چکیده:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری برر افرااششسلامت عمومی دانش آموزان دختر مقطع متوسرطه شر ر مرنرد انجرا شرد . روش پرژوهش نیمرهآزماششی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعره آمراری شرام همره ی دانرش -آموزان دختر مقطع مت چکیده کامل
چکیده:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری برر افرااششسلامت عمومی دانش آموزان دختر مقطع متوسرطه شر ر مرنرد انجرا شرد . روش پرژوهش نیمرهآزماششی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعره آمراری شرام همره ی دانرش -آموزان دختر مقطع متوسطه ش ر مرند بود که از بین آن ا تعداد ۰۳ نفر به روش در دسترس انتخراو در گروه ای آزماشش و کنترل جاشگاشن شردند . ابراار گرردآوری اطلاعرار در پرژوهش حاضررپرسشنامه 28 سوالی سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر ) 9191 ( بود. داده های بدست آمده با استفادهاز روش تحلی کووارشانس چند متغیره تحلی شد و نتراش نشران داد آمروزش روشکررد شرناختی -رفتاری به شیوه گروهی کارکرد اجتماعی دانش آموزان را افااشش و علائر افسرردگی اضرطرا وعلائ جسمانی آن ا را به کاهش می دهد.کلید واژه ها: مشاوره شناختی رفتاری، سلامت عمومی، دانش آموزان دختر
پرونده مقاله
چکیده:هدف اشن پژوهش اعتبارسنجی و هنجارشرابی پرسشرنامه اضرطرا کرونرا و همچنرین مقاشسرهاضطرا کرونا بین افراد غیر بالینی با وشژگی های جمعیت شناختی مختلف و پیش بینی اضرطراکرونا بر اساس اشن وشژگی ها بود. جامعۀ آماری شام جامعه آماری پرژوهش حاضرر شرام کلیرهافراد 93 تا 9۳ سال س چکیده کامل
چکیده:هدف اشن پژوهش اعتبارسنجی و هنجارشرابی پرسشرنامه اضرطرا کرونرا و همچنرین مقاشسرهاضطرا کرونا بین افراد غیر بالینی با وشژگی های جمعیت شناختی مختلف و پیش بینی اضرطراکرونا بر اساس اشن وشژگی ها بود. جامعۀ آماری شام جامعه آماری پرژوهش حاضرر شرام کلیرهافراد 93 تا 9۳ سال ساکن در استان خوزستان بود که به صورر آن تشن در پژوهش شرکت کردندنمونه گیری به صورر در دسترس بود و از بین ۰6۰ نفری که به پرسشنامه آن تشن پاس، دادند تماآن ا ) 9۰۰ مرد و 91۳ زن( به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و به پرسشرنامه اضرطرا بیمراریکرونا علی پور و همکاران ) 9۰13 ( و پرسشنامه محق ساخته جمعیت شناختی پاس، دادنرد . نتراشنشان داد پرسشنامه از اعتبار مطلوبی برخوردار بود. بین دو گروه زنان و مردان به لحاظ نمره کر وهمچنین خرده مقیاس های علائ جسمی و روانی اضطرا کرونا اختلاف معنی داری وجود داشت.بین دو گروه با سن کمتر و بیشتر از 1۳ سال و بین افراد دارا و فاقد تحصیلار دانشگاهی اخرتلافمعنی داری دشده نشد. از بین وشژگی های جمعیت شناختی جنسیت ب ترشن پیش برین بررای میرااناضطرا بود و سن و تحصیلار پیش بین های بعدی بودند.کلید واژه ها: اعتبار سنجی هنجارشابی اضطرا کووشد 91 جنسیت
پرونده مقاله
چکیدهوشژگی اصلی اختلال اضرطرا اجتمراعی تررس پاشردار و غیرواقرع بینانره شردشد از آن دسرته ازموقعیتهای اجتماعی است که شخص در آن ممکن است در معرض ارزشابی دقی اشرخاص ناآشرناقرار بگیرد شا فقط با آن ا روبرو شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میرانجی تررس از ارزشرابیمنفی و کیفی چکیده کامل
چکیدهوشژگی اصلی اختلال اضرطرا اجتمراعی تررس پاشردار و غیرواقرع بینانره شردشد از آن دسرته ازموقعیتهای اجتماعی است که شخص در آن ممکن است در معرض ارزشابی دقی اشرخاص ناآشرناقرار بگیرد شا فقط با آن ا روبرو شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میرانجی تررس از ارزشرابیمنفی و کیفیت زندگی در رابطه بین نشانه های اضرطرا اجتمراعی و ب اشسرتی روانشرناختی انجراگرفت. طرح پژوهش حاضر به روش توصیفی و جامعه آمراری شرام کلیره دانشرجوشان آذرباشجرانشرقی در سال 9۰11 بود که به شیوه آنلاشن تعداد 69۳ نفر به پرسشنامه ها پاس، دادنرد. پرسشرنامه -های اضطرا اجتماعی ب اشستی روانشناختی رشف مقیاس کوتاه ترس از ارزشرابی منفری و کیفیرتزندگی به عنوان اباار پژوهش مرورد اسرتفاده قررار گرفرت. داده هرا برا اسرتفاده از آمرار توصریفی ومدل سازی معادتر ساختاری مورد تجاشه وتحلی قرار گرفرت. شافتره هرا نشران داد کره نشرانه هرایاضطرا اجتماعی ترس از ارزشابی منفی و کیفیت زندگی با ب اشسرتی روانشرناختی رابطره منفری ومعناداری دارد. مدل سازی معادتر ساختاری ) SEM ( نشان داد که ترس از ارزشابی منفری و کیفیرتزندگی میتواند رابطه بین نشانه های اختلال اضطرا اجتماعی و ب اشستی روانشرناختی ر ا میرانجی -گری کنند. در نتیجه همگراشی نشانه های اضطرا اجتماعی ترس از ارزشابی منفی و کیفیرت پراشینزندگی بر ب اشستی روانشناختی افراد مضطر اجتماعی تلثیر دارد.واژه های کلیدی: اختلال اضطرا اجتمراعی ب اشسرتی روانشرناختی تررس از ارزشرابی منفریکیفیت زندگیکلید واژه: بالندگی سازمانی ب ره وری سازمانی معلمان مدارس استثناشی
پرونده مقاله
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر باورهای ارتباطیو تنظی هیجان مادران دارای فرزندان با مشکلار رفتاری انجا شد. روش پرژوهش حاضرر از نروعمطالعار نیمه آزماششی به صورر پیش آزمون و پس آزمون با گرروه آزمراشش و گرواه برود. جامعره- آماری اشن چکیده کامل
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر باورهای ارتباطیو تنظی هیجان مادران دارای فرزندان با مشکلار رفتاری انجا شد. روش پرژوهش حاضرر از نروعمطالعار نیمه آزماششی به صورر پیش آزمون و پس آزمون با گرروه آزمراشش و گرواه برود. جامعره- آماری اشن پژوهش را مادران دارای فرزندان با مشرکلار رفتراری در شر ر آشرتیان در سرال 9۰119۰13 تشکی دادند و تعداد ۰31 پرسشنامه رفتاری کودکان آخنبراخ در برین مرادران دانرش آمروزانمدارس ابتداشی پخش شد و از بین افرادی که باتترشن نمره را به اشن پرسشنامه به دست آوردنرد؛ براتوجه به روش نمونه گیری در دسترس 1۳ نفر انتخا و مادران آنها مورد مداخله قرار گرفتند. برایجمع آوری اطلاعار از پرسشنامه م اررهای ارتبراطی برارتون و جری ) 911۳ ( و پرسشرنامه تنظریشناختی هیجان توسط گرانفسرکی و همکراران ) 6۳۳9 ( اسرتفاده شرد. سرپس گرروه آزماششری در 3جلسه) 9 جلسه در هفته( مورد مداخله برنامه شناخت درمانی مبتنری برر ذهرن آگراهی قررار گرفتنرد.ج ت تحلی داده ها از تحلی کوارشانس چند متغیره استفاده شد. نتراش نشران داد شرناخت درمرانیمبتنی بر ذهن آگاهی بر باورهای ارتباطی و تنظی هیجان مادران دارای فرزندان با مشرکلار رفتراری≥ ۳/ اثر بخش است ) ۳۱ P (. بر اشن اساس پیشن اد میشود تا از اشن مداخله به صورر گروهی برایمادران دارای فرزندان با مشکلار رفتاری در مدارس به صورر برنامههای آموزش خرانواده اسرتفادهشود.کلید واژه ها: ذهن آگاهی باورهای ارتباطی تنظی هیجان مادران مشکلار رفتاری کودکان
پرونده مقاله
چکیدهپژوهش حاضر با هدف پیش بینی عار نفس از طرش سبک های دلبستگی )اشمن نااشمناجتنابی و دوسوگرا( و سبک های هوشت )اطلاعاتی هنجاری سردرگ و تع د( دانشجوشان انجاشد. روش پژوهش از نوع مطالعار توصیفی مقطعی بود به همین منظور 96۳ نفر از دانشجوشان -کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و چکیده کامل
چکیدهپژوهش حاضر با هدف پیش بینی عار نفس از طرش سبک های دلبستگی )اشمن نااشمناجتنابی و دوسوگرا( و سبک های هوشت )اطلاعاتی هنجاری سردرگ و تع د( دانشجوشان انجاشد. روش پژوهش از نوع مطالعار توصیفی مقطعی بود به همین منظور 96۳ نفر از دانشجوشان -کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علو تربیتی دانشگاه آزاد ت ران مرکای به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخا شدند و به سه پرسشنامه عار نفس آشانگ سبک های دلبستگی کالینا -رشد) 911۳ ( و سبک های هوشت برزونسکی) 9116 ( پاس، دادند. نتاش به دست آمده از تحلیرگرسیون چند متغیره همامان و همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک دلبستگی اشمن با عارنقس رابطه مثبت و بین سبک های دلبستگی نااشمن اجتنابی و دوسوگرا و عار نفس رابطه منفیوجود دارد همچنین مشخص شد که سبک دلبستگی اشمن به طور مثبت عار نفس دانشجوشان راپیش بینی می کند و سبک دلبستگی دوسوگرا ه به طور منفی عار نفس دانشجوشان را تبیین میکند. نتاش مطالعه حاضر همچنین مشخص ساخت که بین عار نفس و سبک ای هوشت اطلاعارهنجاری و تع د رابطه مثبت و معنی و دار و با سبک هوشت سردر گ رابطه منفی وجود داردهمچنین مشخص شد که سبک های هوشت هنجاری و اطلاعاتی و تع د هوشت در پیش بینی عارنفس دانشجوشان نقش دارند. مطالعار بیشتر با رفع محدودشت ای مطالعه حاضر می تواند نتاشروشنگرانه بیشتری به همراه داشته باشد.کلید واژه ها : عار نفس سبک های هوشت سبک های دلبستگی
پرونده مقاله
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تلثیر درمان شناختی رفتاری بر اضطرا کودکان پیش دبستانی -انجا شد. روش پژوهش نیمه آزماششی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش کلیه نوآموزان مبتلا به اضطرا ش ر اب ر بودند و نمونه ی پژوهش شام ۰۳شرکت کننده بود که به روش چکیده کامل
چکیدهپژوهش حاضر با هدف تعیین تلثیر درمان شناختی رفتاری بر اضطرا کودکان پیش دبستانی -انجا شد. روش پژوهش نیمه آزماششی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری پژوهش کلیه نوآموزان مبتلا به اضطرا ش ر اب ر بودند و نمونه ی پژوهش شام ۰۳شرکت کننده بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخا شدند و به طور تصادفیدر گروه آزماشش و گروه کنترل جاشگاشن شدند. مقیاس اضطرا کودکان اسپنس نسخه والدشن -برای پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. ابتدا پیش آزمون از افراد هر دو گروه به عم آمد وسپس شرکت کننده های های گروه آزماشش 96 جلسه ی شک ساعته در هفته دو جلسه در برنامهی درمان شناختی رفتاری شرکت کردند. پس از پاشان مداخله بر روی گروه آزماشش شرکت –کننده های هر دو گروه به وسیله پس آزمون مورد ارزشابی قرار گرفتند. برای تحلی داده ها ازتحلی کووارشانس استفاده شد. نتاش نشان داد که نمرار گروه آزماشش و کنترل در پس آزمونتفاور دارند ( ۳/۳۱ P< و 6۰۱/31 F= ) . به اشن معنی که درمان شناختی رفتاری اضطرا اشن –کودکان را کاهش می دهد.واژگان کلیدی: درمان شناختی رفتاری اضطرا کودکان پیش دبستانی -9
پرونده مقاله
چکیدههدف اشن پژوهش تعیین اثربخشی الگوی چندمحوری انتخا شغ شفیعآبادی) SMPVC ) 1 برمؤلفه های فرسودگی شغلی کارکنان واحد اسناد پاشکی سازمان تامین اجتماعی ش ر ت ران بود.روش پژوهش نیمه آزماششی و طرح پژوهش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود . جامعهآماری پژوهش کلیه کارکنان وا چکیده کامل
چکیدههدف اشن پژوهش تعیین اثربخشی الگوی چندمحوری انتخا شغ شفیعآبادی) SMPVC ) 1 برمؤلفه های فرسودگی شغلی کارکنان واحد اسناد پاشکی سازمان تامین اجتماعی ش ر ت ران بود.روش پژوهش نیمه آزماششی و طرح پژوهش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود . جامعهآماری پژوهش کلیه کارکنان واحد اسنادپاشکی ش ر ت ران ) 16۳ نفر( را شام شد که از میانکسانی که در پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش نمره باتتری داشتند ۰۳ نفر به شیوه تصادفیانتخا و به صورر تصادفی دردو گروه 9۱ نفری شک گروه آزماششی با روشکرد آموزشیSMPVC و شک گروه کنترل جاشگذشن شدند. گروه آزماششی در 3 جلسه 1۳ دقیقه ای با روشکردشفیع آبادی تحت آموزش قرار گرفتند. فرسودگی شغلی شرکت کنندگان پس از اجرای مداخلهمورد اندازه گیری قرار گرفت. داده ها به وسیله تحلی کوارشانس تجاشه و تحلی شدند. نتاش نشانداد الگوی چندمحوری انتخا شغ شفیعآبادی در کاهش فراوانی و شدر تحلی عاطفی مس،شخصیت و افااشش فراوانی و شدر عمکرد شخصی مؤثر است.کلیدواژه ها:الگوی چندمحوری انتخا شغ شفیعآبادی) SMPVC (؛ فرسودگی شغلی؛ خستگی عاطفی؛مس، شخصیت؛ عملکرد شخصی
پرونده مقاله