تأثیر آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر12-14 ساله
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاوره
مژگان فروغی
1
(کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی)
آزیتا حسینی
2
(هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهر، دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی)
رقیه کیانی
3
(هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، ، دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی)
سیمین جعفری
4
(دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی)
پریسا پدرام
5
(کارشناس ارشد روان شناسی عمومی)
کلید واژه: پرخاشگری, دانش آموزان پسر, کلیدواژهها:کنترل خشم,
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثرات آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر12تا14ساله بوده است.در این پژوهش نیمه آزمایشی100دانش آموزان پسر12-14ساله با روشنمونهگیری تصادفیخوشهای انتخاب شدهو پرسشنامه پرخاشگری)شامل مؤلفههای رفتار، نگرش واحساس پرخاشگرانه(، بر روی آنها اجرا گردید.سپس30نفر از افرادی که در آزمون نمره بالاتر ازمیانگین)بالاتر از38(اخذ کرده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه15نفری:آزمایش و گواه جایداده شدند.گروه آزمایشی طی8جلسهی60دقیقهای تحت آموزش کنترل خشم قرار گرفتند، گروهکنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند.دادهها با استفاده از آمار تو صیفی و استنباطی)تحلیلواریانس با سنجشهای تکراری(مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان داد که آموزش کنترلخشم منجر به کاهش هر سه مؤلفه رفتار، احساس و فکر پرخاشگرانه شرکت کنندگان میگردد.یافتههای تحقیق، حاکی از آنست که روش آموزش کنترل خشم میتواند از طرفی باعث افزایش تواناییکنترل و پیشگیری از خشم و از طرف دیگر باعث بهبود توانایی در استدلال اخلاقی دانش آموزان پسرگردد.