شاعرانی که تأثیر رمانتیسم در شـعر او کاملا مـشهود می باشد، سیـاوش کسرایی است. بایدگفت برای همة مؤلفه های مکتب رمانتیسم در هر دو گرایش فردی و اجتماعی آن می توان نمونه های متعددی در شعر کسرایی سراغ گرفت. با وجود این از بین ویژگی های مختلف این مکتب، وی بیش از همه بـه طبیـعت گرایـش داشـته اسـت. پـس از آن هم بــن مایه های تـغزلی هم چون، خـیال ورزی،عشق، نوستالژی وهم چنین الهام از اساطیر، همدردی با محرومان و آرمان خواهی در شعر وی نمودهای آشکارتری دارد.
Constitutional era, one of the consequences of Iranian poets and writers associated with the literary West, was familiar with the school romanticism. The impact of the introduction, from the start, especially in literature can be seen. In the contemporary period, many poets of Romanticism, a different influence on. In this paper, After providing a brief introduction about the history of Romanticism, the introduction of various features dealing with this school. After that, check for a poem by Siavash Kasra'i view of the school, examples of poetry, he has offered to pay cash and analyzing them. It must be said, for all elements of romanticism schools, numerous examples can be found in the poem was Kasra'i. However, the various features of this school, he was all over, there is a natural tendency. After the lyrical motifs like, imagination, love, nostalgia, poetry is obviously Kasra'i representations.
منابع و مآخذ
1 ـ انوشه، حسن. فرهنگنامة ادبی فارسی. تهران: جلد دوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،1381.
2 ـ براهنی، رضا. طلا در مس. تهران: زریاب،1380.
3 ـ جعفری، مسعود. افسانه اوج رمانتیسم نیما. مجلة هنر، شمارة50، صص 23-9،1380.
4 ـ جعفری، مسعود. سیر رمانتیسم در اروپا. تهران: نشر مرکز، 1378.
5 ـ جعفری، مسعود. سیر رمانتیسم در ایران. تهران: نشر مرکز، 1386.
6 ـ خانلری، پرویز. شیوههای نو در ادبیات جهان. تهران: توس، 1370.
7 ـ خلیلی جهانتیغ، مریم؛ دلارامی، علی. برخی از معانی رمانتیستی در شعر نادر نادرپور. پژوهشنامة ادب غنایی، سال هشتم، شماره چهاردهم،صص27-52، 1389.
8 ـ دستغیب، عبدالعلی. آوای کسرایی. مجلة نگین،شمارة27، صص30-34، 1346.
9ـ دستغیب، عبدالعلی.شبان بزرگ امید. مجلة گزارش،شمارة115، صص72-76،1379.
10 ـ زرشناس، شهریار. درآمدی بر رویکردها و مکتبهای ادبی. تهران: دفتراول، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی، 1386.
11 ـ زرقانی، سیدمهدی. چشماندار شعر معاصر ایران. تهران: ثالث،1384.
12 ـ سهیر، رابرت؛ لووی، میشل. رمانتیسم و تفکراجتماعی. (مجموعه مقالات)،ترجمةیوسف اباذری، فصلنامة فلسفیادبی فرهنگی ارغنون، صص119-175،1383.
13 ـ سیدحسینی، رضا. مکتبهای ادبی. تهران: نگاه، 1384.
14 ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا، ادوار شعر فارسی. تهران: سخن، 1387.
15ـ شمس لنگرودی، تاریخ تحلیلی شعرنو. تهران: جلد دوم، نشرمرکز، 1381.
16 ـ شمیسا، سیروس. مکتبهای ادبی. تهران: قطره،1390.
17 ـ عابدی، کامیار. شبان بزرگ امید. تهران: کتاب نادر،1379.
18ـ فتوحی، محمود. بلاغت تصویر. تهران، سخن،1386.
19 ـ فرشیدورد، خسرو. دربارة ادبیات و نقد ادبی. تهران: امیرکبیر،1382.
20 ـ فورست، لیلیان. رمانتیسم. تهران: ترجمه مسعود جعفری، نشرمرکز، 1392.
21 ـ کسرایی، سیاوش. مجموعه اشعار. تهران: نگاه ،1387.
22 ـ کلیاشتورینا، ورا. ب، شعر نو در ایران. تهران: ترجمه همایونتاج طباطبایی، نگاه،1380.
_||_