بررسی زبان شعر طاهره صفارزاده در دورة دوم شاعری (اشعار دفترهای طنین در دلتا، سد و بازوان، سفر پنجم)
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیاحمدرضا یلمه ها 1 , مهدیه ولی محمدی آبادی 2
1 - نویسنده
2 - نویسنده
کلید واژه: زبان شعر, صفارزاده, آشنایی&rlm, زدایی, قاعدهافزایی, قاعدهکاهی, Safferzae, poetical language, defamiliarizative, ruleaddit ?? rulereduction,
چکیده مقاله :
طاهره صفارزاده از شاعران صاحب سبک شعر نو فارسی است که توانسته است به زبان خاص خود در شعر دست یابد. واکاوی شعر صفارزاده نشان می دهد که با وجود تأکید وی بر حضور اندیشه و معنا در شعر، شکل ظاهری و صورخیال نیز در اشعار او مورد توجه قرار گرفته است. وی به خصوص در اشعار بلند خود، به ساختمان شعر بسیار اهمیت میدهد و این ساختمان را با نوعی از این تداعیهای ذهنی که به شکل دوایری تو در توست ایجاد میکند. راز فهم و درک زبان شعر صفارزاده در شناخت و ارتباط همین دوایر تو در توست که در عین وابستگی از استقلال لازم برخوردارند و انواع دیگر هنجارگریزیهای معنایی، نوشتاری، سبکی و زبانی را در شعر او زیبا و بدیع میسازد. صفارزاده همچنین در سه دفتر مورد بررسی اهمیتی به وزن شعر نمیدهد و به جای آن از طنین که نظریه خاص اوست استفاده میکند. وی با انتخاب بجا و حساب شده کلمات، تصاویر و انواع صنایع لفظی و معنوی به صورتی که ارتباطات عینی و ذهنی آنها در شعر حفظ شود، به شعر انرژی القا میکند و مخاطب را در هنگام خواندن شعر بیدار نگه میدارد. در این مقاله به بررسی زبان شعر او در سه دفتر طنین در دلتا، سد و بازوان و سفر پنجم، بر اساس آرا و اندیشه های فرمالیست های روسی پرداخته شده است.
Tahre Saffarzad is deemed to he amohgst the poets in modern Persian poetry styles who has been able to have access to a particular languae in her own poets. The analysis of her poems hacates thes superficcal forms and imageries have been. ??? der focus inher poems evhile emphasizing on fenates and the wghts. She attaches a greet importance to her poet ??? tures, particnlany in herlong poems. This feature gives her poems a type of associations witt circular ???? which are both inter related and independent and moke sematic deviations ??? other stylistic and ???? deviation???? Novel in her poems seffarzabe doesw attach much important to the meter, instead she makes use of echoes us a speual theory. This induces a kind of enery and vig our while precrving all kinds of figures of speecl and semantic picture meticulously in her poems to keep the reaolets awake when reading a poem, the present article studies her poetical language in three collections called ??chos in delta Dam and Balovar, the fifty itinerary based on ????formalis
منابع و مآخذ
1ـ اسماعیلی، رضا. «شعر ـ شناخت طاهره صفارزاده»، نشریة ادبیات و زبانها، شمارة 48، 1385.
2ـ انوشه، حسن. فرهنگنامه ادبی فارسی (2). تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1376.
3ـ جعفری، سیدحسین، «زبان شعر در آرای فرمالیستها»، نشریة آزما، شمارة 47، 1385.
4ـ حقوقی، محمد. شعر نو از آغاز تا امروز (1370 ـ 1301). جلد دوم، تهران: انتشارات ثالت، 1377.
5ـ خلیلی، احمد؛ ستاری، رضا؛ مهدینیا، سیدمحسن، «نقد شعر طاهره صفارزاده»، نشریة تاریخ ادبیات شمارة 3/72، 1391.
6ـ روحانی، مسعود؛ عنایتی قادیکلایی، محمد،«بررسی هنجارگریزی در شعر شفیعی کدکنی» (م. سرشک)، نشریة پژوهشنامة زبان و ادب فارسی (گوهر گویا)، شمارة 3، 1388.
7ـ زرقانی، سیدمهدی، «یک الگو برای بررسی زبان شعر» نشریة مطالعات و تحقیقات ادبی، شماره 5 و 6، 1384.
8ـ سجودی، فرزان، «هنجارگریزی در شعر سهراب»، نشریة کیهان فرهنگی، شمارة 142، 1377.
9ـ شفیعی کدکنی، محمدرضا. موسیقی شعر. تهران: نشر آگه، 1384.
10ـ صفارزاده، طاهره. مجموعه اشعار طاهره صفارزاده. تهران: انتشارات پارس، 1391.
11ـ صفوی، کورش. از زبانشناسی به ادبیات. تهران: انتشارات چشمه، جلد اول، 1373.
12ـ هارلند، ریچارد. درآمدی تاریخی بر نظریة ادبی افلاطون تا بارت. ترجمة علی معصومی و شاپور جورکش. تهران: انتشارات چشمه، 1382