اعتماد به اخبار صدا و سیما و تبیین عوامل موثر بر آن
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیحسین بنی فاطمه 1 , توکل آقایاری هیر 2 , صابر جعفری 3
1 - استاد جامعه شناسی/ دانشگاه تبریز
2 - دانشیار جمعیت شناسی/ دانشگاه تبریز
3 - دبیر/آموزش و پرورش
کلید واژه: مشارکت اجتماعی, احساس امنیت اجتماعی, اعتماد به اخبار, ارزیابی مثبت از عملکرد رسانه,
چکیده مقاله :
مهمترین وظیفه و نقش اساسی وسایل ارتباط جمعی، انتشار اخبار رویدادهای اجتماعی می باشد. تمامی خبرگزاری های ملی و بین المللی که عمدتا در بخش تلویزیون به فعالیت می پردازند همواره به این امر واقف هستند که برای جذب مخاطب و اثرگذاری بر آن باید سطح اعتماد مخاطب به اخبار منتشره را بالا برد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی عوامل جامعهشناختی مرتبط با میزان اعتماد به اخبار شبکههای تلویزیونی ۱، ۲ و ۳ در بین شهروندان جوان شهر تبریز میباشد. برای رسیدن به این هدف از نظریههای اعتماد اجتماعیِ آنتونی گیدنز، کلاوس اوفه، رابرت پاتنام و پیتر زتومکا استفاده شده است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش کلیه شهروندان شهر تبریز در بازه سنی 43- 15هستند که تعداد آنها ۵۷۹۶۹۴ میباشد. از میان این تعداد، ۴۰۰ نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق، میانگین اعتماد به اخبار در هر سه شبکه در سطح نسبتا پایینی قرار داشته که با مقایسه میانگین ها مشخص شد که میزان اعتماد به اخبار شبکه 2 کمی بیشتر از سایر شبکه ها می باشد. اغلب فرضیه ها با استفاده از آزمون R پیرسون در این پژوهش مورد تایید قرار گرفتند و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ارزیابی مثبت از عملکرد رسانه داخلی، احساس امنیت اجتماعی و میزان دینداری به عنوان متغیرهای موثر بر میزان اعتماد به اخبار شبکههای ۱، ۲ و ۳ شناسایی شدند که در مجموع توانستند بیش از 20 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
The most important duty and the essential role of social communication facilities is the spreading of social events. All national and international news media that mostly act in the TV section, always confirm this affair that for attracting audience and affecting on it, the level of audience´s reliance on news should be increased. The goal of this research is considering related sociological factors with amount of reliance on the news of 1, 2 and 3 TV channels between young citizens of Tabriz. For reaching this end, Giddens, Offe, Putnam and Sztompka´s theories have been used. The used research method of this research is the measured one and the statistical society of research are all Tabriz´s citizens that are in the age range of 15- 43 that the number of them is 579694. From this number, 400 people was chosen as the statistical research sample by the use of multi- stage branch sampling method. Data are collected by the use of questionnaire and for data analysis »SPSS« software was used. Based on research results, the average reliance on the news at every three channels was at relatively low revel. By comparing the average, it is known that the amount of reliance on the news of channel 2 is to some extent more than other channels. Most hypothesizes by using of R Pearson test were confirmed and the results of regression analysis showed that positive assessment variables from operation of national media, feeling social safety and the amount of religiousness are identified as the affecting variables on the amount of reliance on the news of 1, 2 and 3 channels that can wholly expressed more the 20 percent of dependent variable´s changes.
_||_