طراحی مدل سازگاری کسب و کارهای ورزشی ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشحمید عموریزی 1 , مهدی کهندل 2 , حسین عبدالملکی 3 , سید نعمت خلیفه 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: سازگاری, بازار دیجیتال, کسب و کارهای ورزشی, فناوری اطلاعات ,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش سازگاری کسب و کارهای ورزشی ایران بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردي و از نوع تحقیقات کیفی با روش ناساختاریافته گلیزر بود. جامعه آماري خبرگان مدیریت ورزشی هستند که تخصص علمی، اجرایی یا هر دو را دارند. در پژوهش حاضر نظرات 12 نفر از خبرگان طی مصاحبه نیمه ساختاریافته به روش هدفمند تا رسیدن به حد اشباع نظری جمعآوری گردید. پایایی مصاحبهها با استفاده از روش مطالعه توافق درون موضوعی 73/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی توسط نرم¬افزار مکس کیودا نسخه ۲۰۱۸ استفاده شده است. 57 کد در مرحله کدگذاری باز و 10 محور در کدگذاری محوری بهدست آمد و در نهایت عوامل سازگاری در ارزش پیشنهادی، سازگاری فناوری اطلاعات، سازگاری محرک های محیطی، سازگاری بازار دیجیتال، سازگاری با شرایط بازار و سازگاری پویا بر سازگاری کسب و کارهای ورزشی ایران تاثیر دارد. مدل مطالعه به دلیل یکپارچگی می تواند راهنمای خوبی برای کسب و کارهای ورزشی به منظور شناخت عوامل سازگاری کسب و کارهای آنها باشد تا بتوانند در شرایط پویای موجود مزیت رقابتی بین رقبای خود ایجاد نمایند.
The aim of the research was the compatibility of Iran's sports businesses. The research was applied in terms of purpose and qualitative research with Glazer's unstructured method. The statistical population is sports management experts who have scientific, operational or both expertise. In the present study, the opinions of 12 experts were collected through semi-structured interviews in a targeted manner until reaching theoretical saturation. The reliability of the interviews was obtained using the intra-subject agreement study method of 0.73. For data analysis, the method of continuous comparison was used during three stages of open, central and selective coding by Max Kyuda software version 2018. 57 codes were obtained in the open coding stage and 10 axes were obtained in the axial coding, and finally the compatibility factors in value proposition, information technology compatibility, environmental stimuli compatibility, digital market compatibility, market conditions compatibility and dynamic compatibility on the compatibility of Iranian sports businesses. It has an effect. Due to its integrity, the study model can be a good guide for sports businesses in order to know the compatibility factors of their businesses so that they can create a competitive advantage among their competitors in the current dynamic conditions.
ديلمی عضدی، آرمان؛ حسینی، سید حمید خداداد؛ کردنائیج، اسدالله؛ مشبکی اصفهانی، اصغر (1399). مفهوم پردازی سازگاری الگوی کسب و کار و پیشران های محیطی آن در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ايران. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 19(41)، 13-37
Baden-Fuller, C. & Mangematin, V. (2013) Business models: a challenging agenda. Strategic Organization, 11, 418–427
. Balboni, B., Bortoluzzi, G. (2015). Business Model Adaptation and the Success of New Ventures. Journal of Entrepreneurship Management and Innovation (JEMI), 11(1), 119-140
. Clauss, T. (2017). Measuring business model innovation: conceptualization, scale development, and proof of performance. R&D Management, 47(3), 385-403
. De Zilwa, D. (2006). Organizational culture and values and the adaptation of academic units in Australian universities, Higher Education,54 (4), 557-574
. Hutem, A. (2007). Adaptation or Expiration in Family Firms: Organizational flexibility in emerging economies, Edward Elgar Publishing, Inc
. Johnson, M. (2010). Seizing the white space. Boston: Harvard Business School Publishing. Kamprath. Martin, Van den Broek. Antonius, Eppinger. Elisabeth, Halecker. Bastian, (2014). How to Paint the Canvas? - The Business Model Environment Template”, Proceedings of ISPIM Conferences, Issue 25, p1. Laudien, S. M., Daxböck, B. (2016). Path dependence as a barrier to business model change in manufacturing firms: insights from a multiple-case study. J Bus Econ, 86, 611–645. Laudien, S.M., Pesch, R. (2019). Understanding the influence of digitalization on service firm business model design: a qualitative-empirical analysis. Rev Manag Sci 13, 575–587 Sawhney, M., Wolcott, R.C., & Arroniz, I. (2011). The 12 different ways for companies to innovate. MIT Sloan Management Review, 47(3), 28–34. Voelpel, S.C., Leibold, M., & Tekie, E.B. (2004). The wheel of business model reinvention: how to reshape your business model to leapfrog competitors. Journal of Change Management, 4(3), 259–276.