رابطه پیشرفت تحصیلی و سرمایه اجتماعی
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیافسانه وارسته فر 1 , حمیده ژیان باقری 2
1 - هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - دانش آموخته فلسفه اجتماعی آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, سرمایه اجتماعی, سرمایه انسانی, جنسیت, نوجوانی, ناهنجاری اجتماعی,
چکیده مقاله :
جامعه امروز ما نسبت به دهه های گذشته حتی گذشته های نه چندان دور از رشد قابل ملاحظه ای در پیشرفت تحصیلی برخوردار شده و تحصیلات دانشگاهی امری فراگیر در زندگی جوانان است. این مقاله نشان می دهد که آیا پیشرفت تحصیلی زندگی اجتماعی بهتری را به ارمغان آورده به عبارت دیگر ارتباط مستقیم معناداری بین پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر مستقل و سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر وابسته مشاهده می گردد؟روش تحقیق پیمایشی بوده و جمع آوری داده ها با ابزار پرسشنامه ی محقق ساخته انجام گرفته است. جامعه آماری، نوجوانان شاغل به تحصیل در مقطع راهنمایی تحصیلی برپایه ی آمار رسمی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. نمونه گیری که اهمیت به سزایی در تعمیم پذیری نتایج این پژوهش های میدانی دارد به صورت ترکیبی و مرحله ای با روش هدفمند، سهمیه ای و تصادفی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه شده و195 نمونه مورد پرسش کارشناسی قرار گرفته اند. با دسته بندی و توصیف یافته های تحقیق، همبستگی بین شاخص های متغیرها به روش کندال محاسبه گردیده و نتایج به دست آمده با نظریه سرمایه اجتماعی از رویکرد نظری تعامل متقابل نمادین تبیین و تحلیل می گردد.مشاهده می شود هرچند تاثیر سرمایه اجتماعی در گسترش سرمایه انسانی از جمله پیشرفت تحصیلی مورد تایید نتایج پژوهش های انجام شده است، رابطه ی عکس بین این متغیرها معنی دار به نظر نمی رسد و گسترش سرمایه ی اجتماعی نیازمند سازوکار مستقل اجتماعی از پیشرفت تحصیلی می باشد
Our Society Today Over the past decade even not-so-distant past have been the considerable growth in academic achievement and College education is pervasive in the lives of young people. This paper shows that Is academic achievement has brought better social life, in the other words, do be Observed Significant direct relationship between the achievement as the independent variable and Social capital as the dependent variable? Research Methodology is Survey and Collecting data has been done by the self-made questionnaire. Statistical Society is Teenagers studying in guidance school According to official statistics Department of Education in Tehran. Sampling that is very important in the generalizability of the results of this research field is calculated to form Combined and Stage by Targeted approaches, Quota and Random by Cochran formula and 195 Samples have questioned. By categorizing and describing the findings, the correlation between the index variables is calculated by Kendall method and the results are explained and analysis by social capital theory of symbolic interaction theory approach. It be seen However, The impact of social capital on human capital development, Including academic achievement, It confirms the results of research, Significant inverse relationship between these variables do not seem and The development of social capital needs to be independent social mechanism of educational attainment.
_||_