تبیین مدل ساختاری-تفسیری توسعه گردشگری ورزشی در ایران
محورهای موضوعی :
علوم ورزش
زهرا کیوانی هفشجانی
1
,
علی محمد صفانیا
2
,
محمد پورکیانی
3
,
محسن باقریان فرح آبادی
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد مدیریت ورزشی ،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1400/04/16
تاریخ پذیرش : 1400/04/16
تاریخ انتشار : 1399/11/01
کلید واژه:
ایران,
واژه های کلیدی: توسعه گردشگری,
گردشگری ورزشی,
مدل سازی ساختاری _تفسیری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، شناخت در مورد مدل ساختاری -تفسیری توسعهی گردشگری ورزشی ایران بوده است. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ هدف، ﮐﺎرﺑﺮدی و با رویکرد آمیخته، که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق در دو سطح کمّی و کیفی بود، جامعه کیفی 15 نفر شامل خبرگان گردشگری و گردشگری ورزشی و مدیریت ورزشی و جامعه کمّی 30000نفر شامل مدیران دفاتر مسافرتی، مربیان و داوران و دست اندرکاران برگزاری مسابقات، تماشاچیان رویداد ورزشی، بازیکنان تیم ها و مدیران ارشد و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد که افراد به صورت تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این مطالعه، با مرور اسناد و مدارک و مصاحبه از خبرگان، عوامل گردشگری ورزشی ایران شناسایی و سپس روابط بین این عوامل با استفاده از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری تعیین شد. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه و پرسشنامه که به منظور جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه استفاده شد. با توجه به نتایج، 7 عامل به عنوان مهم ترین عوامل شناسایی گردید. عامل تقویت زیرساختی و مطلوبیت از اساسی ترین عوامل می باشد و در مدل ساختاری- تفسیری ابتدا روابط بین عوامل تعیین شد و با استفاده از تحلیل میک-مک میزان اثرپذیری و اثرگذاری عوامل تعیین شد، که عوامل دولتی و قانونی با قدرت نفوذ6 بالاترین تأثیر را بر دیگر عوامل دارند. نتایج این پژوهش برنامه ریزان را کمک می کند، بتوانند، تصمیمات هوشمندانه تری اتخاذ و مسیر مناسب تری را جهت توسعه این صنعت، انتخاب نمایند
چکیده انگلیسی:
The purpose of the present study was to understand the interpretive-structural model of the development of Iranian sport tourism. this is an application In terms of purpose With a mixed approach, that was done as a survey.The statistical population of this research was consist of both quantitative and qualitative levels. The qualitative population (N = 15) consisted of experts in tourism and sport tourism and sport management and the quantitative population (N = 30,000). The coaches and referees, the senior players and managers of the tournament, players and spectators were determined Using the Morgan table, that subjects were randomly selected as statistical sample. In this study, with Browse Documents and interviews with experts, the factors of Iranian sport tourism are identified. Then, the relationships between factors were determined of Interpretive Structural Modeling. The instrument for data collection was two questionnaires. According to the results, 7 factors were identified as the most important factors. The factors of Infrastructure and utility are the one of the most important factors. In the interpretive structural model, the relationships between factors were determined first, and the effect of factors and effectiveness on factors were determined using Mic-Mac analysis.That government and legal factors with the power of influence have 6 highest effects on other factors.The results of this study help planners , To be able to make smarter decisions and choose the right path for the development of this industry.
منابع و مأخذ:
ابراهیم زاده پزشکی، ر. جلیلیان، ن. میرفخرالدینی، ح. (1393). ارائه ی مدلی برای کنترل و کاهش آسیب های ناشی از وقوع زلزله با رویکرد مدل یابی ساختاری-تفسیری. دو فصلنامه علمی و پژوهشی مدیریت بحران. دوره3. شماره پنجم.
آذر، ع. تیزرو، ع. مقبل با عرض، ع. انواری رستمی، ع.(1389). طراحی مدل چابکی زنجیره تأمین؛ رویکرد مدل سازی تفسیری – ساختاری. پژوهشهای مدیریت در ایران. دوره 14. شماره 4.
ﺑﺎﻗﺮی، ی. ﺷﺮﻳﻌﺘﻲ ﻓﻴﺾ آبادی، م. نظریان، ﻋ. (1395) . ﻣﺪﻟﺴﺎزی ﻧﺮم(ﻣﺆﻟﻔﻪ ISM) دیپلماسی ورزش. نشریه مدیریت ورزشی. دورة 8. ﺷﻤﺎرة5. صص 821 -797.
پاشایی، س. عسکریان، ف. روزافزون، ع.(1398). بررسی نقش میانجیگری عوامل نهادی در تأثیر عوامل اجتماعی، اقتصادی، محیطی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ماکو. فصلنامه علمی مطالعاتمدیریتگردشگری. دورة چهاردهم. شماره45. صص80-57.
ﺗﻘﻮیﻓﺮد، م. اﺳﺪﯾﺎن اردﮐﺎﻧﯽ، ﻓ . (1395). اراﺋﻪ ﻣﺪل ﺗﻮﺳﻌﻪی ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﻣﺪلﺳﺎزی ﺳﺎﺧﺘﺎری-ﺗﻔﺴﯿﺮی. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی، ﺳﺎل ﯾﺎزدﻫﻢ، ﺷﻤﺎره33. ص:19-39.
جاوید، م. الماسی، ح. نقی پور، ب. (1394). گردشگری ورزشی و اثرات اقتصادی آن بر جوامع میزبان . پژوهشگاه علوم انسانی و - طالعات فرهنگی. پرتال جامع علوم انسانی. مطالعات مدیریت ورزشی. دوره7. شماره 32. صص 42-23.
خطیب زاده، م. (1392). ارتباط کیفیت خدمات به گردشگران و میزان بازگشت و وفاداری مجدد از دید گردشگران ورزشی. مجله مدیریت ورزشی. پرتال جامع علوم انسانی. نشریه ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ورزﺷﻲ. دوره 5. شمارة 17.
ذبیحی، ا. (1395). طراحی مدل بازاریابی گردشگری ورزشی استان مازندران. رساله دکتری رشته تربیت بدنی. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه مازندران.
رنجبر، س.(1395). تدوین برنامه راهبردی توسعه صنعت گردشگری ورزشی سبزوار. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه حکیم سبزواری. ص:35و36.
رحیمی، م.علی دوست قهفرخی، ا. جلالی فراهانی، م. جعفری، ح. (1395). ارائة مدل توسعة گردشگری ورزشی در رویدادهای بین المللی ورزشی ایران در رشتة والیبال. نشریه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. دورة 4. شمارة 1. صص 47-35.
ﺳﻌﻴﺪی، ع. ﺑﻬﺸﺘﻲ، م. رﺿﻮاﻧﻲ، ر. (1391). ﻣﻮاﻧﻊ اﺳﺎﺳﻲ سیاست ﮔﺬاری ﮔﺮدﺷﮕﺮی از ﻧﻈﺮ ﻧﺨﺒﮕﺎن. ﻣﺠﻠﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ی رﻳﺰی و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮدﺷﮕﺮی. ﺳﺎل 1. ﺷﻤﺎره 2. ص56 - 33.
سرور، ر. اکبری، م. درویش، ب. (1396). طراحی مدل توسعه گردشگری غذا با رویکرد مدل سازی ساختاری- تفسیری. فصلنامه علمی- پژوهشی و بین المللی انجمن جغرافیای ایران. دوره15. شماره53. ص 90-74.
شوشی نسب، پ. (1391). تدوین برنامه راهبری توسعه صنعت گردشگری ورزشی کشور. رساله دکتری. دانشگاه خوارزمی، تهران.
قزلسفلو، ح. سفیری کلاته، م. قربانزاده زعفرانی، ق. چورلی، ع.(1394). " بررسی چالش های جذب گردشگر ورزشی در جشنواره بازی های بومی و سنتی استان گلستان (مطالعه موردی: مسابقات اسبدوانی و کشتی گورش). نشریه پژوهش نامه مدیریت ورزش و رفتار حرکتی. سال یازدهم. شماره بیست ودوم. ص218-211.
لطفی یامچی، خ. فرزان، ف. خدادادی، م.(1396). تحلیل عوامل محرک و بازدارندة گردشگری ورزشی(مورد مطالعه: پیست اسکی سهند تبریز و پیام مرند). فصلنامة علمی پژوهشی گردشگری و توسعه. سال ششم. شمارة چهارم. صص18-1.
Faizollahi, GH A .Shojaie esfahani E.(2014). Factors influencing the development of sport tourism using SWOT . Geographical Journal of Tourism Space. Vol: 3. P: 25 -38.
Kim, W. Jun, H . Walker, M. Drane, D. (2015). Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation: Tourism Management. Vol: 48. P: 21-32.
Kiani ,M. Nazari ,L. Shahbazpour Kiani, L.(2019). Sport Tourism and Sustainable Local Development for Host Cities for Sporting Events. American Journal of Sports Science. Vol. 7, No. 1, pp. 7-10.
Roy, S. Misra, S. (2016). Interpretive Structural Modelling (ISM) of travel and tourism enablers. Science Arena Publications Specialty Journal of Psychology and Management. Available online at www.sciarena.com. Vol: 2. No: 2. P:32-45.
Taleghani, GH R . Ghafari, A. (2014). Providing a management model for the development of sports Tourism. The 3rd International Geography Symposium-GEOMED. vol: 120. No:2. P: 289-298.
Wickramaratn, V. Kumari, P. (2016). The Impact of Sports Tourism on Small Scale Business Development in Sri Lanka: International Cricket Match. International Journal of Research in Humanities and Social Studies. Vol: 3. P: 33-38.
Ziakas, V. Trendafilova, S. (2018). Event Planning and Leveraging for Sport Tourism Development: The Case of a Rural Motorcycle Event.Case. Studies in Sport Management, 7 (1). pp. 16-11.
_||_