بررسی تطبیقی مراتب عقل نظری از دیدگاه ابن سینا و نظریه ی رشد شناختی ژان پیاژه
محورهای موضوعی : کاوش های عقلی"
گودرز شاطری
1
(
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
)
آفرین زنگنه
2
(
دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی
)
کلید واژه: واژگان کلیدی: ابن سینا, عقل نظری, پیاژه, مراحل رشد شناختی,
چکیده مقاله :
علم النفس فلسفی هر چند از نظر موضوع و روش با روانشناسی جدید تفاوتهای آشکاری دارد؛ اما بادقت نظر میتوان برخی مسائل مشترک را در آنها یافت. یکی از این مسائل مراحل رشد شناختی ژان پیاژه در روانشناسی جدید است که از بسیاری جهات با مراتب عقل نظری ابنسینا قابلمقایسه است. به طوری که مراتب چهارگانه عقل نظری در ابن سینا روند و پیمایشی یک سان با مراحل رشد شناختی پیاژه دارد.نظریه رشد شناختی پیاژه یک نظریه جامع درباره فرایند شناسایی انسان است. این نظریه به مطالعه تواناییهای کودکان در مراحل رشد و تعامل آنها با محیط میپردازد. پیاژه بر این باور بود که در فرایند رشد شناختی خود کودک شرکتکنندهای فعال است و نقش اصلی را خودش ایفا میکند درحالیکه در تفکر ابنسینا ابتکار عمل از آن نفس بشری نیست.برایناساس این مقاله با روش تحلیلی توصیفی به مقایسه رشد شناختی پیاژه با مراتب عقل نظری در تفکر ابنسینا میپردازد.
Although philosophical psychology has obvious differences with new psychology in terms of subject and method; But if you look closely, you can find some common issues in them. One of these issues is Jean Piaget's stages of cognitive development in new psychology, which is comparable to Avicenna's levels of theoretical reason in many ways. So that the four levels of theoretical reason in Avicenna have the same process and survey as Piaget's stages of cognitive development. Piaget's theory of cognitive development is a comprehensive theory about the process of human identification. This theory studies the ability of children in their developmental stages and their interaction with the environment. Piaget believed that in the process of cognitive development, the child is an active participant and plays the main role, while in Avicenna's thinking, the initiative does not belong to the human ego .Therefore, this article compares Piaget's cognitive development with the levels of theoretical reason in Avicenna's thought with a descriptive analytical method .
_||_