چندگونگی ایهام در غزلیات سعدی
محورهای موضوعی : ادبیات فارسی
1 - نویسنده
کلید واژه: ایهام, سعدی, غزل, هنجارگریزی, آرایه, ایهام تناسب, ایهام تضاد, ایهام ترجمه,
چکیده مقاله :
ایهام یکی از مهمترین امکانات زبان شعری است. این آرایه را از انواع هنجارگریزی معنایی میدانند که در محور همنشینی و مجاورت به وجود میآید و براساس ترکیب شکل میگیرد و کلام را با ایهام که از عناصر مهم زبان ادبی است، پیوند میدهد. این مقاله، محصول مطالعه کامل غزلهای سعدی و استخراج کاربرد انواع ایهام در آنهاست. در این تحقیق با استفاده از بررسیهای به عمل آمده، میزان و چگونگی کاربرد انواع مختلف ایهام در غزلیات سعدی نشان داده شده است. همچنین تصریح شده است که سعدی به رغم آن که شاعری صریح و رکگوست و مکنونات قلبی خود را شفاف بیان میکند اما نمیتواند یکی از بزرگترین امکانات زبان شعر را که با ابهام پیوند دارد نادیده گیرد و از نقشآفرینی ادبی ایهام صرفنظر کند. به همین سبب است که نمونههایی از همه نوع ایهام را میتوان در غزلیات وی دید.
ـ احمدی، بابک. ساختار و تأویل متن. تهران: نشر مرکز، چاپ اول، 1370.
2ـ انوری، حسن. صدای سخن عشق. تهران: سخن، 1378.
3ـ انوشه، حسن؛ و دیگران. فرهنگنامه ادبی فارسی. تهران: چاپ اول. سازمان چاپ و انتشارات، 1376.
4ـ داد، سیما. فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید، چاپ سوم، 1378.
5ـ زرینکوب، عبدالحسین. از کوچه رندان. تهران: امیرکبیر، 1369.
6ـ شمیسا، سیروس. نگاهی تازه به بدیع. تهران: انتشارات فردوس، چاپ هشتم، 1375.
7ـ صفوی، کوروش. از زبانشناسی به ادبیات. تهران: انتشارات سوره، ج 1، چاپ دوم، 1380.
8 ـ صفوی، کوروش. از زبانشناسی به ادبیات. تهران: انتشارات سوره، ج 2، چاپ اول، 1380.
9ـ علویمقدم، مهیار. نظریههای نقد ادبی معاصر. تهران: سمت، چاپ اول، 1377.
10ـ کزازی، میرجلالالدین. بدیع. تهران: کتاب ماد، چاپ سوم، 1374.
11ـ میرصادقی(ذوالقدر)، میمنت. واژهنامه هنر شاعری. تهران: مهناز، چاپ دوم، 1376.