مطالعه هنجاریابی ساختاری مدل جهت گیری ارزشی در مدیریت منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی
محورهای موضوعی :
1 - استادیار گروه مدیریت
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف مطالعه روایی و پایایی مدل جهت گیری ارزشی در مدیریت منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی انجام گرفت.. جامعه آماری را کارکنان سازمان تامین اجتماعی شمال غرب کشور تشکیل می دهند. حجم نمونه در تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نظریات متعددی وجود دارد اما آنچه که واضح است و در اکثریت تحقیقات معتبر رعایت میشود، از آنجایی که تعداد عاملها 42 بود 5 برابر آن یعنی؛ 210 نمونه کفایت می کرد، برای اطمینان بیشتر231 نمونه انتخاب شد. همچنین آزمون بارتلت وKMO برای تعیین مناسب بودن حجم نمونه مورد استفاده قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل جهت گیری ارزشی در مدیریت منابع انسانی محمودی و همکاران (1404) با 6 بعد و 42 گویه بود. برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده حاکی از پایایی مناسب ابزار تحقیق دارد. برای تجزیه و تحلیل مدل ، از آزمون اندازهگیری ساختاری - تحلیل عاملی تاییدی- استفاده گردیده که با استفاده از نرم افزار Amos و SPSS صورت گرفته است. یافته های تحقیق نشان داد که مدل جهت گیری ارزشی در مدیریت منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی با 6 بعد (مدیریت ارزشهای فرهنگی، مدیریت ارزشهای حرفه ای، مدیریت ارزش های سازمانی، مدیریت ارزشهای فردی، مدیریت ارزشهای روانشناختی، و مدیریت ارزشهای دانشی) و 52 شاخص مورد تایید قرار گرفت و ابعاد دارای همبستگی درونی بالایی باهم دارند.
This study aimed to evaluate both the validity and reliability of a value orientation pertinent to human resources management within the Social Security Organization. The target demographic comprised employees from the northwest region of the country working at this organization. Numerous theories exist concerning the appropriate sample size for exploratory and confirmatory factor analyses; however, a consensus in many credible studies indicates that with 42 factors identified, a sample of 210—being five times this number—would be adequate. To enhance certainty, a total of 231 samples were chosen. The appropriateness of the sample size was assessed using Bartlett's and KMO tests. Data were gathered through a tailored questionnaire inspired by Mahmoudi et al. (2025) that incorporated six dimensions and 42 items relating to the value orientation in human resources management. Reliability was determined via Cronbach's alpha coefficient, which confirmed the tool's adequacy. Subsequently, the model was analyzed through a confirmatory factor analysis using Amos and SPSS software. Results demonstrated that the value orientation model relevant to human resource management at the Social Security Organization was validated, encompassing six dimensions—cultural values management, professional values management, organizational values management, individual values management, psychological values management, and knowledge values management—along with 42 indicators, all showing high internal correlations.