بررسی تطبیقی اخلاق بنی اسرائیل در قرآن و تورات
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیعلیرضا شمالی 1 , دکتر سید علی اکبر ربیع نتاج 2
1 - دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران
2 - دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
قرآن بیش از هر قومی به بیان سرگذشت قوم یهود یا بنی اسرائیل از زوایای مختلف پرداخته است. معیار قرآن در پرداختن به سرگذشت پیشینیان، عبرتآموزی به آیندگان و اصلاح رفتار آنان است، معیاری که در همه داستانهای قرآنی دیده میشود. با توجه به اهتمام فراوان قرآن به داستان بنی اسرائیل این سؤال مطرح میشود که آنان چه ویژگیهای اخلاقی داشتهاند که اینهمه مورد توجه قرآن قرار گرفتهاند؟ در همین حال آیا این ویژگیها فقط در قرآن مطرح شده یا در تورات، کتاب آسمانی یهود نیز آمده است؟ با بررسی و جمع بندی آن دسته از آیات قرآن که درباره بنی اسرائیل سخن میگویند و تطبیق آن با عبارات تورات، میتوان به ویژگیهای اخلاقی آنان پی برد، ویژگیهایی که برخی از آنها به دوران موسی(ع) و برخی دیگر به دوران پیامبر اسلام(ص) بازمیگردد. گرچه ظاهر برخی از آیات قرآن و عبارات تورات، از برتری بنیاسرائیل بر دیگران سخن گفته است. با بررسی دقیق و همه جانبه درمییابیم که تصویری که قرآن و تورات از قوم بنی اسرائیل نشان دادهاند، در مجموع تصویری منفی و مذموم است.
Holy Quran cites Jewish and Israelites’ history from different aspects more than other books. Quran's criteria to express nations' history contains cautions to future generations and amending their behavior. This criteria is seen in all Quran stories. According to Quran's attempt to narrate Israelites’ stories, a question raises: what special behavioral features they had? Do these features cite only in Holy Quran or other Books such as Torah cite them as well? By studying the related Verses to Israelites', their behavioral characteristics would be clarified and recognized. Some of these characteristics relate Moses' era and some relate Prophet Mohammad's. By precise survey it concluded that the image of Israelites’ depicted by Quran and Torah is a negative and accursed.
قرآن کریم(ترجمه آیات به منظور تأکید بر شواهد مورد نظر، از نگارنده مقاله است).
کتاب مقدس. ترجمه تفسیری.
ابن عاشور، محمد بن طاهر. 1407ق، التحریر والتنویر، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.
ابن عجیبه، احمد بن محمد. 1419ق، البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید، قاهره: انتشارات حسن عباس زکی.
اندلسی، ابوحیان محمد بن یوسف. 1420ق، البحر المحیط فی التفسیر، بیروت: دار الفکر.
دورانت، ویل. 1372ش، تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام و همکاران، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر فخر الدین. 1420ق، مفاتیح الغیب، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
رحمان پور، ماشاءالله و زرگری، حاخام مشه. 1347ش، ترجمه و شرح تورات، تهران: انتشارات حیم.
زمخشری، محمود. 1407ق، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دار الکتاب العربی.
شیبانی، محمد بن حسن. 1413ق، نهج البیان عن کشف معانی القرآن، تهران: بنیاد دائرة المعارف اسلامی.
طباطبایی، محمد حسین. 1417ق، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی، فضل بن حسن. 1372ش، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق محمد جواد بلاغی، تهران: ناصر خسرو.
طوسی، محمد بن حسن. 1998م، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
فیض کاشانی، محسن. 1418ق، الأصفی فی تفسیر القرآن، تحقیق محمد حسین درایتی و محمد رضا نعمتی، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
المسیری، عبدالوهاب. 1382ش، دائرة المعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، ترجمه مؤسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه، تهران: کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین.
مصطفوی، حسن. 1360ش، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
مقالات
رحمت آبادی، اعظم. زمستان 1384ش و بهار 1385ش، «صهیونیسم؛ سیاستهای تهاجمی، فرهنگ و برنامهریزی جنسیتی»، مجله مباحث بانوان شیعه، شماره 6 و7.
یشایائی، هارون. 1380ش، «صهیونیسم در تئوری و عمل: تفاوت بنیادین بین یهودیت نبوی و صهیونیسم سیاسی»، مجله مطالعات منطقهای، شماره7.
_||_The Holy Quran(The translation of the verses in order to emphasize the evidence sought is from the author of the article).
Bible, interpretive translation.
Ibn Ashoor, Mohammad bin Taher, Tahrir and Al-Tunvir Al-Arabiyah Institute, Beirut 1407.
Ibn Ajiba, Ahmad ibn Muhammad, Al-Baher al-Maidhī al-Tafsir al-Quran al-Majid, Hassan Abbas Zaki publication, Cairo, 1419.
Andalusia, Abu Hayyan Mohammed bin Yusuf, Al-Bahir al-Moheit al-Fatur, Dar al-Fakr, Beirut 1420.
Mostafavi, Hassan, Al-Tahtiq Faye Wrong Al-Quran Al-Kareem, Translation and Publishing House, Tehran, 1360.
Durant, Will, The History of Civilization, Translation by Ahmad Aram and Associates, Publications and Teaching of the Islamic Revolution, Tehran, 1372.
Razi, Abu Abdollah, Muhammad bin Omar Fakhr al-Din, Mu'tayah al-Ghab, Dar al-'Arti al-Arabi, Beirut, 1420.
Rahmanpour, Masha Allah and Zargari, Hajam Mashh, Translation and Explanation of the Torah, Hayam Publications, Tehran, 1347.
Rahmat Abadi, Azam, Zionism; Invasive Policies, Culture and Gender Planning, Shiite Women's Magazine Issue 6 & 7, Winter 1384 and Spring 1385.
Zamakhshari, Mahmoud, Al-Qashaf, Al-Thanzil, Al-Din Al-Taqsil, Beirut, 1407.
Sheibani, Mohammad ibn Hassan, Nahj al-Bayan, Discovery of Mean-ul-Quran, Islamic Encyclopedia, Tehran, 1413.
Tabatabai, Mohammad Hussein, Al-Mizan Fi Tafsir Al-Quran, The Society of Teachers of Qom Seminary, Qom, 1417.
Tabarci, Fazl ibn Hassan, Assembly of the Faith of Al-Quran, Research by Mohammad Javad Bolaghi, Nasser Khosrow. Tehran, 1372.
Tusi, Mohammad bin Hassan, Al-Tibayan Fei Tafsir al-Quran, Dar al-Reyat al-Arabi, Beirut 1998.
Feyz Kashani, Mohsen, Ali Asifi Fatehsari Al-Quran, Research by Mohammad Hossein Derati and Mohammad Reza Nemati, Center for Islamic Propagation Office, Qom, 1418.
Al-Masiri, Abdul Wahhab, Judean Encyclopedia, Judaism and Zionism, Translated by the Institute for Studies in Middle East History, International Conference on the Support of the Palestinian Intifada, Tehran, 1382.
Yashay, Aaron, Zionism in Theory and Practice: A Fundamental Difference Between Prophecy Judaism and Political Zionism, Journal of Regional Studies, No. 7, 1380.