طراحی مبلمان شهری مناسب با رویکرد پیاده مداری(موردمطالعه: محله صادقیه تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریمحمد باقر خسروی 1 , مریم باقر پیری 2
1 - دکتری معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
mbkhosravi1396@gmail.com
2 - کارشناس ارشد طراحی شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری؛
Maryambagherpiri@yahoo.com
کلید واژه: طراحی شهری, مناسب سازی, مبلمان شهری, پیاده محوری,
چکیده مقاله :
مبلمان شهری رایج ترین مفهوم کاربردی تجهیزات شهری است و زمانی این اجزا و امکانات مبلمان شهری تلقی می شوند که اولاً، در فضاهای باز شهری مکان یابی شده و کارکرد عمومی داشته باشند و دوم اینکه ، وجود آن ها در فضای شهری نیازی از نیازهای عمومی شهروندان را تأمین کنند. پژوهش حاضر باهدف طراحی مبلمان شهری مناسب در مسیر پیاده راهها در محله صادقیه صورت گرفته است. روش پژوهش به دو صورت عملی و نظری صورت گرفته است. در بعد نظری اصلیترین روش پژوهش اسنادی است. درروش اسنادی از روش ترکیبی توصیفی-تحلیلی و مشاهده غیرمستقیم (پرسشنامه) استفادهشده داست. دادههای بهدستآمده توسط ضریب همبستگی پیرسون و همچنین تحلیل عاملی صورت گرفته و ارزشگذاری آنها با استفاده از طیف لیکرت 5 گزینهای صورت گرفته است و بررسی پایایی پرسشنامهها با روش آلفای کرونباخ بهدستآمده است. در تحلیل عاملی4عامل(اجتماعی-اقتصادی، کالبدی-فضایی، دسترسی ترافیکی، طراحی شهری) بهعنوان مهمترین عوامل شکلگیری طراحی مناسب مبلمان شهری شناسایی شدند که یافتهها نشان میدهد که عامل طراحی شهری شامل:زیباییشناختی، کیفیت مبلمان شهری، حس مکان درمسیرپیاده راهها، اثربخشی طبیعت در فضای شهری و حضور یکپارچگی مبلمان شهری مهمترین عوامل در طراحی مبلمان شهری محدوده موردمطالعه میباشند. براین اساس میتوان گفت که تأثیر رنگها در محیط شهری ، وجود فضا های مکث برای استراحت و توقف در محیط، مدرن بودن و جدید بودن مبلمان، زیبا سازی محیط با استفاده از نور مناسب طبیعی و مصنوعی، زیباسازی پیاده راه با استفاده از رنگ های متنوع و آرامشبخش و وجود پیاده راههای بزرگ بهعنوان مهمترین، عوامل مطلوب در طراحی و مناسبسازی مبلمان شهری درمسیرپیاده راه محدوده موردمطالعه شناسایی گردیده است.
Urban furniture is the most commonly used concept of urban equipment. Once these urban furniture components and components are considered, they are, firstly, located in open urban areas and function publicly, and secondly, their presence in urban space does not require the general needs of citizens to provide. The present study aimed to design suitable urban furniture in the pedestrian pathway in Sadeghieh neighborhood. The research method has been applied both in practical and theoretical way. In the theoretical aspect, the main method of research is documentary. In the documentary, a descriptive-analytic combination method and indirect observation (questionnaire) have been used. The obtained data were analyzed by Pearson correlation coefficient as well as factor analysis and their valuation using Likert scale 5 was performed and the reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha method. Fourth factor analysis (socio-economic, physical-space, traffic access, urban design) was identified as the most important factors for the design of urban furniture. The findings show that urban design factor includes: aesthetic, urban furniture quality, sense of location in the roadway, effectiveness Nature in urban space and the presence of urban furniture integrity are the most important factors in the design of urban furniture in the study area. Accordingly, it can be said that the effect of colors in the urban environment, the existence of pauses to rest and stop in the environment, the modernity and novelty of the furniture, the beauty of the environment by using natural and artificial lighting, beautifying the pedestrian with the use of Various and relaxing colors and the existence of large pedestrians have been identified as the most important factors in the design and fitting of urban furniture in the roadway through the study area.
1] آگشته، سعید،1379، جدول؛عنصرممتدشهرداری،مجله شهرداری،2(13)،79-82.
[2] بکری زاده، حکیم؛ عبدالحسینی، امیر؛ الماسی، امیر،1389، تحلیلفضایمبلمانشهریمحدودهمرکزیشهر ایلام، بینالمللی شهرداری تهران.
[3] پاکزاد، جهانشاه،1384، راهنمایطراحیفضاهایشهریدرایران، وزارت مسکن و شهرسازی، معاونت شهرسازی و معماری.
[4] حبیبی، محسن و مقصودی، ملیحه، 1389، مرمت شهری، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
[5] زندیه، مهدی،1395، هویت بخشی به سیما و کالبد شهر قزوین، (طرح تحقیقاتی)، شهرداری قزوین، قزوین.
[6] زنگیآبادی، علی؛ تبریزی، نازنین،1384، تحلیلفضایمبلمانشهریدرمیدانامام، ماهنامه پیام سبز (107)،73-64. فرهنگ ایلام،28 و 29،37-62.
[7] سایت شهرداری تهران به آدرس: http://www.tehran.ir/،تاریخ بازدید:6/7/1396.
[8] قریب، فریدون،1391، شبکهی ارتباطی در طراحی شهری، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
[9] کاشانی جو، خشایار،1389، پیادهراههاازمبانیطراحیتاویژگیهایکارکردی، انتشارات آذرخش.
[10] لینچ، کوین،1381، تئوریشکلشهر، (مترجم: سید حسین بحرینی)، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
[11] مسدود، هاشم، هاشمی، مهران،1389، مروریبرمعیارهایطراحیوساختمبلمانشهری، فصلنامه منظر (7)،72-76.
[12] موره، ژآن پیر،1373، فضایشهری،طراحی،اجرا،مدیریت(مترجم: حسین رضایی)، تهران، اداره کل روابط عمومی و بینالمللی شهرداری تهران.
[13] موره، ژان پیر و دیگران،1373، فضاهای شهری، طراحی، اجرا، مدیریت، حسین رضایی و دیگران، تهران: اداره کل روابط عمومی و بینالملل شهرداری تهران، چاپ اول.
[14] معینی، سید محمدمهدی،1385، افزایش قابلیت پیاده مداری، گامی بهسوی شهری انسانیتر، هنرهای زیبا، شماره 27، صص 16-5.
[15] مرتضوی، صبوحا،1390، بازشناسی پیاده راه بهعنوان بستری برای گذران اوقات فراغت در شهر، ماهنامه منظر، شماره 12، ص 17.
[16] Bow, V, & Buys, L. (2003). Sense of community and place attachment: The natural environment plays a vital role in developing a sense of community. In Social change in the 21st century conference. Centre for Social Change Research, Queensland University of Technology.
[17] Lewicka, M (2011). Place attachment: How far have we come in the last 40 years, Journal of Environmental Psychology, 31, 207e230?
[18] Lynch, K. (1981). A Theory of Good City Form (Cambridge, MA, MIT Press).
[19] Pretty, G. H. Chipuer, H. M. & Bramston, P. (2003). Sense of place amongst adolescents and adults in two rural Australian towns: The discriminating features of place attachment, sense of community and place dependence in relation to place identity. Journal of Environmental Psychology, 23, 273e2.
[20] Specter, D. (1974). URBAN Space New York graphic society. New York.
[21] Littman, T. (2010). “evaluating Transportation Land Use Impacts Considering the Impacts, Benefits and Costs of Different Land Use Development Patterns”, Victoria Transport Policy Institute, British Columbia, Canada.
_||_