بررسی رابطه بین قابلیت های دانش و گرایش به کارآفرینی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی در کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعی
1 - استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی پردیسان،فریدونکنار،ایران. نویسنده مسئول: ،rezaei.hamid66@gmail.com
2 - مدرس سما، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر ،ایران.
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, معادلات ساختاری, قابلیت های دانش, گرایش به کارآفرینی, کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین قابلیت های دانش و گرایش به کارآفرینی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی بود. این پژوهش از نوع توصیفی _ همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان با حجم 750 نفر و روش نمونه گیری،تصادفی ساده بود، حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی _ مورگان، 256 نفر تعیین شد. روش جمع آوری داده ها به دو صروت کتابخانه ای و میدانی بود و از پرسشنامه های قابلیت های دانش پاتریک و سونیا(2009)، گرایش به کارآفرینی آنتونیک و هیسریچ (2003) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) جهت گردآوری داده ها استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی و پایایی نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. سپس، داده های گردآوری شده به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و برازش مدل تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین اکتساب دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین ایجاد دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین ذخیره کردن دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین توزیع دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین نگهداری از دانش و سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. بین سرمایه اجتماعی و گرایش به کارآفرینی رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین توجه ویژه به قابلیتهای دانش و سرمایه اجتماعی به عنوان یک مزیت رقابتی در قرن 21 ، سازمان را جهت رسیدن به اهداف خود و سوق دادن به سمت افزایش ظرفیت های کارآفرینی بیش از پیش موفق خواهد نمود.
The purpose of this study was to investigate the relationship between knowledge capabilities and entrepreneurial orientation with Considering the mediating role of social capital. This is a descriptive-correlational study that was conducted as a survey. The statistical population included the staff of Imam Khomeini Relief Committee in Golestan province with a volume of 750 people and the sampling method was simple random. The sample size was 256 based on the Krejcie-Morgan table. To collect data, Knowledge Capabilities Questionnaires Patrick and Sonia (2009), Entrepreneurial Orientation Antonik and Hisrich (2003) and Social Capital Nahapit and Gushal (1998) were used. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and the construct validity was confirmed by confirmatory factor analysis and the reliability was confirmed by Cronbach's alpha test and combined reliability. Then, the collected data were analyzed using Smart PLS software through correlation matrix, structural equation testing and model fit. The results showed that there is a significant relationship between knowledge acquisition and social capital. There is a significant relationship between knowledge creation and social capital. There is a significant relationship between knowledge storage and social capital. There is a significant relationship between knowledge distribution and social capital. There is a significant relationship between knowledge retention and social capital. There is a significant relationship between social capital and entrepreneurship orientation. Therefore, special attention to the capabilities of knowledge and social capital as a competitive advantage in the 21st century, will make the organization more successful in achieving its goals and leading to increase entrepreneurial capacity.
_||_