تاثیر بازخورد عملکرد بر پیوندکاری با نقش میانجی توانمند سازی روان شناختی و سرمایه اجتماعی در وزارت ورزش و جوانان
محورهای موضوعی :
علوم ورزش
سجاد بیرامی
1
,
علی محمد صفانیا
2
,
اکبر آفرینش
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،تهران،ایران
2 - استادگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیاردانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1398/11/07
تاریخ پذیرش : 1399/05/10
تاریخ انتشار : 1399/09/01
کلید واژه:
سرمایه اجتماعی,
وزارت ورزش و جوانان,
توانمندسازی روانشناختی,
بازخورد عملکرد,
پیوندکاری,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه بررسی تأثیر بازخورد عملکرد بر پیوندکاری با نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و سرمایه اجتماعی در وزارت ورزش و جوانان بود. تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و به لحاظ راهبردی کمی و به حیث مسیر اجرا همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان وزارت ورزش و جوانان تشکیل داد. در این پژوهش یا استفاده از جدول مورگان تعداد ۲۶۹ نفر با استفاده از روش طبقهای انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه پیوندکاری شاوفلی و باکر(2003)؛ پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر(1995) و پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال(1998)استفاده شد. بر اساس هدف پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار Smart PLS نسخه 6/2/3 استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که بازخورد عملکرد با پیوندکاری، توانمندسازی روانشناختی و سرمایه اجتماعی ارتباط علی مثبت و معنی داری دارد. نتایج به دست امده از آزمون سوبل نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی و سرمایه اجتماعی را مورد تأئید قرار داد. همچنین نتایج به دست آمده از آزمون VAFتوانمندسازی روانشناختی به میزان ۲۸/0 و سرمایه اجتماعی به میزان ۳۴/0 نقش میانجی در تأثیر بازخورد عملکرد بر پیوندکاری را ایفا میکنند. آنچه از نتایج پژوهش به دست میآید این است که پیوندکاری تابعی از بازخورد عملکرد، و توانمندسازی و سرمایه اجتماعی کارکنان وزارت ورزش و جوانان است. بنابراین نتیجه مدیران وزارت ورزش و جوانان میتوانند با ارائه بازخورد عملکرد مؤثر به کارکنان خود به سازمان در تقویت پیوندکاری اثرگذار باشند.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was to investigate the effect of performance feedback on work engagement with the mediating role of psychological empowerment and social capital in the Ministry of Sport and Youth Affairs. Regarding the research purpose, this research considered applied and from strategic point of view was quantitative and was a correlation research. The statistical population of this study was staff of Ministry of Sport and Youth. In this study, by using Morgan table, 269 subjects were selected by stratified method. The research instruments were the Schaufeli and Baker (2003) bonding questionnaire; the Spritzer Psychological Empowerment Questionnaire (1995) and the Nahapit&Gucal Social Capital Questionnaire (1998). According to the purpose of the research, partial least squares method was used by Smart PLS software version 6/2/3. The findings of the study indicated that performance feedback was positively and significantly correlated with bonding, psychological empowerment, and social capital. The results of the Sobel test confirmed the mediating role of psychological empowerment and social capital. Also, the results of the VAF test of psychological empowerment at 0/28 and social capital at 0/34 play a mediating role in influencing performance feedback on bonding. What is obtained from the results of this research is that work engagement is correlated with performance feedback, empowerment and social capital of the Ministry of Sport and Youth staff. Therefore, the results of the Ministry of Youth and Sports executives can be effective in enhancing bonding by providing effective performance feedback to their staff.
منابع و مأخذ:
احمدی، ص.؛ زردشتیان، ش.(1398). تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر بهبود عملکردشغلی با تأکید بر نقش میانجی توانمندسازی کارکنان در ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه. فصلنامه علمی مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی.۶(۳۴): 70-60
حسنزاده پ.؛ محمدصادق، ب؛ خداشهری، ر.(1397). تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان: بررسی نقش میانجی بهزیستی ذهنی. مدیریت سرمایه اجتماعی. ۵(۱): 134-111
حسنی، م.؛ فتحی، ص؛ حسینپور، ع؛ قاسمزاده،ا.(1394). نقش توانمندسازی روانشناختی بر بهبود عملکرد شغلی و احساس پاسخگویی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه. دوفصلنامه علمی پژوهشی مدیریت بر آموزش سازمانها. ۳ (۲):۶۵-۸۲
سپهوند، ر.؛ حسنوند، ج.(۱۳۹۷).تبیین مفهوم رهبری خیرخواه و نقش آن در توانمندسازی روانشناختی کارکنان.مطالعات رفتار سازمانی. 4(۱۲): 84-53
عیسیخانی، ا.(1392). تبیین نقش منابع شغلی و منابع شخصی در تعلق خاطر کاری کارکنان. مدیریت دولتی.۲(۲۳): 96-73.
قیتانی،ا.(1386). بررسی شایستگیهای اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد بروجرد به روش بازخورد 360 درجه. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی. بروجرد. دانشگاه آزاد اسلامی
کریمی، س.؛ شاهدوستی، م.(1397). بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه میان سرمایه اجتماعی و انگیزش شغلی با عملکرد شغلی در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. 49(4): 717-703
مرادی، م.؛ جلیلیان، ح.(1394). تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر عملکرد سازمانی کارکنان ناجا، نقش میانجی تنش شغلی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی. فصلنامه نظارت و بازرسی 94(31): 73-98.
الوانی، م.؛ عبداللهپور، م.(۱۳۹۳). نقش سرمایه اجتماعی در کارآفرینی سازمانی. پیام مدیریت.۶(۲۷):26-5
Andam, F. (2017). Psychological Empowerment: Exploring the Links to Knowledge Sharing. International Journal of Basic Sciences & Applied Research. 6(1), 62-71.
Bedarkar, M., &Pandita, D. (2014). A Study on the Drivers of Employee Engagement Impacting Employee Performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 133, 106-115.
Beugelsdijk, S. & Schaik, T. (2005).Differences in Social Capital between 54 Western European Regions. Regional Studies, 39(8),pp. 1053-1064.
Ergeneli A, Saglam Ari G. 2007.Psychological empowerment and its relationship to trust in immediate manager. Journal of Business Research , 60: 41-49 , Available from www.Science Direct.com
Hakanen, J. J., Perhoniemi, R., &Toppinen-Tanner, S. (2008). Positive gain spirals at work: From job resources to work engagement, personal initiative and work-unit innovativeness. Journal of Vocational Behavior, 73(1), 78-91.
Halpern, D. (2005).Social capital. London: Polity Press.
Harphan, T. &Mckenzie, K. (2006).Social capital and mental health, London, Jessica Kingsley Publishers.
Kaasa, A. (2014). “Effects of different dimensions of social capital on innovative activity: Evidence from Europe at the regional level”, Technovation, 29(3), 218-2
Kennedy, E., Daim, T. U. (2010). A strategy to assist management in workforce engagement and employee retention in the high tech engineering environment. Evaluation and Program Planning, 33 (4): 468-476.
Kim , H., & An, J. (2017). Effect Of Consumer-Based Brand Equity On Firms Financial Performance,. Journal Of ConcumerMarketing ,335.
KuoT,Li H, Lin C.2010. Employee empowerment in a technology advanced work environmental Industrial Management and Data System , 2: 24-42, Available from www.Emeralginsight.com.
Kuo TH, Ho LA, Lin C & Lai KK. Employee empowerment in a technology advanced work environment, Industrial management & data systems, 2010; 110(1): 24-42.
Li, M., Wang, Z., You, X., & GAO, J. (2015). Value congruence and teachers’ work engagement: The mediating role of autonomous and controlled motivation. Personality and Individual Differences, 80, 113-118.
Luthans, F. & Youssef, C., 6992. Positive Organizational Behavior in the Workplace: The Impact of Hope Optimism, and Resilience. Organizational Dynamics, Volume 88, pp. 118-129.
Quiñones, M., Van den Broeck, A., & De Witte, H. (2013). Do job resources affect work engagement via psychological empowerment? A mediation analysis. Revista de Psicología Del Trabajo y de las Organizaciones, 29(3), 127-134.
Srivastava, P., Bhatnagar, J. (2008). Talent acquisition due diligence leading to high employee engagement: case of Motorola India MDB, Industrial and Commercial Training, 40 (5): 253-260.
Xiao J, Tong Liu, YiwenChen(2017). The impact of performance feedback on work engagement — The mediating effect of psychological empowerment. Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM)
Youssef, C. M., &Luthans, F. (2007). Positive organizational behavior in the workplace the impact of hope, optimism, and resilience. Journal of management, 33(5), 774-800.
_||_