شناسایی ﻋﻮاﻣﻞ رفتاری ﻣﻮﺛﺮ بر افزایش مشارکت دانشجویان در فعالیتهای ورزشی تفریحی دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : علوم ورزش
هادی عبداللهی فر
1
(دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
علی محمد صفانیا
2
(استاد مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
مهدی نمازی زاده
3
(گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران)
شیوا آزادفدا
4
(استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, مشارکت ورزشی, عوامل رفتاری, فعالیتهای ورزشی تفریحی,
چکیده مقاله :
یافتن راهکارهای مناسب برای جلب مشارکت دانشجویان در ورزشهای تفریحی دانشگاه و تأمین سلامتی آنان، مستلزم شناخت عوامل مؤثر در این زمینه است. ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ حاضر شناسایی ﻋﻮاﻣﻞ رفتاری ﻣﻮﺛﺮ بر افزایش مشارکت دانشجویان در ورزشهای تفریحی دانشگاه ﺑﻮد. این پژوهش جهتگیری کاربردی دارد و از نظر ماهیت دادهها، تحقیق آمیخته است که در بخش کیفی، هدف این پژوهش اکتشافی و در بخش کمی، استراتژی آن پیمایشی میباشد. جامعه آماری بخش کیفی، مدیران و اعضای هیئتعلمی مرتبط با موضوع تحقیق بودند که 22 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند سهمیهای انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی، مدیران تربیتبدنی واحدهای دانشگاه آزاد به تعداد 381 نفر بودند که با توجه به شرط حجم نمونه قابلکفایت جهت تحلیل عاملی، 200 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. شیوه گردآوری دادهها در ﻣﺮﺣﻠﺔ ﻛﻴﻔﻰ، کتابخانهای و ﻣﺼﺎﺣﺒﺔ نیمهساختاریافته تا حد رسیدن به اشباع نظری، و در مرحله کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن توسط خبرگان تأیید گردید. جهت تحلیل کیفی متغیرهای پژوهش از روش دلفی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، نیکویی برازش، فریدمن و آلفای کرونباخ، در نرم-افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل رفتاری ﻣﻮﺛﺮ بر افزایش مشارکت دانشجویان در ورزش-های تفریحی دانشگاه به ترتیب اولویت شامل سه مؤلفهی ساختاری ، تعاملی (بین فردی) و فردی میباشند. این نتایج می-تواند به مسئولان در تدوین راهبردها و سیاستهای ورزش تفریحی دانشگاه، کمک نماید.
Finding the appropriate solutions for attracting students in active participating in recreational sports and to ensure their health needs a good command in knowing the effective factors in this regard. The purpose of this study was to investigate the behavioral factors involved in increasing students’ participation in recreational sport activities at the university. This research has an applied orientation and is a mixed research in which is exploratory from qualitative point of view and is a survey research from quantitative view point.The statistical population of the qualitative section consisted of managers and faculty members related to the research subject, 22 of whom were selected by purposive quota sampling method. The statistical population of the quantitative section was the educational managers of the Azad University units including 381 persons. According to the condition of sufficient sample size for factor analysis, 200 were selected by stratified random sampling. Data collection method is the quantitative section, Libraries and semi – structured interviewed based on saturation in data collection, and at the quantitative stage a researcher-made questionnaire whose face validity was performed to confirm the questionnaire by experts. Delphi method was used for qualitative analysis of research variables and factorial analysis and confirmatory factorial analysis then the goodness of fit indices and Freedman was used in SPSS and LISREL soft wares. The results revealed that behavioral factors influencing students' participation in university leisure activities can be classified into three structural, interactive (interpersonal) and individual components. These results can help the officials formulate sports university strategies and policies.
sedentary behavior in university students: A qualitative study using focus group
discussions, BMC Public Health, 15(201), 1-9.
_||_