مطالعه نقش رهبری در خدمات ارائه شده به شهروندان با میانجی گری مدیریت شهری
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهری
1 - فارغ التحصیل دانشگاه پیام نور گرمسار
کلید واژه: رهبری, خدمات ارائه شده به شهروندان, مدیریت شهری,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه نقش رهبری در خدمات ارائه شده به شهروندان با میانجی گری مدیریت شهری می باشد. روش تحقیق: روش تحقیق این پژوهش توصیفی-پیمایشی از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را مدیران شهرداری تهران (2000 نفر) تشکیل می دهند. که 322 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده و روایی و پایایی سازه از طریق تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نیز با استفاده از نرم افزار Spssوplsانجام شد. یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان داد رهبری بر مدیریت شهری، مدیریت شهری بر خدمات ارائه شده به شهروندان و رهبری با نقش میانجی مدیریت شهری بر خدمات ارائه شده به شهروندان تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج: پیشنهاد می شود ایجاد تحول اساسی و بنیادی در نظام برنامه ریزی، مدیریتی و اجرایی امور شهر به گونهای که زمینه برای هماهنگی سازمانهای متعدد دخیل در شهر فراهم شود؛ همچنین پیشنهاد می شود نشست ها، همایشها و میزگردهای علمی و انتقادی از وضعیت شهر و برنامههای شهر برای رسیدن به برنامههای مطلوب توسعه و عمران شهربرگزار شود.
Objective: The purpose of the present study is to study the role of leadership in the services provided to citizens through the mediation of urban management. Method: The research method of this study is descriptive-survey research. The statistical population of this study is comprised of managers of Tehran municipality (2000 Persons). 322 persons were selected as sample. Questionnaire was used for data collection and construct validity and reliability were assessed through factor analysis. Data analysis was performed using SPSS and pls software. Results: The findings of this study showed that leadership has a positive and significant effect on urban management, urban management on services provided to citizens and leadership with a mediating role of urban management on services provided to citizens. Results: It is suggested to make a fundamental and fundamental change in the planning, management and executive system of city affairs so as to provide the basis for the coordination of various organizations involved in the city; Consider the status of the city and the city's plans to achieve the desired urban development plans.
افجه، ع.ا، (1394)، مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری در رفتار سازمانی، تهران، سمت.
الوانی، س. م، (1393)، مدیریت عمومی، تهران، نی.
بارو، پی. ای، (1384)، سیستم اطلاعات جغرافیایی، ترجمه حسن طاهرکیا، تهران: سمت
برومند، ز، ( 1396)، رفتار سازمانی، تهران، انتشارات پیام نور.
بست، جان، (1381)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، ترجمه حسن پاشاشریفی و نرگس طالقانی، تهران: انتشارات رشد.
پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران، (1391)، سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد، با محوریت شهرداری مشهد.
جلالی، ع. ا، (1393)، شهر الکترونیک، تهران: انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
جلالی، ع. ا.، (1384)؛ اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی، تهران: مرکز تحقیقات مخابرات.
حقیقی، م.ع.، رحیمی نیک، ا.، برهانی، ب، (1393) ، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، ترمه.
خاکی، غ. ر، (1388)، راهنمای رسالهنویسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، تهران: انتشارات درایت.
رابینز، ا.، (1395)، رفتار سازمانی، ترجمه اعرابی و پارساییان، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ربیع جلالوند، م، (1386)، بررسی ارتباط بین نگرش مدیران نسبت به طبیعت انسان و سبک مدیریت آنان در دبیرستانهای پسرانه دولتی استان همدان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
رضاییان، ع، (1395)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران، سمت.
رمضانی نژاد، ر، همتی نژاد، م. ع.، اندام، ر، زارع، ص.، صادقپور، ن، (139)، رابطه سبکهای رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی، دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره1، شماره 63.
رنای شورت، جان؛ هیون کیم، یونک، (1394)، جهانی شدن و شهر، ترجمه پانتهآ لطفی کاظمی، تهران: شرکت پردازش و برنامهریزی شهر
سازمان امور اداری و استخدامی کشور، دفتر تشکیلات و روشهای اداری، (1390)، مجموعه اهداف، وظایف و نمودار تشکیلاتی وزارتخانهها و سازمانهای دولتی، تهران.
سازمان مدیریت و برنامهریزی استان همدان، (1384)، طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات استان همدان.
سرمد، ز، بازرگان، ع، حجازی، ا.، (1383)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه
سعیدنیا، ا، (1383)، کتاب سبز راهنمای شهرداریها- مدیریت شهری- جلد 11، تهران: انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور.
سید جوادین، ر.، امیر کبیری، ع.ر.، (1393)، نگاهی جامع به نظریات مدیریت و سازمان، تهران، نگاه دانش.
سیدحسینی، س. ح، (1380)، سیستمهای حمل و نقل هوشمند، تهران: دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت، جزوه درسی چاپ انتشارات دانشگاه.
ﺷﺮﻣﺮﻫﻮﺭﻥ، ﺟﺎﻥ ﺁﺭ وﻫﺎﻧﺖ، ﺟﻴﻤﺰ ﺟﻲ و ﻭﺍﺯﺑﻮﺭﻥ، ﺭﻳﭽﺎﺭﺩ ﺍﻝ، (1396)، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﻬﺪﻱ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻧﮋﺍﺩ ﭘﺎﺭﻳﺰﻱ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﻣﺆﺳﺴﻪﻱ، ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺕ ﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ.
شکیبامقدم، م، (1394)، مدیریت سازمانهای محلی و شهرداریها، تهران: انتشارات میر.
طاهری، ا.، (1384)، روش تحقیق و مأخذشناسی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
طاهری، ابوالقاسم (1387)؛ اداره امور شهرداریها، تهران: نشر قومس
طرقی، ج.، اسمائیلی، ع.، (1396)، دانش مدیریت، اصفهان، انتشارات دانشگاه اصفهان.
عرفانی، ن.، (1386)، بررسی رابطه سبک مدیریت با جو سازمانی حاکم بر مراکز و واحدهای منطقه 6 دانشگاه پیام نور، پیک نور- علوم انسانی، دوره 2، شماره2، 113-123.
علاقه بند، ع.، (1393)، مدیریت عمومی، تهران، روان.
غلامی، م.، (1388)، مبانی مدیریت تئوریهای سنتی، نگرشهایجدید، انتشارات ارگ: 245-239.
فیضی، م.، چوپانی، ح. ، حیات، ع.ا.، (1388)، بررسی رابطه بین سبکهای مدیریت مدیران با خلاقیت دبیران دبیرستانهای شهرستان سنندج، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دوره 3، شماره 3، 103.
قاسمی، ب.، (1394)، تئوریهای رفتار سازمانی، تهران، هیات.
کاظمیان، غ. ر؛ سعیدی رضوان، ن، (1383)، امکانسنجی واگذاری وظایف جدید به شهرداریها، جلد سوم: بررسی و تحلیل وظایف شهرداریها در وضع موجود، تهران: سازمان شهرداریهای کشور.
کونتز، ه.، اورانل، س.، ویریچ، ه.، (1394)، اصول مدیریت، ترجمه محمد هادی چمران، تهران، علمی.
لوتانز، ف.، (1394)، رفتار سازمانی، ترجمه غلامعلی سرمد، تهران، انتشارات موسسه بانکداری ایران.
مقیمی، س. م، (1392)، اداره امور حکومتهای محلی، مدیریت شوراها و شهرداریها، تهران: سمت
مورهد و گریفین، (1396)، رفتار سازمانی، ترجمه الوانی و معمار زاده، تهران، مروارید.
میچل، ت.، (1393)، مدیریت در سازمان، ترجمه نظری نژاد، مشهد، آستان قدس.
نادری، ع. ا.،؛ سیف نراقی، م، (1395)، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، انتشارات دفتر تحقیقات بدر، تهران،
هادی خامنه، ا.، (1391)، بررسی ارتباط هوش هیجانی فرماندهان و مدیران انتظامی تهران بزرگ با سبکهای مدیریتی و موفقیت شغلی آنها، فصلنامه پژوهشهای مدیریت انتظامی، دوره 7، شماره1، 104.
هاشمی، ف. ا.، (1389)، حقوق شهری و قوانین شهرسازی، ترجمه مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری، تهران
هرسی، پال و بلانچارد، هنس، (1396)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علاقه بند، تهران، امیرکبیر.
هوی، وین، سیسل، میکسل، (1389)، تئوری و تحقیق و عمل در مدیریت، ترجمه میرمحمد سید عباس زاده، دانشگاه ارومیه.
وبستر، ف، (1383)، نظریههای جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران، موسسه قصیدهسرا.
_||_
Abu Mansor, N.N., Min Wai, C., Mohamed, A., Md Shah, I., (2012); The Relationship between management style and Employees’ Well-Being: A Case of Non-Managerial Staffs, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 40, 521-529.
Albadvi, A (2004); Iran gateway, case of E-Government, GG perspective, from vision into action, UNDP e-gov, workshop
Barney Jay & Griffin Ricky (1992); The management of organization: Strategy & Structure & Behavior, Boston, Houghton Mifflin Company
Barron, Robert A., (2002); Behavior in Organization, Allyn & Bacon, Inc.
Bass, M,B, 1995, Lidership, Good, Better, Best,Organization dynamic 13,3.
bridges.org (2005); E-Readiness Tools Comparison
Cohen, Galit, Greenhuizen, Marina, Nijkamp, Pete (2001); Bytes of Urban Amsterdam Planning: A Dutch Perspective, Free University Amsterdam Holland
Cohen, Steven (2201); William Eimicke, The use of internet in government service delivery, Colombia University
Couclelis, Helen (2201); The social construction of the digital city. University of California press, USA
Deakins, Eric; Dillon, Stuart M (2002); E-government in New Zealand: the local authority perspective, International Journal of Public Sector Management, Vol. 15 No. 5, pp. 375-389
Economist newspaper, The 2006 e-readiness rankings, A white paper from the Economist Intelligence Unit
Economist newspaper, The 2007 e-readiness rankings, A white paper from the Economist Intelligence Unit
Economist newspaper, The 2008 e-readiness rankings, A white paper from the Economist Intelligence Unit
Edmiston Kelly, D (2003); State And Local e-Governance Prospects and Challenges, Georgia State university - ARPA/ American Review of public Administration ( ARPA ) VOL 33 NO . 1
Efraim Turban and Jay E. Aronson (2001); Decision Support Systems and Intelligent Systems, 6th edition, Prentice Hall
Efraim Turban, Information Technology for Management: Transforming Organizations in the Digital Economy, Fifth Edition, John Wiley & Sons, Inc.
Fang, Zhiyuan. Ph.D (2002); E-government in digital era, concept, practice and development, School of Public Administration, National Institute of Development Administration [NIDA), Thailand, International Journal of the Computer, The Internet and Management, Vol 10, No 2, p 1-22
Fouzia, G., Aijaz, A, (2012); A Study of the Effect of management style on Performance of Students at Secondary Level in Sargodha, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 2523-2527
Ghasem Zadeh, Fereidoun & Safari, Hossein (2002); Transition to E – Governmene , Aplan for Iran, Management knowledge (faculty of management, university of Tehran), vol 14, no.55
Indevik, Julie. (1996); Path-Goal Theory of Leadership: A meta- analying, Academy of management best papers proceeding
International city/county management association (ICMA) (2000); The Municipal Year Book: Washington, DC: ICM
International Development Ireland Ltd (IDI) (2005); Strategic Development Plan for an ICT Cluster at Kish Island, Final Report, Islamic Republic of Iran
International Telecommunication Union (ITU) (2001); The e-city: Singapore internet City
Isabel, O.Ci., Inocencia, M., (2014); Influence of management style on employee views of corporate reputation. Application to audit firms, BRQ Business Research Quarterly
Kenneth J. Davey (1993); UNDP/UNCHS/World Bank, Urban Management Program, Urban Management and Municipal Finance, 11, Elements of urban management, World Bank, Washington, D.C.
Leveck, M. L ., Jones, C. B., (2007); The nursing practice environment staff retention and quality of care. Research in Nursing and Health, 19 (4): 331-43.
Magda, E. N., Hala, A. A., Naglaa, A. M., (2011); Relationship between management style and nurses’ retention at private hospitals, Alexandria Journal of Medicine, 47 (3): 243-249
Miller, Philip Charles (2003); Enterprise Architecture Implementation in a State Government, University of Phoenix
National Center for Public Performance, Digital Governance in Municipalities Worldwide 2007 (2008); A Longitudinal Assessment of Municipal Websites Throughout the World
Odendaal, N (2003); Information and communication technology and local governance: understanding the difference between cities in developed and emerging economies. Computers, Environment and Urban Systems, No 27, P 585-607
Reddin, J.w., (1997); The 3D managemen style Theory, Feredriction, N.B, Canada.
Saxena, K.B.C. (2005); Towards excellence in e-governance, International Journal of Public Sector Management, Vol. 18 No. 6, pp. 498-513
Shackleton, Peter. Fisher, Julie & Dawson, Linda. (2006); E-government services in the local government context: an Australian case study, Business Process Management Journal, Vol. 12 No. 1, pp. 88-100
UN/ASPA Study: 5 Stages of Development, (2006); http://www.unpan.org/e-government/stages.htm, visited at -10-2
UN-HABITAT (United Nation Human Settlements Program) and Transparency International (2004); Tools to support Transparency in Local Governance, Urban Governance Toolkit Series, Nairobi, Kenya
United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Division for Public Administration and Development Management (2008 ); UN E-Government Survey 2008, from E-government to Connected Governance, New York
United State Department of Transportation (US DOT), (2007); www.its.dot.gov/its_overview.htm, visited at -12-23
WSIS, Declaration of Principles, (2003); Building the Information Society: a global challenge in the new millennium. 1s2, http://www.itu.int/wsis/docs/geneva/official/dop.html
Youkle, G., (2000); Leadership in organization, upper saddle river, NJ: prentice hall