شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر توسعه هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران و ارائه مدل
محورهای موضوعی : علوم ورزش
محمد امین فرخ نیا
1
,
سید جعفر موسوی
2
*
,
نصراله محمدی
3
1 - دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
2 - گروه تربیت و علوم ورزشی، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی،قائم شهر، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: معادلات ساختاری, صنعت ورزش, لیگ برتر فوتبال, هواداری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر توسعه هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران و ارائه مدل بود. روش تحقیق، آمیخته کیفی- کمی با رویکرد اکتشافی و جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و در بخش کمی شامل تماشاگران حاضر در ورزشگاه های لیگ برتر در فصل 98-99 بودند. نمونه آماری در بخش کیفی شامل تعداد 15 نفر از خبرگان ، اساتید مدیریت ورزشی ،مربیان ،داوران و مسئولین فدراسیون فوتبال بود و تعداد 400 نفر در بخش کمی نمونه آماری را به روش سهل در دسترس تشکیل دادند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان بود که به روش گلوله برفی تا اشباع نظری ادامه یافت و نتایج برگرفته از این مصاحبه در غالب یک پرسشنامه با 13 عامل اصلی در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت..در این پژوهش برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) و مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزارهای اس.پی.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. شاخص برازش مدل 65/0 GOF=گزارش شد و نتایج پژوهش مدل نهایی را در 13 عامل مورد تایید قرار داد. از این عوامل به ترتیب تعامل پرسنل و هوادار، کانال توزیع، مدیریت هوادار، روابط عمومی، برنامه جذب، کیفیت و فرآیند، ترویج، محصول، قدرت بازار، مکان و تسهیلات، مشوق ها، اجرای قانون و قیمت گذاری آرای بیشترین تا کمترین تاثیر را بر توسعه هواداری در لیگ برتر فوتبال ایران بدست آوردند. که لازم است سرمایه گذاری و توجه به این زمینه ها صورت بگیرد.
The aim of this study was to identify and prioritize the effective factors of fan development in the Iranian Football Premier League and to present a model. The research method was a qualitative-quantitative mix with the exploratory approach and the statistical community included experts in the qualitative section and spectators in the Premier League stadiums in the 98-99 season. 15 people in the qualitative section and 400 people in the quantitative section formed the statistical sample by the accessible method. The data collection tool in the qualitative part of the interview was semi-structured and the results of this interview were used in the form of a questionnaire with 13 main factors in the quantitative part. In this study, SPS software version 23 and PLS version 2 were used for content validity from the point of view of experts and structural validity (exploratory and confirmatory factor analysis) and modeling of structural-equations. Model fit index was reported to be 0.65 GOF = and the research results confirmed the final model in 13 factors. These factors are the interaction of staff and fans, distribution channel, fan management, public relations, recruitment program, quality and process, promotion, product, market power, location and facilities, incentives, law enforcement and pricing vote the most to the least impact. They have the support of developing fans in the Iranian Football Premier League. It is necessary to invest and pay attention to these areas.
آرازشی، ن. (1395). طراحی الگوی جامع کیفیت خدمات رویدادهای ورزشی،رساله دکتری رشته مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
- المیری ،م. (1394). بررسی عوامل موثر بر حضور تماشاگران شهر تهران دراستادیوم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان،
- المیری، م.؛ نادریان جهرمی، م.؛ حسینی، م. س.؛ نصر اصفهانی، ع.؛ رحیمی، م. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران فوتبال در ورزشگاه ها، مدیریت ورزشی، شمارة 3، صص: 73- 61.
- الهی، ع.؛ فتحی ،ف.(1398). انگیزه های حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، میزان و حضور مجدد، فصلنامه مدیریت و توسعۀ ورزش، شماره 4، پیاپی 20 ، صص:64-51
- جابری، ا. ؛ نادریان جهرمی، م.؛ مظلومی سوینی، ف.(1392). نقش کیفیت خدمات ورزشگاه ها در جذب و حفظ تماشاگران فوتبال. فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی شماره پنجم، سال دوم، صص: 43- 25.
- جابری،ا. (1391). عوامل مرتبط با توسعه وفاداری هواداران به برند تیم های لیگ برتر فوتبال (ارایه مدلی برای توسعه برند تیمی)، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی،دانشگاه اصفهان.
- حبیبی، آ. (1391). آموزش عملی نرم افزار LISREL ، مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی [بر روی خط].
- حسن زاده، محمد (1384). بازاریابی ورزشی. تهران: انتشارات پرسمان. چاپ اول.
- خبیری ، م. (1383). مقایسه وضعیت باشگاه های لیگ حرفه ای فوتبال با معیارهای فیفا و باشگاه های منتخب از کشورهای کره جنوبی، ژاپن، امارات و ترکیه. طرح پژوهشی پژوهشکده تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
- دنکوب کرپی ف.،اصفهانی نیا، ا.، بای،ا.،اصغرپور،ح. (1398). اثر ارزش های درک شده از رویداد و تصویر از رویداد بر تمایل به بازگشت تماشاگران مسابقات اسبدوانی گنبدکاووس،فصلنامه مدیریت و توسعۀ ورزش، شماره 2، پیاپی 8، صص113-97.
- زهره وندیان،ک.؛ خسروی زاده،ا.،هنری،ح.، محمودی،ا. (1398). طراحی مدل تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال و کیفیت خدمات با تأکید بر کیفیت زیباشناختی، مدیریت ورزشی _ پاییز 1398 دورة 11 ، شمارة 3 ص : 444 – 429.
- ظفریان، ک. (1394). بررسی و اولویت بندی عوامل انگیزشی هواداران تیم فوتبال باشگاه ذوب آهن اصفهان.
- علی محمدی، ح.؛ تند نویس، ف.؛ هادوی، ف.(1392). مقایسه عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران ورزشی لیگ های برتر فوتبال، بسکتبال و والیبال ایران. دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. سال سوم (یازده پیاپی)، شماره 5 (21 پیاپی)، ص: 112- 99.
- عمادی، م.؛ ناصح، م.(1393). تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت و حضور تماشاگران در ورزشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران، دوفصلنامه مدیریت و توسعۀ ورزش، ش 2 (پیاپی 5)، ص 75- 63.
- فریدونی،م.؛ کلاته سیفری ، م.(1398). ارائه مدلی از تاثیر تجربه و آگاهی از برند بر عشق به برند و قصد مشتریان، فصلنامه مدیریت و توسعۀ ورزش، شماره 2، پیاپی 18 ، صص،204-191
- منظمی، ا. ح.؛ نظریان مادوانی، ع.؛ نقیپور گیوی، ب. (1398). طراحی مدل معادلات ساختاری هویت منطقه ای و هویت ملی در هواداران تیم های ملی والیبال ایران ، مدیریت ورزشی _پاییز1398دورة 11 ،شمارة3ص:609–597 /96
- هومن، ح. ع. (1384). استنباط آماری در پژوهش رفتاری. تهران: سمت.
_||_