طراحی مدل توسعهیافتگی آموزش ورزش در مدارس ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشمعصومه محمدبیگی 1 , شهاب بهرامی 2 , حسین عیدی 3 , کورش ویسی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیارگروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
کلید واژه: توسعهیافتگی, مالی, امکانات, معلم ورزش, کانون ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل توسعهیافتگی آموزش ورزش در مدارس استان کرمانشاه می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش، اساتید برجستة حوزة مدیریت ورزشی متخصص در حوزة ورزش مدارس و همچنین مدیران اداره تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بودند که این افراد، به صورت هدفمند(از نوع معیاری) برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند (17 مصاحبه با 17 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه (22 گویه و در قالب سه راهکار آموزشی، راهکار فردی و راهکار سازمانی) در بین معلمان ورزش استان کرمانشاه توزیع گردید. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع داده ها (طبیعی و یا غیرطبیعی بودن) استفاده شد و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه گیری و مدل ساختاری از نرم افزارهای SPSS نسخة 24، Smart PLS نسخة 2.0 و نرم افزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج نشان داد که 27 کد مفهومی و 5 مقولة اصلی، از مهم ترین شاخصهای توسعهیافتگی آموزش ورزش در مدارس استان کرمانشاه می باشد. همچنین مشخص گردید که به ترتیب شاخص های معلم ورزش، کانون های ورزشی، قهرمانی، مالی و امکانات ورزشی از شاخص های توسعه یافتگی آموزش ورزش در مدارس استان کرمانشاه می باشد. بنابراین توجه به انتخاب معلمان شایسته، جزء مهم ترین برنامه ها و سیاست های متولیان ورزش دانش آموزی می تواند باشد.
The aim of this study was to design a developmental model for sports education in Iranian schools. Current study in terms of purpose is Practical and in terms of Data collection method was Descriptive survey. In the first part (qualitative) for conducting the field interview, the statistical population of the study were prominent professors in the field of sports management specializing in school sports, as well as managers of the Ministry of Education's Physical Education Organization. Qualitative interviews were selected on the research topic (17 interviews with 17 individuals and continued until theoretical saturation). In the second part (quantitative), after collecting information from qualitative research, a questionnaire was constructed and this questionnaire (22 items in the form of three educational strategies, individual strategy and organizational strategy) was distributed among sports teachers in Kermanshah province. Use elongation and skew indices to check the distribution of data (natural or abnormal) and to investigate and answer the research questions and draw and compile a measurement model and a structural model of SPSS software version 24, Smart PLS Version 2.0 and Max QDA Pro software were used. The results showed that 27 conceptual codes and 5 main categories are the most important indicators of the development of sports education in Kermanshah Province. It was also found that the indicators of sports teacher, sports centers, championship, financial and sports facilities are indicators of the development of sports education in Iranian schools, respectively. Therefore, paying attention to selecting qualified teachers can be one of the most important programs and policies of student sports authorities.
_||_