اثربخشی آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانشآموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهفهیمه رضوانی عبدل آباد 1 , دکتر فرشید خسروپور 2 , دکتر حمید ملایی زرندی 3
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامي دانشآموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر رفسنجان در سال تحصیلی 1402 بودند که تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل)، بهعنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و با پرسشنامههای کیفیت زندگی وار و همکاران (1996) و تنظیم هیجان گارنفسکی و کرایج (2006) شدند. گروه مداخله طی 10 جلسه تحت آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد 90 دقیقهای و به صورت گروهی هفتهای دو بار قرار گرفتند اما در مورد گروه کنترل اقدامی انجام نشد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آماری نظیر میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس و با نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام شد. میزان P کمتر از 05/0 معنیداری در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانشآموزان تاثیر دارد. بنابراین از آموزش گروهی مهارت تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افزایش کیفیت زندگی و تنظیم هیجان دانشآموزان میتوان استفاده کرد. کلید واژهها: تحمل پریشانی هیجانی، پذیرش و تعهد، کیفیت زندگی، تنظیم هیجان، دانشآموزان.
Abstract The present research was conducted with the aim of determining the effectiveness of group training of emotional distress tolerance skills based on acceptance and commitment on the quality of life and emotion regulation of students. The method of the current research was a semi-experimental type of pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the research was all female students of the 10th grade of high school in Rafsanjan in the academic year of 2023, 30 of them (15 in the experimental group and 15 in the control group) were selected as a cluster random sampling method and using a questionnaire. Var et al.'s (1996) quality of life and Garnevsky and Kraij's (2006) emotion regulation. During 10 sessions, the intervention group underwent 90-minute group training for coping with emotional distress based on acceptance and commitment twice a week, but no action was taken in the case of the control group. Data analysis was done with tests as mean, standard deviation and covariance analysis using SPSS version 24 software. P value less than 0.05 was considered significant. The results showed that the group training of emotional distress tolerance skills based on acceptance and commitment has an effect on the quality of life and emotion regulation of students. Therefore, group training of emotional distress tolerance based on acceptance and commitment can be used to increase the quality of life and regulate students' emotions. Keywords: emotional distress, acceptance and commitment, quality of life, emotion regulation, students.
تقی پور، بهزاد، شریفی، سیده فاطمه، برزگران، رقیه، سیدی، سیده نسیم، عبادی واحد، لیلی. (1402). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و بازداریهیجانی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 18(70)، 23-29.
تورانی، فائزه، آقایی، حکیمه، حاجی آقایی، لیلا، صانعی، امین. (1402). مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و مهارت تنظیم هیجان بر گرایش به مد، باورهای غیرمنطقی و همجوشی فکر_عمل در زنان متقاضی جراحی زیبایی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی, 18(70)، 31-39.
صحتی، اسداله، علیوندی وفا، مرضیه، حسینی نسب، داود. (1402). اثربخشی آموزش فنون رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی هیجانی و ابراز وجود دانش آموزان پسر قربانی قلدری. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 18(70)، 143-153.
عابد، یاسمن، ابوالقاسمی، شهنام، خلعتبری، جواد. (1400). اثربخشی درمان تعهد مبتنی بر پذیرش بر امید به زندگی و تحمل پریشانی در مادران کودکان کمتوان جسمی -حرکتی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(2)، 2706-2719.
عقیلی، سید مجتبی، مهقانی قشلاق، زهرا، اصغری، آرزو. (1402). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر پرخاشگری، تنظیم هیجان و امید به زندگی دختران آسیب دیده اجتماعی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 18(70)، 187-194.
فولادی، فاطمه، پوراحسان، سمیه. (1401). اثربخشی آموزش گروهی مثبتنگر بر تحملپریشانی و راهبردهای مقابلهای در دختران نوجوان بیسرپرست. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 8(2)، 65-82.
قنبری زرندی، زهرا، فروتن بقا، پریسا، برشان، ادیبه، شریعتی، رقیه. (1402). تاثیر آموزش راهبردهای روانشناسی مثبت گرا بر تاب آوری و کیفیت زندگی معلمان بازنشسته سالمند. سالمندشناسی، ۸ (۳)، ۱۰-۱۹.
نجارپور استادی، سعید، اکبری، بهمن، خلعتبری، جواد، باباپور، جلیل. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتار درمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی دانشجویان دختر دارای اعتیاد به گوشیهای هوشمند. دستآوردهای روانشناختی، 27(2)، 25-48.
نجات، سحرناز، منتظری، علی، هلاکویی نایینی، کورش، محمد، کاظم، مجدزاده، سیدرضا. (1385). استاندارد سازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF): ترجمه و روان سنجی گونه ایرانی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، ۴ (۴)، ۱-۱۲
Alsaid-Habia, T., McLeish, A. C., & Kraemer, K. M. (2019). Associations between distress tolerance and asthma symptoms and quality of life. Journal of Asthma, 56(10), 1120-1127.
Berdida, D. J. E., & Grande, R. A. N. (2023). Academic stress, COVID‐19 anxiety, and quality of life among nursing students: The mediating role of resilience. International Nursing Review, 70(1), 34-42.
Brandão, T., Brites, R., Hipólito, J., & Nunes, O. (2023). Attachment orientations, emotion goals, and emotion regulation. Personality and Individual Differences, 204 (2), 112-127.
Fattahi, A., Mazini, F., Jaberghaderi, N., Rajabi, F., Derakhshani, M., & Laki, M. (2023). Effectiveness of acceptance and commitment therapy upon distress, emotion regulation, and self-compassion in patients with cardiovascular disease: a randomized clinical trial. Trends in Psychiatry and Psychotherapy, 4 (2), 123-138.
Feraco, T., Resnati, D., Fregonese, D., Spoto, A., & Meneghetti, C. (2023). An integrated model of school students’ academic achievement and life satisfaction. Linking soft skills, extracurricular activities, self-regulated learning, motivation, and emotions. European Journal of Psychology of Education, 38(1), 109-130.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire–development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and individual differences, 41(6), 1045-1053.
Goodarzian, M., Mohammadi, K., & Amirfakhraei, A. (2023). Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on Health-Related Locus of Control and Cognitive Regulation of Emotion in Women with Breast Cancer. Women’s Health Bulletin
Hussain, S., & Khan, M. Q. (2023). Student-performulator: Predicting students’ academic performance at secondary and intermediate level using machine learning. Annals of data science, 10(3), 637-655.
Kemani, M. K., Kanstrup, M., Jordan, A., Caes, L., & Gauntlett-Gilbert, J. (2018). Evaluation of an intensive interdisciplinary pain treatment based on acceptance and commitment therapy for adolescents with chronic pain and their parents: A nonrandomized clinical trial. Journal of pediatric psychology, 43(9), 981-994.
Shaw, J. (2022). How exposure to personal distress with and without self-compassion affects emotional distress tolerance: Results from a randomized controlled trial conducted in a sample of university students and a sample of community adults (Master's thesis, University of Waterloo).
Tavakoly Sany, S. B., Aman, N., Jangi, F., Lael-Monfared, E., Tehrani, H., & Jafari, A. (2023). Quality of life and life satisfaction among university students: Exploring, subjective norms, general health, optimism, and attitude as potential mediators. Journal of American College Health, 71(4), 1045-1052.
Timulak, L., Keogh, D., Chigwedere, C., Wilson, C., Ward, F., Hevey, D.,... & Irwin, B. (2018). A comparison of emotion-focused therapy and cognitive-behavioural therapy in the treatment of generalised anxiety disorder: study protocol for a randomised controlled trial. Trials, 19, 1-11.
Yao, H., Chen, S., & Gu, X. (2022). The impact of parenting styles on undergraduate students’ emotion regulation: The mediating role of academic-social student-faculty interaction. Frontiers in Psychology, 13, 972006.