نقش ویژگی های سازمان یادگیرنده در مدیریت تعارض درآموزش وپرورش ازدیدگاه معلمان مدارس ابتدایی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهرمضان جهانیان 1 , ایرج ساعی ارسی 2 , مهناز محمدی بیدهندی 3
1 - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج،البرز،ایران.(نویسنده مسئول)
2 - استادیار گروه جامعه شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر،زنجان،ایران.
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد ،رشته مدیریت آموزشی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحدکرج،البرز،ایران
کلید واژه: مدیریت تعارض, مدارس ابتدایی, آموزش وپرورش, واژه های کلیدی : سازمان یادگیرنده,
چکیده مقاله :
چکیدههدف اصلی این پژوهش ، بررسی نقش ویژگی های سازمان یادگیرنده در مدیریت تعارضدرآموزش وپرورش ازدیدگاه معلمان مدارس ابتدایی است،که به روش توصیفی از نوع همبستگی اجراشد.جامعه آماری پژوهش ، شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان رباط کریم، به تعداد 576 نفرمی باشد که به کمک فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 230 نفر به عنوان نمونه انتخابشدند.برای گرد آوری داده ها از دو نوع پرسشنامه استاندارد استفاده شد.یکی پرسشنامه سازمانیادگیرنده مایکل مارکواردت ترجمه محمدرضا زالی ( 1385 ) ودیگری پرسشنامه مدیریت تعارض لایلسوسمن و سام دیپ بر اساس نظریه کیث دبلیو ( 1989 ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها ازآمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده.نتایج پژوهش نشان داد که:بین ویژگی های سازمانیادگیرنده و سبک مدیریت تعارض درآموزش وپرورش ازدیدگاه معلمان مدارس ابتدایی درابعاد رقابت ،همکاری ، گذشت ، اجتناب و مصالحه رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد. همچنین نشان دادکه،مدارس ابتدایی در برخورد با تعارض به ترتیب از سبک های همکاری،اجتناب،گذشت،رقابت،مصالحهاستفاده می کنند.واژه های کلیدی : سازمان یادگیرنده، مدیریت تعارض،آموزش وپرورش،مدارس ابتدایی