رابطه میزان استفاده از شبکه های تلوزیونی صدا وسیما و سرمایه فرهنگی دانشجویان(دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب)
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیحمید درودیان 1 , سارا محمدپور 2 , طهمورث شیری 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار و عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) s.mohamadpour@gmail.com
3 - دانشیار و عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Shiri.tahmures@gmail.com
کلید واژه: سرمایه فرهنگی, سرمایه فرهنگی تجسم یافته, سرمایه فرهنگی عینیت یافته, سرمایه فرهنگی نهادینه شده, شبکه های تلویزیونی صدا و سیما,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از شبکه های تلویزیونی صدا و سیما و سرمایه فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی و از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. روش نمونهگیری در این تحقیق نمونهگیری تصادفی طبقهبندی خوشهای میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر مشخص شد. روایی پرسشنامه پس از ارائه به اساتید ارتباطات و علوم اجتماعی تایید شد. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر مستقل (استفاده از شبکه های تلویزیونی صدا و سیما) و متغیر وابسته تحقیق(سرمایه فرهنگی و ابعاد آن( بیانگر بالا بودن همبستگی درونی گویه ها و به عبارت دیگر مطلوبیت پایایی ابزار تحقیق است. با توجه به این که هر دو متغیر در سطح فاصلهای اندازهگیری شدهاند از آزمون پیرسون بهره گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین میزان استفاده از شبکه های تلویزیونی صدا و سیما و سرمایه فرهنگی رابطه وجود دارد در عین حال همبستگی مستقیمی بین میزان استفاده از شبکه های تلویزیونی صدا و سیما با ابعاد سرمایه فرهنگی (سرمایه فرهنگی تجسم یافته، سرمایه فرهنگی عینیت یافته، سرمایه فرهنگی نهادینه شده) وجود دارد.
The aim of this study is to investigate the relationship between the use of IRIB television networks and cultural capital among students of Islamic Azad University, West Tehran Branch. The research method is survey and a questionnaire is used to collect information. The sampling method in this study is random sampling of cluster classification. The sample size is determined by using the Cochran's test 375 people. The validity of the questionnaire is confirmed by communication and social science experts. Cronbach's alpha coefficient for the independent variable (use of IRIB television networks) and the dependent variable of the research (cultural capital and its dimensions) indicate the high internal correlation of the items and in other words the reliability of the research tool reliability. Due to the fact that both variables is measured on interval scale, Pearson test is used. Findings show that there is a relationship between the use of IRIB television networks and cultural capital. There is a direct correlation between the use of IRIB networks with the dimensions of cultural capital (embodied cultural capital, objectified cultural capital, institutionalized cultural capital).
_||_