ارتباط انسان ها در عالم آخرت از منظر قرآن
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
بنا بر نظریه غالب (نظریه ملاصدرا) در تبیین معاد جسمانی، انواع نعمت ها و عذاب های اخروی و هر آنچه در عالم آخرت برای انسان اتفاق می افتد، در قلمرو مثال متصل محقق می شود و امور خارج از نفس بوده و مخلوق قوه خیال اوست. نخستین پیامد چنین نظریه ای شخصی بودن معاد است و حال آنکه آیات بسیاری از قرآن کریم ناظر بر وجود ارتباطات جمعی گوناگون (رابطه شهادت، شفاعت، تصرف، پرس و جو، مجالست و محبت، اشراف، مناداه، مخاصمه، مجادله و استهزاء) در بین انسان ها با یکدیگر (بهشتیان با یکدیگر و دوزخیان و کفار با یکدیگر) می باشد که این امر با شخصی بودن معاد در قلمرو مثال متصل سر سازگاری ندارد. لذا با توجه به آیات بیان شده حداکثر می توان نظریه ملاصدرا در تبیین معاد جسمانی را در قلمرو مقال منفصل پذیرفت.
This text is going to examine the factors and grounds of women's being unveiled in the Islamic thought which considers internal and personality factors such as lack of identity and purpose in life, low confidence, inferiority, lack of emotion, disappointment from the future and external and social factors such as central rights, families' not being bound to the religious values, family chaos and unemployment If moral and rational standards in being veiled and relation with a stranger are not observed in the social relations, the security of the society will be seriously in danger.