تأثیر استفاده از نرم افزارهای تخصصی و طراحی دستی بر ارتقاء مهارت¬های مدل¬سازی و خلاقیت دانشجویان در درس مقدمات طراحی معماری(3)
محورهای موضوعی : مباحث مرتبط با آموزش معماریبابک مطیعی 1 , عباس صداقتی 2 , آرش محمدی فلاح 3
1 - استادیارگروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 - استادیار گروه معماری، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
کلید واژه: آموزش معماری, طراحی معماری, نرم افزارهای طراحی معماری, مهارت¬های مدل¬سازی, خلاقیت,
چکیده مقاله :
استفاده از نرم¬افزارهای تخصصی طراحی معماری از موضوعات مهم در بحث آموزش معماری می¬باشد و یکی از چالش¬های مهم در این زمینه مقایسه¬ی این شیوه آموزش با روش طراحی به صورت دستی می¬باشد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از نرم¬افزارهای تخصصی بر ارتقاء مهارت¬های مدل¬سازی و خلاقیت دانشجویان می¬باشد. این پژوهش از نظر هدف كاربردي و از نظر روش از نوع توصیفی-تحلیلی و علي-مقايسه¬اي مي¬باشد. جامعه آماري دو گروه 30 نفره از دانشجويان معماري در درس مقدمات طراحی معماری (3) در نظر گرفته شد. طراحی در یک گروه با استفاده از نرم¬افزارهای تخصصی و طراحی در گروه دیگر با استفاده از مدل-سازی حجمی و ترسیم¬های دستی انجام گرديد. در این پژوهش از آزمون t برای گروه¬های مستقل و آزمون میانگین برای تجزیه¬و¬تحلیل داده¬ها استفاده گردید. بر اساس داده¬های آماری مقدار P_value برای خلاقیت 0.001 و برای مدل¬سازی برابر 0.000 محاسبه شد که می¬توان نتیجه گرفت که در سطح خطای 5% ، میانگین-های دو روش نرم¬افزاری و دست آزاد دارای تفاوت معناداری هستند. همچنین مقدار همبستگی بین خلاقیت و مدل¬سازی در شیوه نرم¬افزارمحور و دست آزادمحور معنادار بوده و مثبت بودن ضرایب گویای وجود ارتباط مستقیم بین دو متغیر است. نتایج حاکی از این می¬باشد که استفاده از نرم¬افزارهای معماری در فرآیند طراحی به دلیل دقت بالای ترسیمی و قابلیت بالای ویرایش بر روی طرح باعث ارتقاء مهارت¬های مدل¬سازی و خلاقیت دانشجویان در درس مقدمات طراحی می¬گردد.
The use of specialized architectural design software is one of the important topics in the discussion of architectural education, and one of the important challenges in this field is the comparison of this teaching method with the manual design method. The purpose was to examine the effect of employing computer software on improving students' modeling skills and creativity. This research is an applied study that employs a descriptive-analytical design and causal-comparative methodology. The students were assigned to two separate classrooms of 30 students from which were taught architecture design using computer software, and the students from which practiced only modeling and hand drawings. Two-sample t-test for independent groups employed for data analysis in this research. The P_value for creativity has been calculated as 0.001 and for modeling equal to 0.000, which can be concluded that at the level of 5% error, the averages of the two software methods and free hand have a significant difference. Also, the correlation value between creativity and modeling in software-oriented and freehand-oriented methods is significant, and the positiveness of the coefficients indicates the existence of a direct relationship between the two variables. The results indicated that the use of architectural software applications were shown improve the modeling skills and creativity of students owing to their perceived higher accuracy of drawing and the capacity to edit and apply changes on the design.
- بنی هاشمی، محمدعلی و بیتی، حامد. (1399). فراپرسپکتیو، ارائه روشی جهت ترسیم پرسپکتیو بر مبنای شیوههای بیان تصویری در معماری گذشته. فناوری آموزش، 14(2)، 467-476.
- عسگری، علی، نصیر سلامی، سید محمدرضا، سلطان زاده، حسین و هاشم¬نژاد شیرازی، هاشم. (1398). واکاوی اولویتهای مهارتی نظام آموزشی دوره کارشناسی معماری (مقایسه تطبیقی در ده دانشکده معماری تراز اول ایران و جهان). معماری و شهرسازی آرمان شهر، 12(29)، 125-140.
- قاسمی، احمدرضا و شهریاری فرد، آذین. (1395). شناسایی و اولویتبندی شاخصهای دخیل بر کیفیت آموزش الکترونیک. فناوری آموزش، 10(3)، 207-218.
- مطیعی، بابک. (1403). مقایسه تأثیر آموزش تلفیقی و تفکیکی بر مهارتهای ترسیمی و ارتقاء انگیزه تحصیلی نوآموزان معماری. فناوری آموزش، 18(2)، 373-386.
- وهابی، سیده هورناز و حجت، عیسی. (1401). امکان سنجی استفاده از دلالتهای تربیتی سازندهگرایی در قالب نقد هدایتگر در آموزش دروس پایه طراحی معماری. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی، 27(1), 35-50.
- Afacan, Y. (2014). Blended learning for non-studio courses: Interior architecture student experiences. Procedia-social and behavioral sciences. 116, 1599-1603.
- Amin, A., Rehman, M., Basri, S., Capretz, L. F., Goraya, M. A. S., & Akbar, R. (2023). The Impact of Stressors on the Relationship Between Personality Traits, Knowledge Collection Behaviour and Programmer Creativity Intention in Software Engineering. Information and Software Technology, 107288.
- Darwish, M, Kamel S., & Assem A. (2023). Extended reality for enhancing spatial ability in architecture design education. Ain Shams Engineering Journal. 14(6): 1-13.
- Doehne, M., & Rost, K. (2021). Long waves in the geography of innovation: The rise and decline of regional clusters of creativity over time. Research Policy, 50(9), 104298.
- Dua S., & Chahal K. (2014). Scenario of architectural education in India. Journal of the Institution of Engineers (India): Series A. 95(3), 185-194.
- Fakhry, M., Kamel, I., & Abdelaal, A. (2021). CAD using preference compared to hand drafting in architectural working drawings coursework. Ain Shams Engineering Journal, 12(3), 3331-3338.
- El-Latif, M. A., Al-Hagla, K. S., & Hasan, A. (2020). Overview on the criticism process in architecture pedagogy. Alexandria Engineering Journal, 59(2), 753-762.
- Frith, E., & Loprinzi, P. D. (2020). Exercise, cognitive creativity, and dementia. In Diagnosis and Management in Dementia (pp. 827-842). Academic Press.
- Gajdzik, B., & Wolniak, R. (2022). Smart production workers in terms of creativity and innovation: The implication for open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(2), 68.
- Ghonim, M., & N, Eweda. (2018). Investigating elective courses in architectural education, Front. Archit. Res, 7, 235–256.
- Hemdan, J. T., Taha, D. S., & Cherif, I. A. (2023). Relationship between personality types and creativity: A study on novice architecture students. Alexandria Engineering Journal, 65, 847-857
- Horikami, A., & Takahashi, K. (2022). The Tripartite Thinking Model of Creativity. Thinking Skills and Creativity, 44, 101026.
- Hossain, S., & Zaman, K. (2022). Introducing BIM in outcome based curriculum in undergraduate program of architecture: Based on students perception and lecture-lab combination. Social Sciences & Humanities Open. 6(1), 100301.
- Loh, K. K., & Lim, S. W. H. (2020). Positive associations between media multitasking and creativity. Computers in Human Behavior Reports, 1, 100015.
- Mahdi, D. S., Ahmed, M. A., & Rasheed, F. H. (2021). The role of job satisfaction in developing administrative performance and creativity: An empirical study in Iraq. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(6), 465-473.
- McDonnell, J. (2016). Scaffolding practices: A study of design practitioner engagement in design education. Design Studies.45, 9-29.
- Mohammed, M., & Elbelkasy, M. (2016). Digital modeling as a design tool in architecture studios. 13th conference in learning and technology (L&T): 2016 April 10-11: Jeddah, Saudi Arabia.
- Özeren, Ö., Özeren, E. B., TOP, S. M., & Qurraie, B. S. (2023). Learning-by-Doing Using 3D Printers: Digital Fabrication Studio Experience in Architectural Education. Journal of Engineering Research, 100135.
- Priya, R., Shabitha, P., & Radhakrishnan, S. (2020). Collaborative and participatory design approach in architectural design studios. Social Sciences & Humanities Open. 2(1), 1-12.
- Soliman, S., Taha, D., & El Sayad, Z. (2019). Architectural education in the digital age: Computer applications: Between academia and practice. Alexandria Engineering Journal, 58(2), 809-818.
- Vo, H., & Asojo, A. (2021). Feedback in interior design studio and students’ creativity. Journal of Creativity, 31, 100009.