طراحی مدل معادلات ساختاری سازمان یادگیرنده در وزارت ورزش و جوانان
محورهای موضوعی : علوم ورزشکیوان عرضه 1 , مظفر یکتایار 2 , مژگان خدامرادپور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی ،واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران
کلید واژه: عوامل فردی, سازمان یادگیرنده, عوامل سازمانی, وزارت ورزش و جوانان, عوامل شغلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل معادلات ساختاری سازمان یادگیرنده در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی-توسعه ای، ترکیبی و توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با 14 نفر مصاحبه صورت گرفت. در بخش کمی جامعة آماری شامل کلیة کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان (300 =N) که با استفاده از روش در دسترس و بر اساس جدول مورگان نمونة آماری تعیین شد (169 =n). برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش داده بنیاد و داده های کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها در بخش کیفی شامل عوامل علی، عوامل زمینه ای،عوامل مداخله گر و در نهایت راهبردها و پیامدها شد که در قالب مدل مفهومی ارائه گردید. در بخش کمی نتایج نشان داد مقدار t شرایط علی بر پدیده اصلی 949/2، شرایط زمینه ای بر راهبردها 111/2، شرایط مداخله گر بر راهبردها 3/352، پدیده اصلی بر راهبردها 2/048 و راهبردها بر پیامدها 5/714 بدست آمد که همه رابطه ها تایید شده است. همچنیننتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار می باشد. لذا با توجه به اهمیت سازمان یادگیرنده در عصر حاضر که تحولات و تهدیدات گسترده ای وجود دارد، سازمان یادگیرنده می تواند راهکاری جهت مقابله با این شرایط باشد لذا به مدیران وزارت ورزش و جوانان توصیه می شود که چارچوب مدل پژوهش حاضر را به منظور تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده استفاده نمایند.
The purpose of this study was to design a model of structural equation of learning organization in the Ministry of Sports and youth. The present study is applied-developmental, mixed and descriptive-survey. The statistical population in the qualitative section included experts in the field of sport management who were interviewed using 14 people who purposely selected with snowball method. In the quantitative section of the statistical population, including all experts working in the Ministry of Sports and Youth (N=300), which was determined using the available method based on Morgan table, the statistical sample was determined (n=169). To analyze the qualitative data, the grounded data method and quantitative data were used using structural equation method. Findings in the qualitative part included causal factors, contextual factors, intervening factors and finally strategies and consequences which were presented in the form of a conceptual model. In qualitative part, the results showed that the t value of causal conditions on the main phenomenon was 2/949, background conditions on the strategies were 2/111, intervening conditions on the strategies were 3/352, main phenomenon on the strategies was 2/048 and strategies on the consequences were 5/714, all relationships were confirmed. The results also showed that the research model has a good fit. Therefore, considering the importance of learning organization in the present era that there are extensive changes and threats, learning organization can be a strategy to deal with these conditions. So, managers of the Ministry of Sport and Youth are advised to use the framework of the present study model in order to transform the organization into a learning organization.
_||_