بررسی رابطه بین افت تحصیلی و عوامل اجتماعی موثر بر آن (مطالعه موردی: دانش آموزان متوسطه مازندران)
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیمهرداد صالحی 1 , منوچهر پهلوان 2 , علی اصغر شجاعی 3
1 - دانشجوی دکترا گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.ایمیل: m.salehi729@gmail.com
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.( * نویسنده مسئول) ایمیل: Mpahlavan1967@gmail.com
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.ایمیل: Shojaee28@yahoo.com
کلید واژه: عوامل اجتماعی- افت تحصیلی- دوره متوسطه- مازندران,
چکیده مقاله :
این پژوهش، با هدف بررسی رابطه بین افت تحصیلی و عوامل اجتماعی موثر بر آن انجام گرفته است و در این پژوهش از رهیافت های نظری همچون : ساختارگرایی، کارکردگرایی، انتقادی و تعامل گرایی استفاده شده است. و هم چنین با استفاده از ادبیات و پیشینه پژوهش، چهار فرضیه استخراج گردید که به مدد شاخص های آماری به محک آزمایش گذاشته شده اند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان متوسطه دوم استان مازندران در سال تحصیلی(97-1396) می باشند. که حجم نمونه آن بر اساس فرمول کوکران (170) نفر دانش آموز محاسبه شد. و برای دستیابی به نمونه ها از روش تصادفی ساده استفاده گردید. داده ها نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و با استفاده از جداول مربوطه، و با بکارگیری آمار استنباطی در نرم افزار آمار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش موئید آن است که بین متغیرهای : پایگاه اقتصادی-اجتماعی ، سرمایه اجتماعی ، کنترل عملکرد آموزشی و امکانات آموزشی با افت تحصیلی در بین جامعه آماری ، با اطمینان بسیار بالا رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر ، در مجموع و به ترتیب متغیرهای پایگاه اقتصادی- اجتماعی با ضریب (29%) ، سرمایه اجتماعی با ضریب (28%) ، کنترل عملکرد آموزشی باضریب (27%) و امکانات آموزشی باضریب (11%) بیشترین ضریب تأثیر رگرسیون استاندارد شده را بر متغیر وابسته (افت تحصیلی) داشتهاند.
Abstract : The present paper studies the relationship between academic failure and Its effective social factors among Mazandaran high–school-students. Some approaches like , structuralism ,functionalism , interactionism and conflict theories were used here . through out of research literature four hypotheses were analyzed in the research. the methods applied here , were descriptive – survey method. According to Cochran Alpha (170) students were chosen as sample population in Mazandaran in 2018. The data were gathered through researcher – made questionnaire. Some statistical formulas and SPSS soft ware were used here. The findings show that there is significant relationship between socio–economic status , social capital , control on education function and educational possibilities with academic failure. Regression and path analyzes show that socio–economic status (%29) , social capital (%28) , control on educational function(%27) and educational possibilities (%11) have the most standard regression effect on the dependent variable accordingly.
_||_