بررسی نقش شبکههای اجتماعی بر تصویر و هویت تیم در باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشرحیم نجفی ینگجه 1 , احسان تقوی رفسنجانی 2 , فاضل جنامی 3 , عباس سیف اللهی 4
1 - دانشگاه تبریز
2 - دکتری مدیریت ورزشی
3 - دانشگاه اهواز
4 - دانشگاه تهران
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, تصویر تیم, هویت تیم, باشگاههای منتخب, لیگ برتر فوتبال,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش شبکههای اجتماعی بر تصویر و هویت تیم در باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران بود. روش انجام تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی است و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه هواداران بالای 18 سال تیمهای پرسپولیس، استقلال، سپاهان، فولاد و تراکتور در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 1399-1400 بود و روش نمونهگیری به صورت خوشهای تصادفی بود که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که شامل مؤلفههای شبکههای اجتماعی، پرسشنامه تصویر تیم و پرسشنامه هویت تیمی بود که روایی پرسشنامهها به تأیید 12 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/86 به دست آمد. روشهای آماری تحقیق با استفاده از آزمونهای میانگین، درصد فراوانی، آزمون کولموگروف - اسمیرنوف و مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Lisrel نسخه 8/8 و Spss نسخه 25 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که شبکههای اجتماعی نقش مثبتی بر تصویر و هویت تیم در باشگاههای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران دارد، بنابراین مدیران باشگاههای ورزشی کشور با دیدگاهی بلند مدت و با استفاده از الگوهای مدیریت راهبردی در حوزه بازاریابی تصویر و هویت تیمی، تداعیها و تصاویر مثبت و جذابی را برای هواداران در طراحی الگوهای هویت برند خود مد نظر قرار دهند.
The purpose of this study was to investigate the role of social networks on the image and identity of the team in selected clubs of the Iranian Football Premier League. The research method was descriptive-correlational and it was applied research in terms of purpose and data collection was done in the field. The statistical population of the present study was all fans over 18 years old of Persepolis, Esteghlal, Sepahan, Foolad, and Tractor teams in the Iranian Football Premier League in the 2020-2021 season. Using the random cluster sampling method 384 people were selected as a statistical sample using the Morgan table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that included the components of social networks, a team image questionnaire, and a team identity questionnaire. The validity of these questionnaires was confirmed by 12 professors of sports management and its reliability was 0.86 using Cronbach's alpha test. The statistical methods of the research were performed using mean, frequency percentage, Kolmogorov-Smirnov test and structural equation modeling with the help of Lisrel software version 8.8 and Spss version 25. The results showed that social networks positively affect the image and identity of the team in the selected clubs of the Iranian Football Premier League. Therefore, the managers of sports clubs in the country should consider positive and attractive associations and images for fans in designing their brand identity patterns, and this is possible with a long-term perspective and using strategic management patterns in the field of image marketing and team identity.