اثربخشی فرزندپروری پیشتاز بر مشکلات بیرونی و درونی دانشآموزان دبستانی
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهندا ملک پور 1 , محمدرضا عابدی 2 , سیامک سامانی 3
1 - دانشجوی دکتری مشاوره، واحد خمینی¬شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار دانشگاه اصفهان
3 - دانشیار، گروه مشاوره، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
کلید واژه: کلیدواژهها: فرزندپروری پیشتاز, دانش آموزان, مشکلات درونی, مشکلات بیرونی.,
چکیده مقاله :
چکیده هدف این پژوهش بررسی اثربخشی درمان فرزندپروری پیشتاز بر مشکلات درونی و بیرونی دانش آموزان دبستانی دارای مشکلات رفتاری بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماري اين تحقيق شامل تمامی دانش آموزان دبستانی شهر شیراز به همراه والدین آنها بود که برای مشکلات روانشناختی به کلنیکهای مشاوره شهر شیراز در سه ماه پاییز 1399 مراجعه کرده بودند. 30 نفر از مادران به همراه فرزندانشان بهصورت در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل بهطور تصادفی جایگزین شدند. مداخله آموزش فرزندپروری پیشتاز در 8 جلسه بهصورت هفتگی و به مدت 90 دقیقه انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از فهرست نشانه مرضی کودک اسپرلفکین و گادو و پرسشنامه مشکلات رفتاری کانرز فرم کوتاه ویژه والدین کیت کانرز استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان فرزندپروری پیشتاز بر مشکلات درونی و بیرونی دانش آموزان دبستانی دارای مشکلات رفتاری تاثیر معناداری داشت (001/0P<). مجذور اتا نشان داد درمان فرزندپروری پیشتاز 61 درصد از تغییرات مشکلات درونی و 65 درصد مشکلات بیرونی دانش آموزان دبستانی دارای مشکلات رفتاری را تبیین میکند. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، میتوان استفاده از درمان فرزندپروری پیشتاز در کاهش مشکلات درونی و بیرونی دانشآموزان دبستانی دارای مشکلات رفتاری را پیشنهاد نمود. کلیدواژهها: فرزندپروری پیشتاز، دانش آموزان، مشکلات درونی، مشکلات بیرونی.
Abstract The aim of this research was to investigate the effectiveness of Vantaaz parenting therapy on the internal and external problems of elementary school students with behavioral problems. The research method was semi-experimental with experimental and control groups. The statistical population of this research included all the primary school students of Shiraz city along with their parents who had referred to the counseling clinics of Shiraz city in the fall of 2021 for psychological problems. 30 mothers along with their students were selected as available and randomly replaced in two experimental and control groups. Pioneer parenting training intervention was conducted in 8 weekly sessions for 90 minutes. In order to collect data, Sperelfkin and Gado child symptom list and Connors short form behavior problems questionnaire for parents of Keith Connors were used. In order to analyze the data, descriptive statistics tests (mean and standard deviation) and univariate covariance analysis were used with SPSS version 24 software. The results showed that vanguard parenting treatment had a significant effect on the internal and external problems of elementary school students with behavioral problems (P<0.001). The eta square showed that the parenting therapy explains 61% of the changes in the internal problems and 65% of the external problems of elementary school students with behavioral problems. According to the results of this research, it is suggested to use pioneer parenting therapy in reducing the internal and external problems of elementary school students with behavioral problems. Keywords: pioneer parenting, students, internal problems, external problems.
منابع
توکلی زاده، جهانشیر، بوالهری، جعفر، مهریار، امیرهوشنگ، دژکام، محمود. (1376). همهگیرشناسی اختلالهای رفتاری ایذایی و کمبود توجه در دانشآموزان دبستانی شهر گناباد. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، ۳ (۱ و ۲)، ۴۰-۵۲
محمد اسماعیل، الهه. (1386). انطباق و هنجاریابی سیاهه نشانههای مرضی کودک ویرایش چهارم .فصلنامه كودكان استثنايي، ۷ (۱)، ۷۹-۹۶
ملک پور، ندا، عابدی، محمدرضا، سامانی، سیامک. (1401). بررسی تأثیر درمان مبتنی بر فرزندپروری پیشتاز و درمان مبتنی بر فرزندپروری مثبت بر مشکلات بیرونی و درونی دانش آموزان. فصلنامه علمی روشها و مدلهای روانشناختی، 13 (50)، 119-134.
Alaie, I., Svedberg, P., Ropponen, A., & Narusyte, J. (2023). Associations of Internalizing and Externalizing Problems in Childhood and Adolescence With Adult Labor Market Marginalization. JAMA Network Open, 6(6), e2317905-e2317905.
Allen, K., Harrington, J., Quetsch, L. B., Masse, J., Cooke, C., & Paulson, J. F. (2023). Parent–child interaction therapy for students with disruptive behaviors and autism: A randomized clinical trial. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53(1), 390-404.
Clark, H. M., Galano, M. M., Grogan-Kaylor, A. C., Stein, S. F., & Graham-Bermann, S. A. (2021). Treating attention problems in students exposed to intimate partner violence: Evaluating the Preschool Kids’ Club. Students and youth services review, 128: 106138.
Calders, F., Bijttebier, P., Bosmans, G., Ceulemans, E., Colpin, H., Goossens, L. & Van Leeuwen, K. (2020). Investigating the interplay between parenting dimensions and styles, and the association with adolescent outcomes. European child & adolescent psychiatry, 29(3), 327-342.
Finestack, L. H., Potter, N., VanDam, M., Davis, J., Bruce, L., Scherer, N. & Peter, B. (2022). Feasibility of a proactive parent-implemented communication intervention delivered via telepractice for students with classic galactosemia (Vol. 31, No. 6, pp. 2527-2538). American Speech-Language-Hearing Association. Holden, G. W. (1983). Avoiding conflict: Mothers as tacticians in the supermarket. Child Development, 233-240.
Murrihy, R. C., Drysdale, S. A., Dedousis-Wallace, A., Rémond, L., McAloon, J., Ellis, D. M. & Ollendick, T. H. (2023). Community-Delivered Collaborative and Proactive Solutions and Parent Management Training for Oppositional Youth: A Randomized Trial. Behavior Therapy, 54(2), 400-417.
Peng, Y., & Wang, Z. (2020). Marital quality and students’s prospective internalizing problems: A moderated mediation model. Students and Youth Services Review, 119(4): 105656.
Resnik, F., Garbacz, S. A., Stormshak, E. A., & McIntyre, L. L. (2023). Family-centered prevention to enhance proactive parenting and parental self-efficacy during early elementary school. Journal of Family Psychology.
Russell, K. M., & Ingersoll, B. (2021). Factors related to parental therapeutic self-efficacy in a parent-mediated intervention for students with autism spectrum disorder: A mixed methods study. Autism, 25(4), 971-981.
Shahaeian, A., Shahim, S., Bashash, L., & Yousefi, F. (2007). Standardization, factor analysis, and reliability of the parent's short version of Conners rating scale for 6-11 year old students in Shiraz. J Psychol Stud, 3(3), 97-120.
Zhang, R., Yang, X., Liu, D., Lü, W., & Wang, Z. (2020). Intraindividual reaction time variability, respiratory sinus arrhythmia, and students's externalizing problems. International Journal of Psychophysiology, 15(7): 1-10.