ارائه مدل بازاریابی الکترونیکی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشمصطفی فلاحی 1 , مهدی کهندل 2 , سید نعمت خلیفه 3 , مهوش نوربخش 4
1 - دانشجودکتری مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - دانشیار مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استاد گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران
کلید واژه: ایران, ورزش, صنعت, تولیدی, بازاریابی الکترونیکی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل بازاریابی الکترونیکی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران میباشد. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی- کمی) و از نوع معادلات ساختاری، براساس زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ جمع آوری اطلاعات میدانی می باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگانی هستند که در زمینه بازاریابی ورزشی تخصص دارند و دارای سابقه مدیریت در شرکت های تولیدی لوازم ورزشی می باشند. همچنین در بخش کمی شامل همه مدیران شرکت های تولیدکنندۀ لوازم ورزشی ایران بنا بر آمار اعلام شده از طریق سایت رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور 255 نفر (236 نفر مرد و 19 نفر زن) می باشند. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری به روش کل شمار انتخاب شد و با این تفاوت که تنها تعداد 238 پرسشنامه سالم از طرف مدیران عودت داده شد و تعداد نهایی نمونه آماری 238 نفر (223 نفر مرد و 15 نفر زن) می باشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند بود که نتایج برگرفته از این مصاحبه در قالب یک پرسشنامه با 4 عامل اصلی طراحی شد. برای روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی)، برای پایایی از آلفای کرونباخ و استفاده شد. نتایج مدل نهایی را در 4 عامل فنآوری، ترویج، امکان سفارش آنلاین و پاسخ به سوالات مشتریان مورد تایید قرار داد. لذا پیشنهاد می شود مدیران در شرکت های تولیدی خود از فناوری استفاده کنند تا شرکت به روزرسانی شود و در بازاریابی الکترونیکی شرایطی را فراهم نمایند که هر چه بهتر از این فضا جهت ترویج بهتر استفاده نمایند. همچنین زمینه برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان در خصوص پاسخگویی و برخورد مناسب با مشتریان پیش بینی شود و جهت دریافت سفارشات، یک دوره جهت آشنایی کارکنان جهت دریافت سفارشات برگزار کنند.
The purpose of this study is to present an electronic marketing model in the production sector of Iran's sports industry. The method of the present research is mixed (qualitative-quantitative) and structural equations, based on the present time, in terms of applied purpose and in terms of collecting field information. The statistical community in the quality sector includes experts who specialize in sports marketing and have a history of management in sports equipment manufacturing companies. Also, in a small part, including all the managers of companies producing sports equipment in Iran, according to the statistics announced through the official website of the Ministry of Industry, Mines and Trade, there are 255 people (236 men and 19 women). Due to the limited statistical population, the statistical sample was selected by the total number method, with the difference that only 238 healthy questionnaires were returned by the managers and the final number of the statistical sample is 238 people (223 males and 15 females). The data collection tool was a semi-structured interview in the qualitative part of the interview. The results of this interview were designed in the form of a questionnaire with 4 main factors. For construct validity (exploratory and confirmatory factor analysis), Cronbach's alpha was used for reliability. The results of the final model were approved in 4 factors: technology, promotion, possibility of ordering online and answering customers' questions. Therefore, it is suggested that managers in their manufacturing companies use technology to update the company and provide conditions in e-marketing to make better use of this space to better promote. Also, the field of holding training courses for employees on responding and dealing appropriately with customers should be foreseen, and in order to receive orders, hold a course to familiarize employees to receive orders.
_||_