حوزه انقلابی و علوم انسانی(ضرورت و گام های تحول)
محورهای موضوعی : سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق)
قاسم ترخان
1
(استادیار، گروه کلام و دینپژوهی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
حوزههای علمیه تحققبخش فلسفه بعثت انبیا و بهمنظور شناخت، تبیین، تبلیغ و پاسداری از اسلام تأسیس شدهاند و میتوان هدایت انسانها و جوامع و در نهایت، پیدایش تمدن اسلامی را از غایات آنها برشمرد. از آنجا که دستیابی به اهداف یادشده با علوم انسانی سکولار میسر نیست، تولید علوم انسانی اسلامی از وظایف درجه اول حوزههای علمیه به شمار میرود. نوشتار حاضر ضمن توجه به ضرورت تحول در علوم انسانی، دستیابی به علوم انسانی مطلوب را به طی سه گام از سوی حوزه و حوزویان منوط کرده است. این سه گام عبارتاند از: الف)آسیبشناسی و نقد علوم انسانی رایج و متداول؛ ب) تولید متون نظری لازم درباره پیراانگارههای علوم انسانی اسلامی؛ ج) اشراب تعالیم و آموزههای دینی در عناصر و مؤلفههای علوم انسانی.
Seminaries have been established with an aim to achieve philosophy of prophethood of the Prophets and to recognize, propagate and safeguard Islam and guidance of men and communities and finally, emergence of Islamic civilizations can regarded as their final goals. Since it is not possible to access to the afore-mentioned goals through secular human sciences, production of Islamic human sciences is considered to be among the first grade duties of seminaries. The present article has subjected attainment of the desirable human sciences to three actions taken by seminary and seminary scholars while it pays attention to a need for change in human sciences. These three actions are: a). Pathology and criticism of the prevalent human sciences; b). Production of necessary theoretical texts about the ideas of the Islamic human sciences; c). Attribution of religious doctrines and teachings to human sciences components and elements.
_||_