ارزیابی رضایتمندی شهروندان از عملکرد زیرگذرها در شهر تهران (مطالعه موردی: پروژه زیرگذر چهارراه ولیعصر شهر تهران)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهریعلی شماعی 1 , افسانه فخری پور محمدی 2 , احمد زنگانه 3 , طاهر پریزادی 4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه: رضایتمندی, عملکرد زیرگذرها, شهروندان, زیرگذر چهارراه ولیعصر,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: شهرداریها بهمنظور ساماندهی ترافیک و زیباسازی فضای شهری اقدام به اجرای پروژههای زیر بنایی شهری میکند. این اقدامات زمانی کارکرد مناسب پیدا خواهد کرد که با فضای بومی نواحی و محلات شهری و نیازهای آنها هماهنگ باشد. در این پژوهش میزان رضایتمندی شهروندان به لحاظ کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی از پروژه زیرگذر چهارراه ولیعصر (تآتر شهر) بررسیشده است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی تحلیلی و پیمایشی است. جامعه نمونه آماری برای بررسی ساکنین 100نفر از شهروندان زیرگذر ولیعصر که از طریق فرمول کوکران بهدستآمده است. برای تجزیهوتحلیل فرضیات، از آزمون T تک نمونهای و برای رتبهبندی عوامل از آزمون فریدمن و برای مقایسه نسبتها ، درصدها و فراوانیها از آزمون خی دو استفادهشده است. یافتهها: بررسیها مشخص میسازد که رضایتمندی شهروندان از ایجاد زیرگذر چهارراه ولیعصر ازلحاظ بعد کالبدی بیشتر است. اما در بقیه ابعاد میانگین بهدستآمده طبق آزمون T تک نمونهای کمتر از میانگین است، بهخصوص در بعد اقتصادی که بین میانگین واقعی و مفروض اختلاف معناداری وجود دارد. طبق آزمون فریدمن در میان ابعاد تأثیرگذار بر رضایتمندی ساکنین بعد کالبدی است و به ترتیب بعد اجتماعی، زیستمحیطی و اقتصادی در رتبههای بعدی قرار دارند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد که میزان رضایتمندی شهروندان از ایجاد زیرگذر ولیعصر متوسط به بالا بوده است.
Introduction and Objective: municipalities to organize traffic and the beautification of urban spaces to urban infrastructure projects. These measures will function properly when the native space areas and urban neighborhoods and their needs match. In this study, the satisfaction of citizens in terms of physical, social, economic and environmental underpass project intersection (City Theater) is studied. Measuring satisfaction based on aspects of physical, economic, social and environmental, and to achieve optimal urban management is of great importance and urgency. Methods: The research method is descriptive - analytical and survey. The sample of 100 citizens community for residents and businesses around Vali underpass through Cochran's formula is obtained. To analyze the assumptions, one sample T-test and Friedman test for ranking factors and for comparison, percentages and frequencies of chi-square test were used. Results: The satisfaction of residents and shopkeepers specifies the creation of Age in terms of the physical underpass residents are satisfied. But in other aspects, according to the average obtained one sample T-test is less than the average, especially in the economic dimension that there was a significant difference between the real and perceived. The impact of satisfaction among residents Friedman test the physical and the social, environmental and economic are next respectively. Conclusion: The results of this study indicate that moderate to high level of satisfaction of citizens from Vali underpass has been created.
ابراهیمزاده، عیسی و شمس الله کاظمی،(1392). سنجش میزان رضایتمندی و تمایل به مشارکت شهروندان در اجرای پروژههای زیر بنایی شهرداری،(مورد : شهرداری زاهدان)، جغرافیا و توسعه، شماره30.
اسدالله، آزاد (1375). رضایت از کار انجمن کتابداران ایران، سال دوم، ص218.
برک پور، ناصر، گوهری پور، حامد و کریمی، مهدی (1389). ارزیابی عملکرد شهرداریها بر پایه سنجش میزان رضایت مردم از خدمات شهری نمونه موردی: مناطق 5 و 15 شهر تهران، فصلنامه مدیریت شهری ، شماره25.
تقوایی، مسعود، بابا نسب، رضا و موسوی، چمران، (1388). تحلیلی بر سنجش عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، موردی منطقه 4 شهر تبریز، مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال اول، شماره دوم.
توکلی نیا، جمیله، رئیسی، حسین، آقایی، پرویز(1394). سنجش میزان کارایی زیرگذرهای شهری در راستای پایداری ، مورد پژوهی: زیرگذر چهار راه ولیعصر تهران، دوره 7، شماره 21، صص22-34.
حبیبی، سید محسن (1379). فضای شهری و حیات مدنی، هنرهای زیبا، شماره 7.
حکمت نیا، حسن و موسوی، میر نجف(1386). سنجش میزان و عوامل مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری، مطالعه موردی : شهر یزد، فصلنامه جغرافیا و توسعه، شماره 9.
رجب صلاحی، حسین ( 1381 ). ساختار حکومت محلی، مدیریت شهری و شهرداری، برنامهریزی و مدیریت شهری، مسائل نظری و چالشهای تجربی، تهران.انتشارات سازمان شهرداریهای و دهیاریهای کشور.
رفعیان، مجتبی و زهرا خدایی، (1388).بررسی شاخصها و معیارهای مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی شهری، فصلنامه راهبرد، سال هجدهم، شماره 53.
رفعیان، مجتبی، علی عسگری و زهرا عسگر زاده (1388). رضایتمندی شهروندان از محیطهای سکونتی شهری، علوم محیطی، سال هفتم، شماره اول.
رفیعیان، مجتبی، عسگری، علی و عسگری زاده، زهرا (1388). سنجش میزان رضایتمندی سکونتی ساکنان محله نواب، پژوهشهای جغرافیای انسانی، شماره 67 ، بهار 1388 ، صص 68 -53.
شیخ محمدی، مجید و تولیت زواره، محمدرضا (1384). مدیریت مشارکت پذیر بر اساس نظام پیشنهادِ انستیتو ایز ایران. تهران.
کریمیان، مریم، بلوچی، عثمان و جوبه، صاحب داد (1392). سنجش میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد-شهرداری، موردی شهر زاهدان، چشمانداز جغرافیایی(مطالعات انسانی)، سال هشتم، شماره 22.
گودرزی، سعید (1388). کاربرد آمار در علوم اجتماعی، انتشارات جامعه شناسان، چاپ اول، تهران، ص 65.
معیدفر، سعید و ذهانی، قربانعلی (1384). بررسی میزان نارضایتی شغلی معلمان و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن؛نمونه موردی، معلمان شهر نیشابور، مجله جامعهشناسی ایران، تهران، دوره ششم، شماره1.
Campbell, A., Converse, P.E., Rodgers, W.L (1976). the Quality of American Life. Russell Sage Foundation, New York.
Garling, T., Friman, M (2002). a psychological approach to the study of residential choice and satisfaction. In: Residential Environments: Choice, Satisfaction, and Behavior. Bergin & Garvey, Westport, Connecticut, London, pp 55-80.
Hourihan, Kevin. (1984). “Context Dependent Models of residential satisfaction”, Environment and Behavior, Vol .16, No.3.
Lee, C.E., Gim, G., Yoo, B (2009). The Effect of Rrelationship Quality on Citizen Satisfaction with Electronic Government Services. The Marketing Management Journal..
Montgomery, H., Johansson, U.S (1988). Life values: their structure and relation to life conditions. Applied Behavioral Economics, Vol 1, Wheat sheaf Boole’s, Brighton, U.K, pp 420-437.
Stureat, Robert D (1987). library Management, (3rt Ed), Littleton, Colorado: Libraries Unlimited.
Van Ryzin, G (2006). Pieces of a puzzle: Linking government performance, citizen satisfaction, and trust, USA.
Van Ryzin, G., et all (2004). Divers and Consequences of Citizen Satisfaction: An Application of the American Customer Satisfaction Index Model to New York City Public Administration Review.