کارکردهای موسیقی در توسعه اجتماعی در قرن بیستم: مطالعه ای تطبیقی در ایران و امریکا
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیمحمودرضا حمیدی فتح آبادی 1 , علی بقایی 2 , افسانه وارسته فر 3
1 - دانشجوی مقطع دکتری دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد رودهن
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رود هن
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: موسیقی, توسعه اجتماعی, رفاه اجتماعی, انسجام اجتماعی, روش تحلیل تاریخی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش احصای کارکردهای موسیقی در توسعه نظام اجتماعی از طریق کنکاش در دوره ای مشخص از تاریخ کشور ایران از اواخر دوره قاجار تا سال 1400 است. در همین راستا، با اتکاء به رویکرد جامعه شناسی کارکردگرایی ساختاری تالکوت پارسونز، ظرفیت های چندگون موسیقی برای ارتقای جایگاه نظام اجتماعی ایران در توسعه اجتماعی شناسایی می شود. در این پژوهش روش تحلیل تاریخی مورد استفاده قرار گرفته است. با جستجوی هدفمند در منابع معتبر مکتوب، صوتی-تصویری و شفاهی، قرائن واقعی از اپیزودهای نقش آفرینی موسیقی در جنبه های گوناگون توسعه اجتماعی ایران استخراج شده است. نتایج پژوهش نشان داد که موسیقی از طریق نقش آفرینی در بزنگاه های متعدد تاریخ ایران نظیر گسترش هنرستان ها و آموزشگاه های موسیقی و .... کارکردهای مثبت داشته است. همچنین در این پژوهش کارکردهای موسیقی در کشور آمریکا مربوط به هفت نسل موسیقی آمریکا توسط گراتزیان که تا حدود زیادی مطابق با دوره مورد نظر این پژوهش است، تطبیق داده می شود. در نتیجه متوجه می شویم در مقایسه با کشور توسعه یافته بعضی از دورها منطبق با کشور امریکا است و در بعضی موارد در مسیر توسعه منطبق با این کشور نیست.
The purpose of this research is to estimate the functions of music in the development of the social system through exploration in certain periods of the history of Iran from the end of the Qajar period to the year 1400. In this regard, by relying on Talcott Parsons's structural functionalist sociological approach, the multiple capacities of music to improve the status of Iran's social system in social development are identified. Historical analysis method is used in this research. By purposefully searching in authentic written, audio-visual and oral sources, real evidences have been extracted from the role-playing episodes of music in various aspects of Iran's social development. The results of the research showed that music has had positive functions through playing a role in many stages of Iran's history, such as the expansion of conservatories and music schools, etc. Also, in this research, the functions of music in the United States related to the seven generations of American music by Grazian are applied, which is largely in accordance with the period of this research. As a result, we realize that compared to the developed country, in some periods it corresponds to the country of America, and in some cases, it does not correspond to this country in the development path.
_||_