تأثیر آموزش فلسفه کودک بر مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان دوره اول متوسطه
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیپریناز بنیسی 1 , حسن شمس اسفندآباد 2 , سوزان امامیپور 3
1 - دانشآموخته دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بینالمللی قزوین، قزوین، ایران(نویسنده مسئول)
3 - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تهران، ایران
کلید واژه: مهارتهای اجتماعی, واژگان کلیدی: آموزش فلسفه,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش فلسفه بر مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان دوره اول متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه منطقه 3 تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بود (N=6500). حجم نمونه 30 نفر در نظر گرفته شد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون(1983) دارای ۵۶ سوال و ابعاد مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن، رابطه با همسالان و برگزاری دوره آموزشی فلسفه برای کودکان برای گروه آزمایش به مدت 13 جلسه 60 دقیقهای، بر اساس طرح درسهای فلسفه برای کودکان مایکل باروز بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش فلسفه بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره اول متوسطه تاثیر دارد. بطوریکه موجب بهبود سطح مهارتهای اجتماعی با اندازه اثر 75 شده است.
Abstract The purpose of this study was to determine the effect of teaching philosophy on social skills in high school students. The present study was applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it was a semi-experimental, pre-test and post-test with control group. The statistical population consisted of all students of the first grade secondary school in District 3 of Tehran during the first semester of the academic year (2017-18) (N=6500). The sample size was 30 people. A cluster sampling method was used for sampling. The data collection instrument was Matsun Social Skills Questionnaire (1983) has 56 questions, and the dimensions of social skills, unsustainable behaviors, aggression and impulsive behaviors, superiority and high confidence Having a relationship with peers and holding a philosophy course For children, the group was tested for 13 sessions of 60 minutes based on "Lessons of Philosophy for Children" Michael Barrow. Covariance analysis was used to analyze the data. The results showed that teaching philosophy on social skills in first-grade students is influential. It improves the level of social skills with the effect size of 75.
_||_