بررسی تاثیر بیماری کرونا (کووید-19) بر عملکرد اقتصادی باشگاه ها (مورد مطالعه: باشگاه های تناسب اندام استان تهران)
محورهای موضوعی :
1 - گروه مدیریت موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی- غیر دولتی نوین- ایران - اردبیل
کلید واژه: بیماری کرونا (کووید-19) عملکرد بازار عملکرد مالی کسب و کارهای ورزشی ,
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به گسترش سریع سندرم تنفسی حاد شدید (بیماری کرونا) منجر به همه گیری بیماری در سراسر جهان شده است. که این امر مشکلات بسیار زیادی در عملکرد کسب و کار ها ایجاد کرده است؛ از جمله این کسب و کارها، کسب و کارهای ورزشی است. بر این اساس در این پژوهش قصد بر این است تا تأثیر بیماری کرونا (کووید-19) بر عملکرد کسب و کار در باشگاه ها ورزشی تناسب اندام استان تهران مورد بررسی قرار گیرد. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان باشگاه های ورزشی پرورش اندام استان تهران است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 339 نفر به دست آمد که بر اساس روش نمونهگیری غیر تصادفی قضاوتی انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیرهای مربوط به عملکرد کسب و کار از پرسشنامه استاندارد مأمونآکروش و سامرالمحمود، (2010) و برای بیماری کرونا (کووید-19) از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی پرسشنامه بر اساس روایی سازه، تشخیصی و همگرا و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرمافزار 8.8 LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که رابطه معنادار بیماری کرونا بر عملکرد مشتری با ضریب تاثیر 73/0 تایید شد و همچنین رابطه معنادار بیماری کرونا بر عملکرد اقتصدی باشگاه های ورزشی تناسب اندام با ضریب 69/0 مورد تایید قرار گرفت و رابطه و معنادار عملکرد مالی بر بیماری کرونا با ضریب تاثیر 71/0 تایید شد و نهایتا بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادهایی برای ارتقای عملکرد کسب و کار ارائه گردید.
Today, due to the rapid spread of severe acute respiratory syndrome (corona disease), it has led to an epidemic of the disease all over the world. Sports businesses have many advantages; Including added value, innovation, job creation and greater flexibility, it is intended to investigate the effect of corona disease (Covid-19) on business performance in fitness sports clubs in Tehran province. The statistical population includes all the employees of bodybuilding sports clubs in Tehran province. Using Cochran's formula, the sample size was equal to 339 people who were selected based on judgmental non-random sampling method. In order to measure the variables related to business performance, the standard questionnaire of Mamoun-Akrush and Samerul-Mahmoud, (2010) was used, and for the corona disease (Covid-19), a researcher-made questionnaire was used. The validity of the questionnaire was evaluated based on construct, diagnostic and convergent validity and the reliability of the questionnaire with Cronbach's alpha coefficient. The research model was tested based on structural equation method and LISREL 8.8 software. The results showed that the significant relationship of corona disease on customer performance was confirmed with an impact factor of 0.73 and also the significant relationship of corona disease on the economic performance of fitness sports clubs was confirmed with a factor of 0.69 and the significant relationship of financial performance on disease Corona was confirmed with an impact factor of 0.71 and finally, based on the research results, suggestions were made to improve business performance.
1. ( .رآ لیناد ،تربلیگ ،رآ نم یرف دراودا ،فا .یا .زمیج رنوتسا 1386 ،یگنهرف یاه شهوژپ رتفد ،یبارعا و ناییاسراپ همجرت ”تیریدم“ )
لوا دلج .
2. میحر ،این ؛زربیرف ،داجس ،هفطاع ( 1394 )، " ریثات تهج یریگ یاه یدربهار رب درکلمع تکرش یاه رقتسم رد کراپ ملع و یروانف
ناسارخ هب هطساو یروآون ،ینامزاس " هیرشن یملع و یشهوژپ تیریدم ،یروآون لاس ،مراهچ هرامش 2، صص 114-87 .
3. ،یزاجح دیس اضر ( 1389 ) ، یبایزرا یژولونکت رد تکرش یاه کچوک و طسوتم ، پاچ لوا ، تاراشتنا نامزاس تیریدم یتعنص .
4. روپدمحم شیاکرت ؛یدهم ، هدازازریم قوجیراب ( ،داشرف ، 1387 یسررب ،) ریثات داجیا و هعسوت بسک و یاهراک کچوک و طسوتم رد دشر
تیاس ،یداصتقا یصصخت تیریدم بسک و یاهراک .کچوک
5. رصم ،یدابآ داوج . ،راوتسا راگن . ،نایرفعج هنیکس ( . 1392 .) یسررب ییاور هزاس و یصیخشت همانشسرپ انعم رد یگدنز رد نایوجشناد .
هلجم مولع ،یراتفر 7، (1 .) 90-83 .
6. دمحم ،یگیب لضفلاوبا . دمحم ،یحلاص سگرن . یلع ،لگ دمحم ( . 1393 .) ییاور و ییایاپ اهرازبا و شور یاه فلتخم هزادنا یریگ اهنآ رد
شهوژپ یاه یدربراک رد تملاس . هلجم هاگشناد مولع یکشزپ ،ناجنسفر 13 . 1117- 1153 .
7. https://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%88
%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3 .
8. Mohhammd Hasan Ahmadzadeh Fard, Mahmod Gholami, Ali Taghavi, Amir Sadeghi.
(2018). Impact of Strategic Orientation on Business Performance through Marketing Capabilities
(Case of Study: Mehr Eghtesad Bank Branches in Isfahan). Quarterly Journal of Modern
Marketing Research. Pp.87-104.
9. Seidel, S., Recker, J., & Brocke, J. vom. (2013). Sensemaking and Sustainable Practicing:
Functional Affordances of Information Systems in Green Transformations. In MIS Quarterly
(Vol. 37, pp. 1275–1299). Management Information Systems Research Center, University of
Minnesota.
10. Cross M.(1983), "The United Kingdom", in Storey, D.J.(Ed), The Small Firm –
An International Survey, Croom Helm, London,pp.84-119.
11. Whittaker, D.H.(1997), Small Firms in the Japanese Economy, Cambridge
University Press,Cambridge.
12. Robertson, James.(2004) " Developing a knowledge management strategy " , Step
Two Designs Pty Ltd . www.steptwo.com.au.
13. Wong, K. Y., & Aspinwall, E. (2004). Characterizing knowledge management in the
small business environment. Journal of Knowledge Management, 8(3), 44–61.
14. James Segars, MD, Quinton Katler, MD, MS, Dana B. McQueen, MD, Alexander
Kotlyar, MD, Tanya Glenn, MD, Zac Knight, PhD, Eve C. Feinberg, Hugh S. Taylor, MD,
James P. Toner, MD, PhD, Jennifer F. Kawwass, MD, (2020), Prior and Novel Coronaviruses,
COVID-19, and Human Reproduction: What Is Known? Fertility and Sterility (2020), doi:
https://doi.org/10.1016/j.fertnstert.2020.04.025. pp 1-27.
15. Bostrom, R. P., & Heinen, J. S. (1977). MIS Problems and Failures: A Socio
Technical Perspective. Part I: The Causes. MIS Quarterly, 1(3), 17.
16. N. Hartmann and B. Lussier, Managing the sales force through
17. the unexpected exogenous COVID-19 crisis, Industrial Marketing Management
(2019), Journal Pre-proof. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.05.005
18. Mohhammd Hasan Ahmadzadeh Fard, Mahmod Gholami, Ali Taghavi, Amir
Sadeghi. (2018). Impact of Strategic Orientation on Business Performance through Marketing
Capabilities (Case of Study: Mehr Eghtesad Bank Branches in Isfahan) . Quarterly Journal of
Modern Marketing Research. Pp.87-104.