اولویت بندی استراتژی های اقتصادی کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی با استفاده از روش ادغام -TOPSIS AHp
محورهای موضوعی : علوم ورزشسرگل علیزاده 1 , زهرا نوبخت رمضانی 2 , نیما ماجدی 3
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، قزوین، ایران،
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، قزوین، ایران،
3 - استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: اقتصاد, کسبوکار, واژههای کلیدی:استراتژی, استراتژی ادغام,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف بررسی شناسایی و اولویتبندی استراتژیهای اقتصادی کسبو کارهای کوچک و متوسط ورزشی با استفاده از روش ادغام AHP-TOPSIS طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی بود که به صورت میدانی اجرا گردید. به منظور شناسایی استراتژیهای اقتصادی کسبو کارهای کوچک و متوسط ورزشی، از روش دلفی تا اشباع نظری و شناسایی خبرگان با شیوه گلوله برفی استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش AHP و تاپسیس با استفاده از نرمافزارهای SUPER DECISION و نرمافزار تاپسیس استفاده گردید. با توجه به نتایج تحقیق مشخص گردید که استراتژی ادغام با دیگر شرکتها، استراتژی یکپارچگی عمودی به بالا و استراتژی تنوع ناهمگن مهمترین استراتژیهای مشخص شدن کسبو کارهای کوچک و متوسط ورزشی میباشد. بنابراین کسبو کارها در ورزش به واسطه توسعه و بهبود قابلیتهای خود نیاز است تا با دیگر شرکتها و کسبو کارها در جهت ایجاد ساختار قویتر ادغام داشته باشند.
This study aimed to identify and prioritize economic strategies of small and medium sports businesses using AHP-TOPSIS integration method. The method of the present study was descriptive- survey and it was applied research which conducted as fieldwork. In order to identify the economic strategies of small and medium sports businesses, the theoretical saturation method and identifying the experts with the snowball method were used to identify the strategies. In order to analyze the research data, AHP and TOPSIS methods were used using SUPER DECISION software and TOPSIS software. According to the research results, it was found that the strategy of merging with other companies, the strategy of vertical integration upwards and the strategy of heterogeneous diversity are the most important strategies for identifying small and medium-sized sports businesses. Therefore, businesses in sports need to integrate with other companies and businesses in order to create a stronger structure by developing and improving their capabilities.
_||_