تحلیل وضعیت توسعه شهری دانش پایه در سه کلان شهر ایران با روش تحلیل رابطه ای خاکستری(مطالعه موردی : تهران، مشهد و اصفهان)
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت شهری
معصومه جعفری
1
(دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاداسلامی واحد قزوین)
منوچهر طبیبیان
2
(گروه شهرسازی دانشگاه تهران)
کلید واژه: توسعه, توسعه شهری دانش پایه, شهر دانش, دانش,
چکیده مقاله :
شهرها به عنوان شکل غالب سکونت گاه های انسانی در سراسر جهان در ارتباط مستقیم با انسان می باشند. انسان شهرنشین عصر جدید که جهان را به صورت یکپارچه در قبضه علم و دانش می بیند، از آن تاثیر پذیرفته و بر آن اثر می گذارند. توسعه در عصر جدید امری پیچیده است که رهیافتی به جز توسعه دانش نمی تواند جهت روبه جلو داشته باشد. توسعه شهری دانش پایه امروزه الزام شهرهای مترقی در جهان است. هدف از این پژوهش تحلیل معیارها و شاخص های توسعه شهری دانش پایه در سه کلان شهر تهران، مشهد و اصفهان می باشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی می باشد. چهارمعیار و هفده شاخص از روش تحلیل محتوی کیفی استخراج شد و بعد از غربال گری توسط ده متخصص و اجماع نظری با چهار معیار و ده شاخص تثبیت شد. داده های کمی از هر کلان شهر مستخرج و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل رابطه ای خاکستری استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که کلان شهر ها با توجه به شاخص های توسعه شهری دانش پایه دارای پتانسیل های روبه رشد هستند و کلان شهر تهران جایگاه اول، کلان شهر مشهد در جایگاه دوم و کلان شهر اصفهان در جایگاه سوم قرار دارد.
Introduction and Purpose of the Research: Cities, as the dominant form of human habitation around the world, remain in direct contact with humans. The urban man of the new age, who sees the world as an integral part of science and knowledge, is influenced by it and influences it. Development in the new age is a complex matter that can only have a forward-looking approach. Knowledge-Based urban development is the basis of the development of progressive cities in the world. The purpose of this study is the criteria and indicators of knowledge-based urban development in the three metropolises of Tehran, Mashhad and Isfahan. Research Method: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. Four criteria and seventeen indicators were extracted from the qualitative content analysis method and after screening by ten experts and theoretical consensus with four criteria and ten indicators were established. Quantitative data were extracted from each metropolis and Gray Relational Analysis method was used to analyze the data. Findings: Findings show that metropolises have growing potentials according to the indicators of knowledge-based urban development and if they pay attention to the main criteria of knowledge-based development, they have the necessary capacity for this. Conclusion: Tehran metropolis is in the first place, Mashhad metropolis is in the second place and Isfahan metropolis is in the third place.